خبر فوری

 
 
سفر مقامات آمریکا به پاکستان، مولفه پناهجویان افغان نیز در دستورکار قرار دارد
کد خبر :1637433999

10:36 1402/09/14


برچسب ها : پاکستان و آمریکا, پناهندگان افغان, روابط دوجانبه, سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان, معاون وزیر امور خارجه آمریکا, ممتاز زهرا بلوچ, نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان,

ممتاز زهرا بلوچ سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در نشست مطبوعاتی با اشاره به این موضوع که سه هیئت برجسته از ایالات متحده آمریکا در ماه جاری میلادی به پاکستان سفر خواهند داشت، گفت: به همراه موضوع پناهجویان افغان، طیف وسیعی از مولفه ها محور رایزنی قرار خواهند گرفت.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| ممتاز زهرا بلوچ سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در نشست مطبوعاتی با اشاره به این موضوع که سه هیئت برجسته از ایالات متحده آمریکا در ماه جاری میلادی به پاکستان سفر خواهند داشت، گفت: رایزنی های دوجانبه پاکستان و آمریکا در خصوص مولفه های مختلف جریان دارد و تبادل هیئت ها نیز به منظور تقویت و پیشبرد این رایزنی ها انجام می گیرد.

وی افزود: جولیتا والاس نویس دستیار وزیر امور خارجه در بخش جمعیت، پناهندگان و مهاجرت از 4 تا 7 دسامبر در پاکستان حضور خواهد داشت و سپس تام وست نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان از 7 تا 9 دسامبر به اسلام آباد سفر خواهد کرد. الیزابت هورست معاون وزیر امور خارجه آمریکا در آسیای جنوبی نیز از 9 تا 11 دسامبر در پاکستان خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در ادامه تصریح داشت که این بازدید ها تنها محدود به موضوع پناهجویان افغان نخواهد بود و این بازدید ها بخشی از رایزنی ها و مذاکرات درخصوص مسائل مختلف به ویژه افغانستان می باشد.

براساس گزارش، یکی از اهداف از این سفر، بحث در مورد "تلاش های مشترک برای محافظت از افراد آسیب پذیر و تسریع جابجایی ایمن و کارآمد و اسکان مجدد پناهندگان افغان در خط انتقال مهاجرت ایالات متحده است."

پاکستان به دلایل امنیتی اقدام به اخراج «مهاجران غیرقانونی» کرده است که بر زندگی شماری از افغان‌هایی که پس از بازگشت طالبان به قدرت پس از خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از این کشور ویران‌شده در جنگ در آگوست 2020 وطن خود را ترک کردند، تأثیر می‌گذارد.

شایان ذکر است که سازمان‌های محلی و بین‌المللی حقوق بشر و ایالات متحده از پاکستان می‌خواهند تا در سیاست خود در اخراج مهاجران خارجی که ممکن است پس از بازگشت به افغانستان جانشان در خطر باشد، تجدید نظر کند.

لازم به ذکر است که هزاران نفر از افغان هایی که با آمریکا و نیروهای متحدش در افغانستان همکاری می کردند برای پناهندگی به پاکستان آمده و منتظر انتقال به ایالات متحده می باشند.
ایالات متحده اخیراً فهرستی از 25 هزار تبعه افغانستان را به مقامات پاکستانی ارائه کرده است. مقامات آمریکایی از پاکستان خواسته بودند که این افراد را اخراج نکند،  اما پاکستان با این فهرست مخالفت کرده بود و مذاکرات بین دو کشور بر سر این موضوع همچنان ادامه دارد.

ارسال نظر

 
1