خبر فوری

 
اعتراض صندوق بین المللی پول به استفاده از فرآورده های نفتی قاچاق در پاکستان
کد خبر :1531427316

15:49 1402/06/28


برچسب ها : IMF, بلوچستان, پاکستان, پاکستان و صندوق بین المللی پول, فراورده های نفتی, قاچاق, قاچاقچیان سوخت,

صندوق بین المللی پول (IMF) نسبت به استفاده از فرآورده های نفتی قاچاق در پاکستان اعتراض کرده است.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| صندوق بین المللی پول (IMF) نسبت به استفاده از فرآورده های نفتی قاچاق در پاکستان اعتراض کرده است. صندوق بین المللی پول با ابراز نگرانی از افزایش فروش فرآورده های نفتی قاچاق در پاکستان، گزارشی را از وزارت دارایی و هیئت درآمد فدرال FBR درخواست کرد.

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، ماهانه 120 هزار تن فرآورده های نفتی در پاکستان قاچاق می شود. به گفته منابع، صندوق بین المللی پول همچنین خواستار جزئیات اقدامات انجام شده تاکنون برای جلوگیری از قاچاق و همچنین افزایش تعداد و ظرفیت گمرک، پرسنل نهادهای امنیتی و نیروهای نظامی شده است.

در گزارش آمده است که بیش از 10 میلیارد از نظر گمرکی و عوارض ناشی از قاچاق فرآورده های نفتی از دست می رود که بر اساس آن صندوق بین المللی پول اعلام کرد که باید جلوی قاچاق 143 میلیون لیتر فرآورده های نفتی در ماه گرفته شود.

به گفته منابع صندوق بین المللی پول، با توجه به افزایش قاچاق فرآورده های نفتی، کاهش قبض واردات منجر به افزایش کسری درآمد خواهد شد . صندوق بین المللی پول به FBR و وزارت دارایی دستور داد تا اقداماتی را برای افزایش درآمد انجام دهند.

از طرفی احمد منصور تحلیلگر و ستون نویس در گزارشی که در خبرگزاری 24نیوز منتشر شده با عنوان "آغاز جنگ با قاچاق، احتکار و موریانه های تاثیرگذار بر اقتصاد" به تشدید مبارزه با قاچاق و احتکار در پاکستان پرداخته است.

در این گزارش بیان شد که اقتصاد پاکستان همواره با هیولای فساد روبرو بوده است که در سیستم حکومتی در همه سطوح به خوبی نفوذ کرده است و حاکمان همه دوره ها از آن بهره مند بوده اند، کسانی که باید به بی کفایتی افراد تحت کنترل توجه کنند نیز اسیر منافع خود و حامیان مافیا هستند.از طرفی کسانی که می خواهند تمام این پیوند را افشا کنند، قرارداد بازاریابی را گرفته اند تا کل این شبکه را ناجی معرفی کنند شبکه ای که کشور را به طور کامل تحت سیستم سرمایه داری گروگان گرفته اند.

کیفیت شبکه فساد این است که هیچ کس علیه شخص دیگری نیست، هر حزب سیاسی، رهبران، نهادها در آن نمایندگی دارند و حاکم خروجی فضا را برای افراد مورد علاقه حاکم ورودی در شبکه باز نگاه می دارد و بدین ترتیب همه از این شبکه مستفیذ می شوند.

شبکه قاچاق افغانستان و ایران از مسیر بلوچستان شکسته شد و اکنون وظیفه اصلی کنترل احتکارکنندگان و مافیای سرمایه داری است که در نوسانات قیمت تخصص دارند. ژنرال عاصم منیر فرمانده ارتش، فرماندهی ماموریت اجتناب ناپذیر برای نجات پاکستان را بر عهده گرفته است و ژنرال ندیم احمد انجم رئیس کل سازمان اطلاعاتی ISI، سرلشکر فیصل نصیر مدیرکل ضدجاسوسی و کل تیم این نهاد های امنیتی نقشی کلیدی در تکمیل آن دارند.

