خبر فوری

 

کابل: به گزارش راز نیوز | سخنگوی حکومت طالبان افغانستان در یک گفتگوی مطبوعاتی حمله و اقدام علیه عناصر تروریستی در خاک افغانستان را تجاوز به این خاک عنوان کرد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت امارت اسلامی طالبان افغانستان در یک گفتگوی مطبوعاتی اعلام کرد: ما در دو جلسه اخیر که در دوحه برگزار شد شرکت نکردیم، به همین ترتیب در سومین نشست دوحه تمام قوانین و مقررات امارت اسلامی افغانستان توسط مقامات کشورهای حاضر در این نشست رعایت شد.

وی این اقدام را دستاورد بزرگ برای حکومت طالبان عنوان کرد و گفت: این یک دستاورد بزرگ برای ماست که سازمان ملل متحد به خواسته های ما اهمیت داد.

وی افزود: دومین دستاورد بزرگ ما این است که کشورهای مختلف جامعه جهانی با ما گفتگو کردند، از جمله محورهای این نشست، تقویت بانک ها و سکتورهای خصوصی در افغانستان و همچنین رفع موانع موجود در این زمینه بود.

ذبیح الله مجاهد بیان کرد: در مورد حذف کامل مواد مخدر از خاک افغانستان گفتگوهای مفیدی صورت گرفت، زیرا اقدامات قاطعانه ای توسط حکومت طالبان در برابر آن انجام شده و شهروندان افغان را نیز تحت تأثیر قرار داده است همچنین مواد مخدر با ضربه شدید به اشتغال، اقتصاد مردم عادی را تحت تأثیر قرار داده است.

وی اذعان داشت: ما موضع خود را در برابر جامعه بین المللی اعلام کردیم و در مقابل مقامات کشورهای مختلف موافقت کردند که همه کمک های ممکن را در این زمینه تضمین کنند، اما ما خواهان اجرای عملی این تصمیمات هستیم و امیدواریم این تعهدات فقط به حرف محدود نشود.

ذبیح الله مجاهد در پاسخ به سوالی درباره افزایش 80 درصدی تجارت نسبت به سال 2021 گفت: ما به جامعه جهانی از پیشرفت اقتصادی خود اطلاع دادیم و به آنها گفتیم که واردات، صادرات و تجارت ما بسیار بهبود یافته است، ما در این زمینه کارهای زیادی انجام داده‌ایم اما کافی نیست، وقتی مشکلات ما در سطح بین‌المللی حل شود، وضعیت بیشتر بهبود خواهد یافت.

وی تأکید کرد: روابط تجاری ما با کشورهای همسایه خوب است و تجارت با پاکستان بیشتر از سایر کشورها است زیرا پاکستان و افغانستان به یکدیگر متصل هستند، بنابراین ما می خواهیم به ملت و دولت پاکستان بگوییم که مسائل سیاسی و تجاری باید از هم جدا باشند، در غیر این صورت اختلافات سیاسی افزایش خواهد یافت.

وی با تأکید بر این مسئله افزود: امور تجاری هر دو کشور در واقع تحت تأثیر مسائل سیاسی قرار گرفته است، بازرگانان دو کشور به یکدیگر نیاز دارند، بنابراین ما خواستار جدایی سیاست از تجارت هستیم.

سخنگوی طالبان افغانستان در ادامه سخنان خود گفت: مشکلات پاکستان از سال 2001 زمانی که عملیات های ضد تروریستی خود را آغاز کرد، شروع شد و تاکنون ادامه دارد؛ تحریک طالبان پاکستان در گذشته نیز علیه پاکستان فعالیت می کرد و هنوز این فعالیت ها ادامه دارد.

وی افزود: صلح در پاکستان برای ما بسیار مهم است و ما بارها به پاکستان در مورد حمایت خود اطمینان داده و خواستار برگزاری گفتگوها و مذاکره های سودمند شده ایم، ما اجازه نمی دهیم از خاک افغانستان علیه کسی استفاده شود زیرا جنگ دیده ایم و بی ثباتی در هیچ کشوری را نخواهیم پذیرفت.

وی ضمن تأکید بر حل مسائل از طریق گفتگو و مذاکره، خاطرنشان کرد: آنها باید مشکلات داخلی در خاک پاکستان را خودشان حل کنند، ممکن نیست اگر در خاک پاکستان اتفاقی بیفتد مسئولیت آن به عهده افغانستان باشد و هیچکس در افغانستان نمی خواهد اوضاع داخل پاکستان را بدتر کند.

ذبیح الله مجاهد در خصوص هدف قرار دادن پایگاه های تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان گفت: ما بارها گفته ایم که خواهان صلح در پاکستان هستیم، اما آنها باید مشکلات داخلی خود را حل کنند و درست نیست که آن را با افغانستان پیوند بزنند، پس هر مدرکی به ما بدهند ما خودمان اقدام خواهیم کرد و اجازه اقدام علیه پاکستان را نخواهیم داد.

وی اظهار داشت: ما بارها به پاکستان اطمینان داده ایم که از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده نخواهد شد، در همین حال طرف مقابل تهدید به حمله می کند، ما اینگونه حملات را محکوم می کنیم و آن را تجاوز به خاک خود می دانیم و افغان ها تجاوز کسی را در کشورشان تحمل نخواهند کرد.

در پایان این مصاحبه مطبوعاتی از سخنگوی طالبان پرسیده شد که آیا حکومت افغانستان نقش میانجی را در گفتگوهای پاکستان و تحریک طالبان پاکستان ایفا خواهد کرد؟ وی در پاسخ گفت: اگر پیامی از سوی پاکستان در این زمینه وجود داشته باشد، ما آماده آن هستیم اما اگر آنها مایل نباشند ما در امور داخلی پاکستان دخالت نخواهیم کرد.

 

ارسال نظر

 
1