خبر فوری

 
 
قتل مرموز ارشد شریف روزنامه نگار منتقد ارتش پاکستان در کنیا
کد خبر :1517731525

12:59 1401/08/02


برچسب ها : آی اس آی, ارتش پاکستان, ارشد شریف, پاکستان و کنیا, حمله به روزنامه نگار, خبرنگاران پاکستان, روزنامه نگار ارشد, ژنرال قمر جاوید باجوا, سازمان اطلاعات پاکستان, سرویس های اطلاعاتی پاکستان, شیخ رشید احمد, فرمانده ارتش پاکستان, نایروبی, هیئت حاکمه نظامی پاکستان, کنیا,

ارشد شریف روزنامه نگار و مجری برجسته پاکستانی که به دلیل انتقاد از فسادهای مالی حزب حاکم این کشور محبوبیت ویژه‌ای میان مردم پیدا کرده بود، در تیراندازی در نایروبی پایتخت کنیا به قتل رسید.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| ارشد شریف روزنامه نگار و مجری برجسته پاکستانی که به دلیل انتقاد از فسادهای مالی حزب حاکم این کشور محبوبیت ویژه‌ای میان مردم پیدا کرده بود، در تیراندازی در نایروبی پایتخت کنیا به قتل رسید.

قتل این روزنامه نگار برجسته پاکستانی موجی از غم توأم با خشم علیه ارتش پاکستان و هیئت حاکمه نظامی این کشور را در میان رهبران احزاب اپوزیسیون، روزنامه‌نگاران حامی حزب تحریک انصاف، کاربران شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی مردم به همراه داشته است.

نحوه قتل

در حالی که جویریه صدیق همسر ارشد شریف به نقل از پلیس کنیا اعلام نموده است که همسر وی به ضرب گلوله به قتل رسیده؛ اما رسانه‌های پاکستانی حامی دولت و ارتش اگرچه در گزارش‌های اولیه خود اعلام نمودند که وی به ضرب گلوله کشته شده است؛ اما پس از آن مدعی شدند که ارشد در یک سانحه رانندگی جان باخته است.

جویریه صدیق با انتشار پیامی در صفحه کاربری خود در توییتر عنوان داشت: "من امروز یک دوست، همسر و روزنامه نگار مورد علاقه خود را از دست دادم، پلیس گفته است که ارشد شریف به ضرب گلوله در کنیا به قتل رسیده است."

با این حال مقامات رسمی کنیا و پاکستان تاکنون هیچ بیانیه‌ای در این خصوص صادر نکرده‌اند.

از سوی دیگر رسانه‌های کنیا در گزارش‌های خود مدعی شده‌اند ارشد شریف در نتیجه یک سوء تفاهم از سوی پلیس کنیا به قتل رسید.

"دی استار" خبرگزاری محلی کنیا به نقل از مقامات پلیس مدعی شد ظاهراً ارشد شریف و راننده وی یک محاصره را زیر پا گذاشتند و هدف تیراندازی پلیس قرار گرفتند، در این حادثه ارشد شریف به دلیل اصابت گلوله از ناحیه سر در دم جان باخت و راننده وی نیز دچار جراحت شد.

دادگاه عالی اسلام آباد در بررسی درخواست ثبت شده در خصوص قتل احتمالی ارشد شریف در کنیا، طی حکمی به وزارت کشور و وزارت امور خارجه پاکستان خواستار ارائه گزارش در خصوص ابعاد مختلف مرگ این روزنامه نگار ظرف مدت 24 ساعت شد.

وکیل شعیب رزاق طی دادخواستی به دادگاه عالی اسلام آباد خواستار تشکیل کمیسیون ویژه برای انجام تحقیقات در خصوص قتل ارشد شریف، تماس نهادهای امنیتی پاکستان با نهادهای امنیتی کنیا در این رابطه و انجام اقدامات لازم جهت انتقال جسد وی به پاکستان شده است.

واکنش افراد و شخصیت‌ها

بسیاری از روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه، رهبران احزاب سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی در پیام‌های خود مراتب تأسف و تأثر قلبی خود را نسبت به مرگ این روزنامه نگار برجسته اعلام داشته و آن را غیر قابل باور توصیف کردند.

آنان در پیام‌های مختلف خود خواستار آغاز تحقیقات در سطح جهانی در خصوص قتل احتمالی وی شدند.

کمیسیون حقوق بشر پاکستان(HRCP) نیز طی بیانیه‌ای تحقیقات فوری و شفاف از سوی دولت را در این خصوص خواستار شد.

مظهر عباس روزنامه نگار پاکستانی در پیامی تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را از سازمان‌های جهانی روزنامه‌نگاری مطالبه نمود و افزود: این مورد نباید همانند قتل دیگر خبرنگاران نادیده گرفته شود.

عمار راشد در پیام توییتری خود خبر قتل ارشد شریف در کنیا را هولناک عنوان نمود و گفت: با در نظر داشت سوابق حملات علیه روزنامه‌نگاران و منتقدان پاکستانی در داخل و خارج از کشور، گمانه‌زنی‌های صورت گرفته]در خصوص قتل ارشد شریف[ مشروع و عقلانی به نظر می‌رسد. دولت کنیا باید برای تحقیقات در این خصوص تحت فشار قرار گیرد.

