خبر فوری

 
گزارش سازمان ملی مبارزه با تروریسم پاکستان از قدرت گیری مجدد تحریک طالبان در پشت پرده مذاکرات
کد خبر :1667871101

16:50 1401/09/19


برچسب ها : اداره ملی مبارزه با تروریسم, تحریک طالبان پاکستان, داعش خراسان, فعالیت های تروریستی, گروه تروریستی داعش, گروه های تروریستی, مجلس سنای پاکستان, مذاکرات صلح, مرز پاکستان و افغانستان,

سازمان ملی مبارزه با تروریسم پاکستان در گزارش خود به مجلس سنای این کشور اعلام داشت: گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان مذاکرات صلح را به عنوان فرصتی برای سازمان دهی مجدد خود استفاده نموده است.


 

گزارش سازمان ملی مبارزه با تروریسم پاکستان از قدرت گیری مجدد تحریک طالبان در پشت پرده مذاکرات

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| سازمان ملی مبارزه با تروریسم پاکستان در گزارش خود به مجلس سنای این کشور اعلام داشت: گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان مذاکرات صلح را به عنوان فرصتی برای سازمان دهی مجدد خود استفاده نموده است.

بر اساس جزئیات منتشر شده، معاون بازرس کل سازمان ملی مبارزه با تروریسم در منطقه مالاکند روز گذشته به نمایندگی از این سازمان در نشست کمیته امور داخلی مجلس سنای پاکستان حضور یافت و گزارشی در خصوص وضعیت امنیتی در ایالت خیبر پختون خوا به ویژه منطقه سوات را ارائه داد.

طبق این گزارش پس از خروج نیروهای نظامی از افغانستان و نیز آغاز مذاکرات صلح با تحریک طالبان، این گروه تروریستی مجدداً تحرکات خود در منطقه سوات را ازسرگرفته است، تاکنون نزدیک به 200 عملیات جستجو در این مناطق صورت گرفته و در 77 عملیات اطلاعاتی نیز ده‌ها تن دستگیر شده‌اند.

در این گزارش آمده است تحریک طالبان پاکستان در فاصله مذاکرات صلح، قدرت خود را تقویت بخشیده و در منطقه سوات مستقر گردید که منجر به گسترش تروریسم در این منطقه شد.

پس از این نشست کمیته امور داخلی مجلس سنای پاکستان با فراخواندن جلسه آتی این کمیته در پشت درهای بسته اعلام نمود وضعیت بسیار حساس و نگران‌کننده‌ای حاکم است و سازمان ملی مبارزه با تروریسم باید در نشست بعدی گزارش خود را در این زمینه ارائه دهد.

لازم به ذکر است طی ماه‌های اخیر اقدامات تروریستی تحریک طالبان در مناطق مختلف پاکستان به ویژه ایالت خیبر پختون خوا تشدید یافته است، این گروه تروریستی چندی پیش با اعلام پایان آتش بس دستور از سرگیری حملات تروریستی علیه نیروهای امنیتی پاکستان را صادر کرد.

کارشناسان در این خصوص معتقدند مذاکرات صلح نه تنها انگیزه تحریک طالبان را افزایش داد؛ بلکه آنها از این فرصت برای سازماندهی مجدد خود استفاده کردند.

داوود ختک روزنامه‌نگار و تحلیلگر سرشناس پاکستانی در این باره می گوید جدای از گزارش سازمان ملی مبارزه با تروریسم، باید این حقیقت را بپذیریم زمانی که روند مذاکرات صلح آغاز گردید دولت پاکستان در جایگاه ضعیفی قرار داشت و ما هر روزه شاهد افزایش حملات تروریستی و گسترش موج تروریسم بودیم. دولت در این شرایط وادار به انجام مذاکرات شد و در نتیجه آتش بس، حملات از سوی دو طرف علیه یکدیگر متوقف گردید.

وی افزود: طبق سنت دیرینه قبیله‌ای، مذاکرات همیشه با طرف قدرتمند صورت می‌گیرد بنابراین می توان گفت تحریک طالبان پاکستان در زمان آغاز مذاکرات در جایگاه بهتری قرار داشت.