احمد منصور در ادامه این گزارش بیان داشت که ژنرال سید عاصم منیر ، بی سر و صدا مسئولیت این کمپین را بر عهده گرفته است، در این عملیات اجتناب ناپذیر برای نجات پاکستان، کل رهبری ارتش پاکستان و سازمان های اطلاعاتی به نظر می رسد که با تمامی تجهیزات دولتی یک مسیر را دنبال می کنند.

وقتی خبر سرکوب مافیای شکر، آرد، بنزین، مواد مخدر و دلار از سرتاسر کشور به گوش رسید، اندکی طول کشید تا مردم ناامید از هر سو به این باور که این نیز ممکن است یک فعالیت موقتی مانند گذشته باشد، اما اکنون وضعیت به سرعت در حال تغییر است، برسند. اقدامات عملی نشان می‌دهد که درمان واقعی بیماری مزمن با این نتیجه‌گیری تشخیص داده شده است که عوامل زیادی در نابودی اقتصاد کشور وجود دارد، اما مانند موریانه، قاچاق و احتکار در رأس تکان دادن پایه‌های اقتصاد است. عملیات در سراسر کشور آغاز شد، اما جزئیات عملیات مبارزه با قاچاق و مبارزه با مواد مخدر از بلوچستان شروع شد.

تنها در عرض چند هفته نه تنها تجارت غیرقانونی شکر تحت کنترل قرار گرفت، بلکه یک عملیات موفقیت آمیز تاریخی مبارزه با مواد مخدر در گلستان و قلعه عبدالله انجام شد و شبکه قاچاق بنزین و گازوئیل ایران به پنجاب، سند و خیبر پختونخوا نیز شکسته شد. تمهیدات مدیریت مرزی در مرز چمن ستودنی است، در 6 ماه گذشته حتی یک مورد سوء مدیریت در آن گزارش نشده است، هرچند روزانه 25 هزار نفر و کم و بیش هزار وسیله نقلیه فقط در این مرز به افغانستان تردد می کنند. تمام این کارها توسط نیروی سپاه مرزیFC به گونه ای انجام شد که یک رکورد یک به یک جمع آوری شد، از دوربین ها، اسکنرها و بازرسی های بدنی استفاده شد تا اطمینان حاصل شود که در هیچ موردی امکان قاچاق وجود ندارد.

به همین ترتیب، تردد غیرقانونی در داخل ایالت بلوچستان نیز با ایجاد دوازده ایست بازرسی مشترک در مسیرهای منتهی به مرزها به شدت محدود شده است. با توجه به اینکه امروز در هفته سوم سپتامبر این نگارش در حال انجام است، قاچاق در بلوچستان کنترل شده و به همین دلیل قیمت شکر در سراسر کشور به سرعت کاهش یافته است.

در اینجا یک نکته بسیار حائز اهمیت است که اقتصاد مردم مناطق مرزی بلوچستان با تجارت مرزی پیوند خورده است، طرح حمایت قانونی از تجارت ایران و افغانستان از طریق بازارچه های مرزی به مردم محلی کمک زیادی کرده است و باید تسریع یابد. تحویل کالاهای ضروری از جمله بنزین به این مناطق که هزاران کیلومتر با مرکز پاکستان فاصله دارند غیرعملی است، به دلیل مسافت زیاد مردم بلوچستان مجوز قانونی دریافت بنزین ارزان از ایران را دارند و این قاچاق نیست؛ اما مشکل زمانی پیش می‌آید که مافیای پمپ بنزین بقیه مناطق پاکستان با گرفتن این نفت ایران از بلوچستان سودهای غیرقانونی به دست می‌آورند و به خزانه ملی در قالب مالیات آسیب می‌رسانند. از طرفی مردم بلوچستانی که قرار بود از این بنزین ارزان برخوردار باشند هم مجبور به دریافت هر لیتر تا 270 روپیه می شوند.

ناگفته نماند که به گفته سرگرد بازنشسته عادل راجا از تحلیلگران و اپوزیسیون پاکستان، نیروی سپاه مرزی جنوبی South FC به طور مستقیم در امر قاچاق دخیل می باشد.

ارسال نظر

 
1