اسامه خلجی در واکنش به قتل ارشد شریف طی پیامی اعلام داشت: ارشد شریف اظهاراتی علیه هیئت حاکمه نظامی پاکستان داشته است که پس از آن با تهدید]هیئت حاکمه نظامی[ مواجه بود. باید تحقیقات بین‌المللی درباره قتل وی صورت بگیرد.

انتقادات وی از هیئت حاکمه نظامی

مخالفت ارشد شریف با تغییر دولت در پاکستان، انتقادات شدید وی از نقش ژنرال باجوا فرمانده ارتش این کشور در سرنگونی دولت عمران خان و به روی کار آوردن مفسدان مالی در عرصه قدرت باعث شد وی همواره از سوی نهادهای مختلف وابسته به حکومت پاکستانی به اتهامات و بهانه­ های واهی مورد پیگرد قرار بگیرد.

انتقادات تند و صریح وی از سیاست‌های دولت و هیئت حاکمه نظامی باعث تشکیل چندین پرونده قضایی علیه وی به اتهام طغیان و شورش علیه حکومت گردید که نهایتاً وی را به خروج از کشور وادار ساخت.

ارشد شریف که سابقه فعالیت در چندین شبکه خبری پاکستان را در کارنامه خود دارد، با انتشار ولاگ(وبلاگ ویدئویی) تحلیل‌های کارشناسی خود در خصوص مسائل و موضوعات سیاسی کشور بیان می‌کرد.

وی در جریان سرنگونی دولت تحریک انصاف و به روی کار آمدن احزاب اپوزیسیون از ادعای عمران خان مبنی بر مداخله خارجی در سرنگونی دولت حمایت نمود و همواره بر آن تأکید داشت.

پس از موفقیت طرح عدم اعتماد به عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان و اضمحلال دولت وی، ارشد شریف اعلام نمود از سوی آژانس تحقیقات فدرال(FIA) به بهانه‌های واهی مورد اذیت و آزار قرار گرفته است.

پس از مراجعه ارشد شریف به دادگاه عالی اسلام آباد در این خصوص، این دادگاه طی حکمی به آژانس تحقیقات فدرال دستور داد در صورت شکایت از روزنامه‌نگاران ابتدا باید به سازمان‌های روزنامه‌نگاری مرتبط مراجعه نماید.

فیصل چودری وکیل ارشد شریف در دادخواست ارائه شده به دادگاه مدعی شد موکل بنده از منابع آگاه اطلاع یافته است که دولت حاکم قصد دارد وی را به دلیل انتقاد و گزارش‌های ضد دولتی مجازات نماید و امکان بازداشت وی نیز وجود دارد.

طبق این درخواست ارشد شریف پس از دریافت این اطلاعات دچار خوف و هراس شده بود؛ زیرا افراد لباس شخصی منزل و اعضای خانواده وی را تحت نظر داشتند.

همچنین گفتنی است ارشد شریف اخیراً تولید یک سریال مستند با عنوان «پشت درب‌های بسته» با محوریت بررسی پرونده‌های فساد مالی خانواده شریف، افراد دخیل در این فساد مالی و هرگونه نقش و ارتباط فرماندهان ارتش با این موضوع را کلید زده بود.

شیخ رشید احمد وزیر کشور پیشین پاکستان که برای عرض تسلیت در منزل ارشد شریف در اسلام آباد حضور یافته بود، در گفتگو با خبرنگاران به این موضوع اشاره کرد و گفت: ارشد شریف برای نهایی سازی پروژه مستند تحقیقاتی و رایزنی با طرف کنیایی به این کشور رفته بود، افرادی که در این مستند از آنان افشاگری صورت گرفته بود، تمام تلاش خود را برای متوقف کردن پخش این مستند به کار بستند و در نهایت ارشد را به قتل رساندند.

وی افزود: مفسدان مافیا که با استفاده از پول تمامی پرونده‌های فساد مالی خود را مختومه می‌کنند، کسانی که خود را از اتهام پول‌شویی تبرئه می‌کنند، کسانی که می‌توانند قانون و پلیس را به نفع خود مصادره کنند. شما ببینید اکنون که من در اینجا حضور یافته‌ام گرداگرد من خودروی سرویس‌های اطلاعاتی مستقر هستند.

وی اظهار داشت: ارشد فدای این کشور و سرزمین شده است، من با مادر ارشد شریف دیدار کردم و همه اعضای خانواده وی در سوگ ارشد غمگین هستند، ارشد قربانی حقیقت شد.

شیخ رشید در ادامه اظهارات خود افزود: از ابتدا ما اطلاعاتی در دست داشتیم که برای قتل ارشد شریف پاداش تعیین شده است، افراد بسیاری در کشور وجود دارند که برای قتل آنان پاداش‌های خوبی تعیین شده است. پلیس کنیا قتل ارشد به وسیله گلوله را تأیید کرده است؛ اما با این وجود برخی عناصر سعی دارند تا قتل ارشد را به عنوان یک حادثه نشان دهند.

ارسال نظر

 
1