خبر فوری

 
 
هشدار کشورهای غربی به پاکستان: تاخیر در انتخابات عواقب جدی به دنبال خواهد داشت
کد خبر :1569672056

15:42 1402/06/06


برچسب ها : اسلام آباد, انتخابات, انتخابات پارلمانی, پاکستان و اتحادیه اروپا, جین ماریوت, دونالد بلوم, روابط دوجانبه, سفیر آمریکا در پاکستان, کمیساریای عالی انگلیس,

منابع خبری پاکستان به نقل از منابع دیپلماتیک نوشتند که کشورهای بزرگ غربی به پاکستان هشدار داده اند که به تعویق انداختن انتخابات پارلمانی بیش از زمان تعیین شده عواقب جدی برای این کشور خواهد داشت که احتمالاً کاهش روابط را شامل می شود.


 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| منابع خبری پاکستان به نقل از منابع دیپلماتیک نوشتند که کشورهای بزرگ غربی به پاکستان هشدار داده اند که به تعویق انداختن انتخابات پارلمانی بیش از زمان تعیین شده عواقب جدی برای این کشور خواهد داشت که احتمالاً کاهش روابط را شامل می شود.

گفته شد که ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحولات پاکستان در مورد انتخابات را زیر نظر دارند. این کشورها همیشه طرفدار دموکراسی بوده اند و بر این باورند که برگزاری انتخابات جوهره هر جامعه دموکراتیک مترقی است.

به گفته گزارش، در پایتخت‌های غربی نگرانی‌هایی وجود دارد که انتخابات در پاکستان برگزار نشود و تشکیلات موقت کنونی فراتر از مدت مقرر باشد.بر اساس قانون اساسی، انتخابات باید ظرف 90 روز پس از انحلال مجالس برگزار شود. با این حال، در زمان دولت جنبش دموکراتیک پاکستان PDM، شورای منافع مشترک (CCI) نتایج سرشماری جدید را تصویب کرد. با توجه به این ابتکار، کمیسیون انتخابات حوزه های انتخابیه جدید را اعلام کرد و موضع گرفت که طبق قانون موظف است تا قبل از انتخابات آینده این کار را انجام دهد، اما این برنامه 4 ماه طول می کشد و پس از آن می توان انتخابات برگزار کرد.

منابع دیپلماتیک گفتند که تاخیر چند ماهه به دلیل حوزه های انتخابیه و برخی مسائل فنی قابل تحمل است. با این حال، اگر انتخابات بیش از فوریه سال آینده به تعویق بیفتد، ممکن است عواقب ناگواری برای کشور داشته باشد. یک منبع دیپلماتیک گفت: صادقانه بگویم، اگر انتخابات پس از ماه فوریه به تعویق بیفتد، حفظ همان سطح روابط دوجانبه با پاکستان نیز برای ما بسیار دشوار خواهد بود.

همچنین بیان شد اعتقاد بر این است که در صورت تاخیر در انتخابات، کشورهای غربی که دموکراسی را بسیار جدی می‌گیرند، ممکن است در همکاری خود با پاکستان تجدید نظر کنند که این ممکن است بر تعامل پاکستان با موسسات مالی تحت رهبری ایالات متحده از جمله صندوق بین المللی پول نیز تأثیر منفی بگذارد. کشورهای غربی نه تنها می خواهند که انتخابات در زمان مقرر برگزار شود، بلکه به دنبال آن هستند تا زمینه بازی برابر برای همه احزاب سیاسی فراهم شود.

یک منبع دیپلماتیک دیگر با اشاره به ممنوعیت رسانه ای و سرکوب برخی احزاب سیاسی در این کشور گفت: «این چیزی است که ما به دقت آن را زیر نظر داریم.» پس از دیدار با کمیساریای عالی انتخابات، دونالد بلوم سفیر آمریکا با انوار الحق کاکر نخست وزیر موقت نیز دیدار کرد و همین پیام را ابلاغ کرد.

کمیسیون انتخابات پاکستان اخیراً تصریح کرد که هیچ قصدی برای به تاخیر انداختن انتخابات پس از تکمیل روند حوزه های انتخابیه وجود ندارد.

شایان ذکر است که جین ماریوت کمیساریای عالی انگلیس در پاکستان در همین راستا دیدارهای مختلفی با مقامات سیاسی ایالات پنجاب و سند انجام داده است. از طرفی دونالد بلوم سفیر آمریکا نیز نسبت به انتخابات پاکستان با بروز حساسیت از خود دیدارهای دوجانبه مختلفی تاکنون داشته است.

ارسال نظر

 
1