به گفته داوود ختک تحریک طالبان پاکستان در ابتدا حاضر به مذاکرات با اسلام آباد نبود و طالبان افغانستان آن را برای حضور پای میز مذاکرات متقاعد نمود، بر همین اساس آنان شرایطی را اعلام کردند که مورد پذیرش دولت پاکستان نبود.

گزارش‌های منتشر شده از جزئیات احتمالی مذاکرات صلح میان تحریک طالبان و دلوت پاکستان حاکی از آن بود که تحریک طالبان پاکستان خواستار پایان ادغام مناطق قبایلی در ایالت خیبر پختون خوا شده بود.

داوود ختک در این باره گفت: پاکستان این درخواست تحریک طالبان را رد نکرده بود؛ بلکه مهلت خاصی را برای بررسی این موضوع درخواست کرده بود.

وی افزود: قطعاً با آغاز روند مذاکرات ارتباط تحریک طالبان پاکستان با یکدیگر آسان‌تر از قبل شد، آنها اجازه بازگشت به مناطق خود را یافتند و بسیاری از فرماندهان ارشد این گروه تروریستی نیز فرصت دیدار با یکدیگر را دریافت کردند که در نتیجه این گروه تروریستی توانست خود را مجددا سازمان دهی کند.

داوود ختک تصریح کرد: تحریک طالبان پاکستان اکنون علاوه بر مناطق قبایلی مسئولیت اقدامات تروریستی در دیگر شهرهای بزرگ کشور را نیز بر عهده گرفته است و نیروهای امنیتی را در داخل شهرها نیز هدف حملات تروریستی خود قرار می‌دهد.

آمریکا با ابراز نگرانی در خصوص اوضاع رو به وخامت در مناطق مرزی پاکستان خواستار تشدید عرصه بر گروه تروریستی داعش و تحریک طالبان پاکستان شد.

یک افسر ارشد وزارت امور خارجه آمریکا طی اظهاراتی در این خصوص، گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان را دشمن مشترک واشنگتن و اسلام آباد خواند و گفت: مقابله با این گروه‌ها در راستای منافع مشترک آمریکا و پاکستان است.

سرتیپ(بازنشسته) سید نذیر تحلیلگر مسائل دفاعی وابسته به مؤسسه مطالعات سیاسی پاکستان در این باره گفت: مواضع آمریکا باعث افزایش فشار بر افغانستان خواهد شد.

وی افزود: طالبان افغانستان در تلاش است تا به آمریکا و جامعه جهانی اثبات نماید که اجازه استفاده از سرزمین خود برای فعالیت‌های تروریستی را نخواهد داد. اما این در حالی است که تحریک طالبان از خاک افغانستان برای انجام اقدامات تروریستی علیه پاکستان بهره می‌برد.

سید نذیر با اشاره به روی کار آمدن فرماندهی جدید در عرصه نظامی در پاکستان گفت: فرمانده جدید ارتش پاکستان با بازدید از مناطق مرزی پاکستان و افغانستان اولویت‌های خود را اعلام نمود.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال آغاز عملیات جدید نظامی اظهار داشت: به اعتقاد من عملیات بزرگ جدیدی علیه تروریست‌ها همچون عملیات های ضربِ عضب و یا راه نجات آغاز نخواهد شد، بلکه عملیات های هدفمند اطلاعاتی برای قلع و قمع تروریست‌های تحریک طالبان پاکستان صورت خواهد گرفت.

یک روزنامه نگار اهل منطقه لدها از توابع شهرستان وزیرستان جنوبی که خواست نامش فاش نگردد در این خصوص گفت: در حال حاضر شبه نظامیان تحریک طالبان پاکستان بدون هیچ واهمه در حال تردد در منطقه هستند و دیگر گشت زنی نیروهای امنیتی همانند گذشته صورت نمی‌گیرد؛ بلکه فعالیت‌های آنان به اردوگاه‌هایشان محدود شده است.

وی گفت: وضعیت زندگی مردم وزیرستان بار دیگر در سطح گذشته خود قرار گرفته است، آنان نگران بی خانمانی خود در صورت آغاز هرگونه عملیات احتمالی علیه تروریست‌ها هستند.

ارسال نظر

 
1