خبر فوری

 
پایان تنش مرزی پاکستان و افغانستان پس از توافق جرگه در گذرگاه مرزی خرلاچی
کد خبر :1514188827

13:22 1403/02/30


برچسب ها : آتش بس, پاکستان و افغانستان, توافق آتش بس, خرلاچی, روابط دو جانبه, مرز مشترک, منطقه مرزی,

پس از تنش 4 روزه میان مرزبانان پاکستان و افغانستان، این درگیری مسلحانه روز گذشته طی توافق جرگه تشکیل شده شامل رهبران قبایل محلی و مقامات دو کشور به پایان رسید.


خیبرپختونخوا: به گزارش راز نیوز| پس از تنش 4 روزه میان مرزبانان پاکستان و افغانستان، این درگیری مسلحانه روز گذشته طی توافق جرگه تشکیل شده شامل رهبران قبایل محلی و مقامات دو کشور به پایان رسید.

گفتنی است پس از توافق طرفین بر آتش بس، صلح در منطقه برقرار شده و گذرگاه مرز خرلاچی نیز به زودی بازگشایی می شود.

جلال بنگش از بزرگان قبایل محلی اظهار داشت که این جرگه در گذرگاه مرزی خرلاچی برگزار شد و بزرگان محلی، علما و مقامات دو طرف در آن حضور داشتند. در این نشست تصمیم گرفته شد تا کمیته مشترک صلح به منظور تلاش برای برقراری صلح در منطقه تشکیل شود. جرگه همچنین تصمیم گرفت که اختلافات را به صورت دوستانه حل کند.

وی افزود: با توجه به مشکلاتی که مردم دو طرف مرز با آن مواجه بودند، شرکت کنندگان جرگه با اجرای آتش بس موافقت کردند و از این رو گذرگاه بدون تاخیر باز خواهد شد. دو طرف همچنین توافق کرده اند که به زودی نشست دیگری برگزار کنند.

برخی منابع اظهار داشتند که تعدادی از خانواده های ساکن اطراف گذرگاه که به دلیل ناامنی کوچ کرده بودند، بازگشته اند.

از طرفی شیر محمد رئیس پلیس افغانستان در جرگه طی دیدار با مقامات نظامی پاکستان گفت: پس از پیروزی افغانستان، ما تا 300 هزار زندانی (قاتل) را عفو کرده ایم. به بزرگان اسلام آباد هم گفتیم که باید بنشینید و با تحریک طالبان پاکستان مذاکره کنند و تا زمانی که تحریک طالبان پاکستان وجود دارد، این تنش بین پاکستان و افغانستان ادامه خواهد داشت.

 

سرتیپ شهزاد فرمانده تیپ پاکستانی در جرگه اظهار کرد: هرکس خواه پرسنل تحریک طالبان افغانستان یا غیرنظامی که از افغانستان به خاک پاکستان نفوذ کند، تروریست بوده و خواهد بود.

وی افزود: طالبان اگر بخواهد در سمت خود پاسگاه یا پست بسازد، مشکلی نیست، 10 پست بسازد، اما اگر یک نفر به خاک پاکستان نفوذ کند، ما آن را تروریست تلقی می کنیم.

ارسال نظر

 
1