خبر فوری

 
پاکستان قطع حمایت‌های کابل از گروه‌های تروریستی را خواستار شد
کد خبر :1549384406

13:28 1402/12/17


برچسب ها : پاکستان و افغانستان, پاکستان و سازمان ملل متحد, تحریک طالبان پاکستان, حملات تروریستی, شورای امنیت سازمان ملل متحد, منیر اکرم, نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل متحد,

به دنبال تشدید حملات تروریستی علیه خاک پاکستان طی ماه‌های گذشته، این کشور حمایت شورای امنیت برای وادار نمودن کابل جهت پایان حمایت از گروه های تروریستی را خواستار شد.


نیویورک: به گزارش راز نیوز| به دنبال تشدید حملات تروریستی علیه خاک پاکستان طی ماه‌های گذشته، این کشور حمایت شورای امنیت برای وادار نمودن کابل جهت پایان حمایت از گروه های تروریستی را خواستار شد.

منیر اکرم نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل متحد در نشست روز گذشته شورای امنیت که با محوریت بررسی تحولات افغانستان و با حضور نمایندگان 15 کشور مختلف برگزار شد به تشریح مواضع و نگرانی های اسلام آباد در قبال مسئله افغانستان و نقش این کشور در تشدید حملات تروریستی در پاکستان پرداخت.

وی با اشاره به گسترش فزاینده فعالیت گروه‌های مختلف تروریستی فعال در افغانستان همچون تحریک طالبان پاکستان و القاعده هشدار داد القاعده و گروه تحت حمایت برخی از دولت‌ها یعنی تحریک طالبان پاکستان به زودی به یک تهدید تروریستی در سطح جهان تبدیل خواهند شد.

وی گفت: شکست دولت موقت افغانستان در مهار تحریک طالبان پاکستان و دیگر گروه‌های تروریستی برخلاف ادعاهای آن مبنی بر کنترل کامل بر منطقه است،  این ادعاها تنها با هدف جلب توجه جامعه جهانی برای به رسمیت شناخته شدن صورت می گیرد.

منیر اکرم در ادامه اظهارات خود از سازمان ملل متحد نیز خواست تحقیقاتی را در خصوص نحوه دستیابی تحریک طالبان پاکستان به تجهیزات جدید نظامی و شناسایی حامیان مالی این گروه تروریستی انجام دهد تا مشخص گردد چه کسانی حمایت از 50 هزار جنگجوی این گروه و افراد تحت کفالت آنها و پشتیبانی مالی عملیاتهای تروریستی آنها را بر عهده دارد.

وی ابراز امیدواری نمود شورای امنیت از مطالبه پاکستان مبنی بر قطع ارتباط دولت افغانستان با تحریک طالبان پاکستان و تضمین این کشور در خصوص ممانعت از انجام حملات تروریستی توسط این گروه و یا گروهک‌های وابسته علیه پاکستان و دیگر کشورهای همسایه حمایت خواهد کرد.

نماینده دائم پاکستان با بیان اینکه گروه‌های تروریستی حاضر در افغانستان تهدیدی برای امنیت و تمامیت ارضی کشورهای همسایه به شمار می‌روند تصریح کرد: در هرگونه طرح چشم انداز برای برقراری روابط با دولت موقت افغانستان باید موضوع مقابله با تروریسم در اولویت قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم کمک غیر مشروط جامعه جهانی به افغانستان بر اساس ارزش‌های بشردوستانه تأکید کرد و گفت: جامعه جهانی باید علاوه بر کمک به میلیون ها مردم بی پناه افغان در زمینه احیای نظام بانکی افغانستان با هدف کمک به رشد اقتصادی این کشور همکاری نماید، همچنین باید در زمینه آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده بانک مرکزی افغانستان تلاش‌هایی از سوی جامعه جهانی صورت بگیرد.

منیر اکرم در ادامه عنوان داشت: دولت موقت افغانستان نیز باید متقابلا به مسئولیت‌های بین المللی خود در این زمینه عمل نموده و اقدامات جدی در بخش های مختلف از جمله در زمینه احقاق حقوق زنان و دختران و توجه بیش از پیش به این امر و نیز مقابله با تروریسم را در دستور کار خود قرار دهد.

وی ایجاد یک چشم انداز مبتنی بر حقیقت از طریق اقدامات مشترک دولت موقت افغانستان و جامعه جهانی برای تسهیل در جهت پیوستن افغانستان به بخشی از جامعه جهانی را خواستار شد.

نماینده دائم پاکستان همچنین مراتب اعتراض خود نسبت به گزارش ارائه شده از سوی دبیرکل شورای امنیت مبنی بر فضای نامناسب امنیتی در پاکستان را اعلام داشت و گفت: پاکستان از بیش از 40 سال گذشته میزبانی نزدیک به 5 میلیون افغانی را علی رغم کمک های بسیار اندک جهانی و به قیمت ضرر به اقتصاد، جامعه و امنیت ملی خود عهده دار بود.

ارسال نظر

 
1