خبر فوری

 
بیانیه مشترک وزارت خارجه پاکستان پس از پایان سفر سه روزه رئیسی به این کشور
کد خبر :1502890309

14:43 1403/02/05


برچسب ها : ابراهیم رئیسی, بیانیه مشترک, پاکستان و ایران, رئیس جمهور ایران, وزارت امور خارجه پاکستان,

وزارت امور خارجه پاکستان امروز چهارشنبه پس از پایان سفر سه روزه دکتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به این کشور، بیانیه مشترک را منتشر کرد.


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| وزارت امور خارجه پاکستان امروز چهارشنبه پس از پایان سفر سه روزه دکتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به این کشور، بیانیه مشترک 28 ماده ای را منتشر کرد.

متن این بیانیه به شرح ذیل می باشد:

1- رئیس جمهور ایران به دعوت نخست وزیر پاکستان از 22 تا 24 آوریل سفر رسمی سه روزه در صدر یک هیئت عالی رتبه به پاکستان داشت.

2- رئیس جمهور محترم (ایران) در سطح هیئت با محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان گفتگو کرد. در این گفت و گوها، دو طرف طیف وسیعی از روابط دوجانبه پاکستان و ایران را مورد بررسی قرار دادند و همچنین در مورد مسائل منطقه ای و جهانی مورد علاقه طرفین تبادل نظر صورت گرفت. در این بازدید تعدادی تفاهم نامه/توافقنامه نیز امضا شد.

3- هر دو طرف توافق کردند که تعاملات متقابل را از طریق تبادل منظم دیدارهای سطح بالا برای تقویت روابط برادرانه تقویت کنند.

4- طرفین با تاکید بر روابط تاریخی، فرهنگی، مذهبی و تمدنی دو کشور همسایه و مسلمان، بر تعهد خود برای تحکیم بیشتر این پیوندها از طریق ارتقای فعالیت‌های دانشگاهی، فرهنگی و گردشگری و توسعه گردشگری به اماکن مذهبی تاریخی دو کشور تاکید کردند.

5- هر دو طرف با اذعان به اینکه مرز مشترک پاکستان و ایران باید "مرز صلح و دوستی" باشد، اهمیت همکاری منظم و تبادل نظر بین مقامات سیاسی، نظامی و امنیتی دو کشور برای مقابله با تهدیداتی مانند تروریسم، قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، گروگان گیری، پولشویی و آدم رباییرا مورد تاکید قرار دادند.

6- دو طرف با توافق در زمینه گسترش بیشتر همکاری های تجاری، بر تعهد خود در خصوص تبدیل مرز مشترک از "مرز صلح" به "مرز شکوفایی" از طریق پروژه های اقتصادی مشترک توسعه محور از جمله ایجاد بازارچه های مرزی مشترک، مناطق آزاد اقتصادی و گشایش مرزهای جدید تاکید کردند. آنها همچنین اهمیت همکاری در حوزه انرژی از جمله تجارت برق، خطوط انتقال نیرو و پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستانIP را برجسته کردند. دو رهبر ضمن توافق برای افزایش سطح تجارت دوجانبه طی پنج سال آینده به 10 میلیارد دلار، بر ضرورت یک مشارکت اقتصادی پایدار بلندمدت و الگوی اقتصادی و ارتباطی مشترک منطقه‌ای به ویژه برای توسعه اجتماعی-اقتصادی در استان سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان تاکید کردند.

7- به منظور تقویت بیشتر همکاری های اقتصادی دوجانبه، هر دو طرف توافق کردند که به سرعت توافقنامه تجارت آزاد (FTA) را نهایی و جلسات بعدی رایزنی های سالانه دوجانبه سیاسی (BPC) و کمیته تجارت مشترک بازرگانی (JBTC)، همچنین بیست و دومین دور مذاکرات کمیسیون مشترک اقتصادی (JEC) در آینده نزدیک، برگزار کنند. همچنین توافق شد تا تبادل منظم کارشناسان اقتصادی و فنی و همچنین هیئت‌هایی از اتاق‌های بازرگانی دو کشور را برای تشدید همکاری‌های اقتصادی تسهیل کنند. مقرر شد نقطه مرزی ریمدان به عنوان گذرگاه مرزی بین‌المللی تحت پوشش TIR اعلام شود و دو بازارچه مرزی باقی‌مانده نیز افتتاح شوند.

8- توافق بر سر عملیاتی کردن کامل مکانیسم های تجارت مبادله ای بین دو طرف برای تسهیل فعالیت های اقتصادی و تجاری، به ویژه تحت تلاش های مشترک مداوم، مانند بازارهای معیشت مرزی، صورت گرفت که به بهبود وضعیت اقتصادی ساکنان محلی کمک کرده و گامی در جهت افزایش امنیت مرزها خواهد بود.

