خبر فوری

 
عزم تزلزل ناپذیر پاکستان برای تقویت بیشتر روابط دوجانبه با ایالات متحده
کد خبر :1518488139

13:22 1402/12/02


برچسب ها : پاکستان و آمریکا, تجهیزات نظامی, تروریسم, روابط تجاری, سفیر پاکستان, سفیر پاکستان در آمریکا, مسعود خان, همکاری دفاعی, همکاری نظامی,

سفیر پاکستان ضمن ابراز عزم تزلزل ناپذیر پاکستان برای تقویت بیشتر روابط دو جانبه با آمریکا، گفت: منتظر تصمیمات آمریکا در زمینه از سرگیری فروش نظامی و تامین مالی نظامی و تامین تجهیزات حیاتی به پاکستان، هستیم.


واشنگتن: به گزارش راز نیوز| مسعود خان سفیر پاکستان در ایالات متحده طی سخنرانی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل در واشنگتن دی سی، ضمن ابراز عزم تزلزل ناپذیر پاکستان برای تقویت بیشتر روابط دو جانبه به ویژه در بخش های همکاری امنیتی و ارتباطات مردمی با آمریکا، گفت: گسترش هماهنگی میان دو کشور پاکستان و آمریکا در دو سال گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است.

تجارت و سرمایه گذاری

وی با تاکید بر اهمیت تجارت دو طرفه، تصریح داشت که آمریکا بزرگ ترین کشور وارد کننده محصولات پاکستانی است و دو کشور تعهدات موفقی مانند نشست وزرای مجمع تجاری و سرمایه گذاری ایالات متحده-پاکستان TIFA دارند.

مسعود خان با بیان اینکه پاکستان می تواند محل ملاقات باشد نه میدان جنگ آمریکا و چین، اظهار داشت: از سرمایه گذاری هر دو کشور در زمینه های مربوط و رقابت پذیری آنها در پاکستان استقبال می کنیم.

وی در خصوص فرصت‌های سرمایه‌گذاری در پاکستان، جذابیت پاکستان برای سرمایه‌گذاران آمریکایی را برشمرد و به حضور 80 شرکت آمریکایی از جمله 500 شرکت فورچون اشاره کرد که در بخش‌های مختلف پاکستان فعالیت سودآوری دارند.

وی با تاکید بر اهمیت تشکیل شورای ویژه تسهیل سرمایه گذاری (SIFC) در پاکستان، گفت که حوزه های مورد علاقه مستقیم سرمایه گذاران آمریکایی انرژی، کشاورزی و مواد معدنی حیاتی خواهد بود و شورای ویژه این چهار مورد را به عنوان اولویت در جذب سرمایه گذاری سریع خارجی قرار داده است. پاکستان روی مخازن ثروت معدنی قرار گرفته است.

سفیر پاکستان در ادامه صحبت های خود با برجسته سازی این موضوع که کشورش دارای بیشترین ذخایر مس، طلا، لیتیوم، عناصر خاکی کمیاب، منیزیم و کبالت است، از سرمایه گذاران دعوت کرد تا به استخراج این مواد معدنی و فرآوری آنها برای استفاده صنعتی در طول زنجیره ارزش کمک کنند.

تروریسم

مسعود خان طی صحبت پیرامون مولفه تروریسم، با اشاره به گزارش تحلیلی اخیر سازمان ملل متحد که اثبات کرده است القاعده در حمایت از حملات فرامرزی علیه پاکستان، در 8 پایگاه افغانستان، تحریک طالبان پاکستان را آموزش می دهد، حملات داعش خراسان و تحریک طالبان پاکستان TTP را خطری بالقوه برای پاکستان، آمریکا و متحدان آن عنوان کرد و بر لزوم اتخاذ استراتژی مربوطه تاکید کرد.  

او گفت: به منظور برقراری تعادل استراتژیک و مبارزه با خطر فزاینده تروریسم، منتظر تصمیمات آمریکا در زمینه از سرگیری فروش نظامی و تامین مالی نظامی و تامین تجهیزات حیاتی به پاکستان، هستیم. وی در ادامه نسبت به آینده دو کشور ابراز امیدواری کرد.   

رابین رافیل سفیر سابق

خانم رابین رافیل سفیر و مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا طی سخنانی در این بین اظهار داشت: پاکستان همچنان کشور سازنده ای خواهد بود که ایالات متحده باید آن را به عنوان یک شریک قوی در نظر بگیرد و به دنبال آن باشد. وی با اشاره به مشکلات پاکستان از جمله مسائل اقتصادی و تغییرات اقلیمی، تصریح داشت که این مسائل باید در اولویت قرار گرفته و حل شوند.

دانیل رونده، معاون ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل CSIS

دانیل رونده، معاون ارشد CSIS با تاکید بر افزایش فرصت های تحصیلی برای دانشجویان پاکستانی، بر لزوم توجه دولت آمریکا به تامین نیازهای پاکستان برای برطرف کردن نیازهای امنیتی این کشور (ایالات متحده) تاکید کرد.

ارسال نظر

 
1