خبر فوری

 
گفتگوی مفید پاکستان و ازبکستان برای توسعه تجارت و روابط اقتصادی نزدیکتر
کد خبر :1539263572

15:27 1403/04/10


برچسب ها : اسلام آباد, افغانستان, پاکستان و ازبکستان, تاشکند, تجارت, حمل و نقل, عشق آباد, کریدور اقتصادی,

پاکستان و ازبکستان روز شنبه برای تقویت تجارت دوجانبه، بهبود ارتباطات از جمله عملیات پرواز مستقیم و ایجاد اتاق مشترک با پاکستان، توافق کردند.


تاشکند: به گزارش راز نیوز| پاکستان و ازبکستان روز شنبه برای تقویت تجارت دوجانبه، بهبود ارتباطات از جمله عملیات پرواز مستقیم و ایجاد اتاق مشترک با پاکستان، توافق کردند.

در بیانیه مطبوعاتی منتشر شده آمده است که در این مجمع مقوله های ایجاد شرایط مساعد برای حمل و نقل کالای دوجانبه و ترانزیتی از طریق کریدور حمل و نقل چند وجهی "ازبکستان - افغانستان - پاکستان"، ویزا برای جامعه تجاری، رفع مشترک موانع موجود و تقویت همکاری های استراتژیک سودمند دوجانبه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این توافقات و رایزنی ها در جریان برگزاری مجمع لجستیک پاکستان-ازبکستان که با حضور مقامات ذیربط دو کشور برگزار شد، صورت گرفته است.

در این مجمع به همراه معاون اول وزیر حمل و نقل ازبکستان، معاون رئیس راه آهن این کشور، معاون اول وزیر بازرگانی ازبکستان، احسن علی منگی معاون اول وزیر بازرگانی پاکستان، احمد فاروق سفیر فوق العاده و تام الاختیار پاکستان، مقامات مختلفی از دولت و بخش خصوصی دو کشور پاکستان و ازبکستان سخنرانی کردند.

این مجمع با جلسات تجارت با تجارت بین شرکت های پاکستانی و ازبکستانی از بخش لجستیک و حمل و نقل دنبال شد. در این بین میان 14 شرکت پاکستانی و بیش از 50 شرکت ازبکستانی فعال در زمینه حمل و نقل و لجستیک پیشرو، بیش از 300 جلسه برگزار شد.

شرکت کنندگان از این ابتکار بسیار قدردانی کرده و نسبت به برگزاری رویدادهای مشابهی برای تقویت روابط تجاری و ترانزیتی بین دو کشور در آینده نیز ابراز امیدواری کردند.

لازم به ذکر است که امروزه کشورهای مشترک المنافع (CIS) علاقه زیادی به تغییر مسیر ترافیک بار از کریدورهای حمل و نقل سنتی از طریق کریدور حمل و نقل چند وجهی «ازبکستان - افغانستان - پاکستان» نشان می دهند. بر اساس آمار، در سال 2023، حجم حمل و نقل بار در طول این کریدور نسبت به سال 2021، 1.5 برابر افزایش یافته است.

معاون اول وزیر حمل و نقل ازبکستان در این مجمع بر اهمیت استفاده هدفمند از کریدور حمل و نقل "ازبکستان - افغانستان - پاکستان" به جای تلقی آن به عنوان کریدور جایگزین تاکید کرد و گفت: در این راستا باید تلاش ها را متحد کرد و رویکرد های مشترک را توسعه داد.

وی همچنین پیشنهاد هایی را نیز برای استفاده بهینه از این کریدور ارائه کرد:

_  کاهش هزینه های اخذ شده از حمل و نقل بار و ایجاد آن بر اساس برابری در هر کشور

_  توسعه مکانیزم بیمه بار در طول مسیر و ایجاد حق بیمه بر اساس تجربه جهانی

_  توسعه یک مکانیسم خاص برای تضمین امنیت محموله در حین حمل و نقل

_ کاهش تعداد عملیات بارگیری و تخلیه در حین حمل و نقل

_  تدوین اسناد نظارتی برای ایجاد مسیرهای روشن جهت حمل و نقل محموله های سنگین و بزرگ در طول مسیر و سازماندهی چنین حمل و نقلی

_ معرفی گسترده دیجیتالی شدن در فرآیند حمل و نقل کالا

_ سازماندهی تحقیق مشترک و توسعه پیشنهادات برای افزایش ظرفیت گذر سالنگ که "قلب" این کریدور مواصلاتی است

 

ارسال نظر

 
1