خبر فوری

 
 
ابراز نگرانی مؤسسه صلح آمریکا از تبدیل مناسبات پاکستان و چین به یک اتحاد نظامی
کد خبر :160451858

12:44 1402/01/11


برچسب ها : ارتش پاکستان, ارتش چین, پاکستان و آمریکا, پاکستان و چین, تجهیزات لجستیک, روابط دفاعی, روابط نظامی, موسسه صلح آمریکا, نیروی دریایی پاکستان, نیروی هوایی پاکستان,

مؤسسه صلح ایالات متحده در جدیدترین گزارش خود در خصوص روابط اسلام آباد و پکن نسبت به تغییر مناسبات این دو کشور به سوی یک اتحاد نظامی ابراز نگرانی نموده است.


واشنگتن: به گزارش راز نیوز| مؤسسه صلح ایالات متحده در جدیدترین گزارش خود در خصوص روابط اسلام آباد و پکن نسبت به تغییر مناسبات این دو کشور به سوی یک اتحاد نظامی ابراز نگرانی نموده است.

بر اساس جزئیات منتشر شده، مؤسسه صلح آمریکا در گزارش اخیر خود در خصوص مناسبات پاکستان و چین با اشاره به روابط رو به گسترش این دو کشور عنوان داشت: روابط موجود پاکستان و چین به سوی یک اتحاد نظامی پیش می­رود و قدرت‌های مخالف چین به ویژه آمریکا می‌توانند برای متوقف نمودن نفوذ چین در پاکستان تلاش نمایند.

در این گزارش از روابط کنونی میان پاکستان  و چین به عنوان یک ائتلاف در آستانه یا اتحادی که در حال حاضر در مراحل ابتدایی خود قرار دارد؛ اما با این وجود می‌تواند به یک اتحاد نظامی همه جانبه تبدیل گردد یاد شده است، اما اشتباهات پکن و یا اقدامات مخالفان می‌تواند مانع از این امر گردد.

طبق گزارش مؤسسه صلح ایالات متحده، تحولات ژئوپلیتیکی در منطقه آسیای جنوبی طی دهه گذشته، رقابت شدید میان آمریکا و چین، زوال سریع در روابط چین و هند و خروج نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان در سال 2021 میلادی، باعث نزدیک‌تر شدن بیش از پیش ارتش‌های دو کشور پاکستان و چین شده است.

در این گزارش آمده است روابط میان دو کشور در عرصه دفاعی به سرعت در حال پیشرفت است و پاکستان تجهیزات لجستیک نظامی خود را از چین تهیه می‌کند و تجهیزات قدیمی آمریکایی و اروپایی ساخت خود را به مرور از رده خارج می‌کند.

به گفته مؤسسه صلح آمریکا در حال حاضر 45 درصد از جنگنده‌های مورد استفاده در نیروی هوایی پاکستان ساخت چین هستند و سهم آمریکا در این زمینه به 20 درصد کاهش یافته است، به همین ترتیب 42 درصد از تجهیزات موجود در ارتش پاکستان همچون تانک، توپخانه و غیره ساخت چین بوده و 33 درصد از آن نیز تجهیزات ساخت آمریکا را شامل می‌شود. همچنین 22 درصد از ناوهای مورد استفاده در ناوگان نیروی دریایی پاکستان نیز مختص به تولیدات چینی است و تنها 2 درصد از این ناوگان متعلق به آمریکاست.

مؤسسه صلح آمریکا در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به افزایش چشمگیر رزمایش‌های نظامی میان ارتش‌های پاکستان و چین می‌نویسد: تعداد رزمایش‌های مشترک نظامی و دیگر فعالیت‌ها میان دو کشور در سال 2003 معادل با 3 مورد بود و در سال 2021 میلادی دو کشور 14 رویداد مشترک نظامی میان دو کشور برگزار گردید.

در ادامه این گزارش گفته شده است: اقدامات پکن در راستای تقویت اتحاد خود با پاکستان و تبدیل آن به یک اتحاد نظامی همه جانبه بسیار حائر اهمیت خواهد بود که از جمله می‌توان به افزایش کمک‌های نظامی چین به پاکستان، امکان دسترسی پاکستان به سیستم‌های حساس همانند جنگنده رادار گریز جی-20 و یا زیردریایی هسته‌ای و برگزاری رزمایش‌های مشترک صلح میان نیروهای دو کشور برای کمک متقابل در صورت بروز هرگونه مناقشه مرزی هند با دو کشور اشاره نمود.

در بخش دیگری از این گزارش ادعا شده است پکن از تزریق سرمایه به اقتصاد پاکستان به تنگ آمده است و در حال سرمایه گذاری اقتصادی و نظامی در ایران است.

ارسال نظر

 
1