9- پاکستان و ایران بر اهمیت استفاده از موقعیت های جغرافیایی مربوطه خود برای ارتقای ارتباط بین دو کشور و همچنین با منطقه وسیع تر تاکید کردند. دو طرف با خرسندی با اشاره به پیشرفت های حاصل شده در حمل و نقل منظم کالا تحت کنوانسیونTIR، توافق کردند که این کنوانسیون را به طور کامل عملیاتی کنند تا تجارت کارآمد، سریع و بدون موانع بین پاکستان و ایران ارتقا یابد.

10- به عنوان اعضای ابتکار کمربند و جاده (BRI) و سازمان همکاری اقتصادی (ECO)، دو کشور عزم قاطع خود برای تقویت همکاری در بخش های اتصال، توسعه زیرساخت ها و انرژی را ابراز داشته و توافق کردند تا روابط دوجانبه سودمند و پایدار بین دو بندر گوادر و چابهار را گسترش دهند.

11- هر دو طرف ضمن محکوم کردن تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن، اذعان داشتند که تروریسم تهدیدی مشترک برای صلح و ثبات منطقه و مانع بزرگی برای توسعه منطقه است. با اتخاذ رویکردی مشارکتی جهت مقابله با این تهدید و استفاده از مکانیسم‌های نهادی دوجانبه موجود برای مبارزه مؤثر و مقابله با این تهدید، ضمن رعایت کامل اصول منشور ملل متحد، به‌ویژه اصول حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو موافقت شد. هر دو طرف همچنین به نقش کلیدی افزایش فرصت های اقتصادی و تجاری در بهبود محیط امنیتی در مناطق مرزی اذعان کردند.

12- طرفین با توجه به تحولات منطقه ای و جهانی بر اهمیت حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات از طریق گفتگو و دیپلماسی برای یافتن راه حل های قابل قبول دوجانبه برای چالش های مشترک تاکید کردند.

13- رهبران دو کشور همچنین بر لزوم حل و فصل موضوع کشمیر از طریق گفت وگو و روش های مسالمت آمیز بر اساس خواست مردم آن منطقه و مطابق با قوانین بین المللی تاکید داشتند.

14- پاکستان و ایران ضمن محکوم کردن صریح و شدید تجاوزات و جنایات مستمر رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین و محاصره غیرانسانی غزه که منجر به مرگ و ویرانی گسترده و همچنین آواره شدن میلیون ها فلسطینی شده است، خواستار آتش بس فوری و بدون قید و شرط، دسترسی بلامانع مردم در محاصره غزه به کمک های بشردوستانه، بازگشت آوارگان فلسطینی و همچنین تضمین پاسخگویی در مورد جنایات انجام شده توسط رژیم اسرائیل شدند. دو کشور بر حمایت خود از راه حلی عادلانه، جامع و بادوام بر اساس آرمان های مردم فلسطین تاکید کردند.

15- مقامات دو کشور با اذعان به اینکه سازمان همکاری شانگهای (SCO) یک مجمع مهم برای امنیت و توسعه منطقه ای است که فرصت هایی را برای باز کردن پتانسیل های اقتصادی، ترانزیت، تجارت، جوانان و ارتباط منطقه SCO فراهم می کند، از روابط نزدیک و همکاری دو کشور در تمامی سازوکارهای سازمان همکاری شانگهای ابراز خرسندی کرده و گفتند: از سرگیری زودهنگام فعالیت های گروه تماس/ارتباط سازمان همکاری شانگهای-افغانستان برای هماهنگی تلاش ها جهت حفظ ثبات و توسعه روابط اقتصادی در منطقه ضروری است.

16- دو طرف ضمن تاکید بر اهمیت همکاری های منطقه ای به منظور توسعه اقتصادی، با بیان اینکه کشور های عضو اکو در منطقه دارای پتانسیل های فراوانی جهت توسعه اقتصادی هستند، خواستار همکاری فعال میان کشورهای منطقه در چارچوب اکو شدند. آنها این دیدگاه را به اشتراک گذاشتند که همکاری بین سازمان همکاری شانگهای و اکو می تواند نقش ارزشمندی در تسریع پیشرفت و توسعه کل منطقه ایفا کند.

17- طرفین در این بین بر تعهد خود برای توسعه افغانستان به عنوان یک کشور صلح آمیز، متحد، مستقل و آزاد و عاری از تهدیدات تروریسم و قاچاق مواد مخدر تاکید کردند. دو طرف با اشاره به اینکه وجود سازمان های تروریستی در افغانستان تهدیدی جدی برای امنیت منطقه و جهان است، تمایل خود برای افزایش همکاری ها در زمینه مبارزه با تروریسم، امنیت و ایجاد جبهه متحد علیه تروریسم را ابراز داشتند.

در ادامه با تاکید بر اهمیت هماهنگی تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جهت تضمین امنیت و ثبات در منطقه، مشارکت مثبت مجامع منطقه‌ای موجود در این راستا برجسته سازی شد. طرفین ضمن احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان اذعان داشتند که مشارکت بیشتر همه اقشار افغانستان در تصمیم گیری های اساسی، به تقویت صلح و ثبات در این کشور منجر خواهد شد.

18- سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران همچنین با آصف علی زرداری همتای پاکستانی خود دیدار کرد که طرفین در این بین با ابراز خرسندی از سطح روابط موجود میان دو کشور، بر تعهد برای تحکیم همکاری های چند جانبه در زمینه های سودمند متقابل تاکید کردند.

19- یوسف رضا گیلانی رئیس مجلس سنای پاکستان و سردار ایاز صدیق رئیس مجلس ملی پاکستان نیز از رئیس‌ جمهور ایران استقبال و دیدار های جداگانه ای انجام دادند. دو طرف در دیدارهای خود بر لزوم افزایش تعامل پارلمان های دو کشور تاکید کردند.

20- دو طرف موافقت خود را با آزادی زندانیان یکدیگر و اتخاذ تدابیری جهت استرداد آنها بر اساس معاهده استرداد مجرمان و متهمان بین ایران و پاکستان مصوب 1960 میلادی و موافقتنامه انتقال محکومان بین دو کشور مصوب 2016 میلادی را اعلام کردند.

21- طرفین حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق را که نقض غیرقابل قبول حاکمیت سوریه و تضعیف ثبات و امنیت آن بود، به شدت محکوم و توافق کردند که این حمله نقض قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل بود و طبق کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک 1961 غیرقانونی است. هر دو طرف با اذعان به اینکه اقدام غیرمسئولانه نیروهای رژیم اسرائیل تشدید تنش بزرگ در منطقه ای از قبل ناآرام بود، از شورای امنیت سازمان ملل خواستند تا از ماجراجویی رژیم اسرائیل در منطقه و اقدامات غیرقانونی این رژیم در حمله به همسایگان خود و هدف قرار دادن مراکز دیپلماتیک خارجی جلوگیری کند.

22- دو کشور ضمن محکوم کردن روند فزاینده اسلام هراسی، هتک حرمت به قرآن کریم و نمادهای مقدس در برخی کشورها، تاکید کردند که حمایت از نفرت مذهبی که به منزله تحریک به تبعیض، خصومت یا خشونت است نباید به بهانه آزادی بیان مجاز باشد. آنها از پذیرش قطعنامه 78/264 مجمع عمومی سازمان ملل متحد با عنوان "اقدامات برای مبارزه با اسلام هراسی" استقبال کرده و خواستار تعیین زودهنگام فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای مبارزه با اسلام هراسی و همچنین اجرای سایر اقدامات مرتبط مندرج در قانون شدند. جمهوری اسلامی ایران همچنین از ابتکار جمهوری اسلامی پاکستان در تصویب قطعنامه "اقدامات مبارزه با اسلام هراسی" در مجمع عمومی سازمان ملل متحد قدردانی کرد.

23- هر دو طرف با تاکید بر احترام بین المللی به تنوع سیستم های اجتماعی، قانونی و حکومتی، همچنین بر اصول جهان شمول، بی طرفی، عینیت و عدم گزینش، گفت و گوی سازنده بین المللی و همکاری در جهت ارتقا و حمایت از کلیه حقوق بشر تاکید کردند و مخالفت قاطع خود با مداخله در امور داخلی کشورها از هر طریق را اعلام داشتند.

24- طرفین تأکید کردند که هر ملتی تاریخ، فرهنگ و ویژگی های ملی منحصر به فرد خود، و نظام های اجتماعی متنوع و سطوح توسعه اجتماعی و اقتصادی خود را دارد، و اینکه حقوق بشر باید مطابق با تعهدات تحت قوانین بین المللی حقوق بشر محافظت شود. در این راستا دو طرف بر افزایش رایزنی و همکاری برای حفظ و ارتقای حقوق بشر هم تاکید کردند.

25- رئیس جمهور ایران و نخست وزیر پاکستان از همه ابعاد همکاری های دو کشور در مجامع چند جانبه از جمله سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، سازمان همکاری شانگهای (SCO)، سازمان همکاری اسلامی، سازمان همکاری اقتصادی D-8 ، گفتگوی همکاری آسیا (ACD)، ابتکارات کنفرانس رؤسای مجالس ششگانه و غیره استقبال کردند.

26- رئیسی رئیس جمهور ایران از تاریخ 23 تا 24 آوریل از لاهور و کراچی نیز بازدید کرد. رئیس جمهور در لاهور به زیارت علامه محمد اقبال پرداخت و از مقبره اقبال بازدید کرد.

رئیسی رئیس جمهور ایران در کراچی در مراسم قرار دادن تاج گل بر مزار قائد اعظم (بنیانگذار پاکستان) شرکت کرد.

او همچنین در نشستی با حضور گسترده تجار از هر دو طرف در کراچی سخنرانی کرد. رئیس‌جمهور (ایران) در سخنرانی خود بخش‌های خصوصی دو کشور را به توسعه ارتباطات نزدیک‌تر در چارچوب شورای تجاری مشترک و همچنین از طریق تبادل هیئت‌های تجاری و برگزاری نمایشگاه‌های تجاری تشویق کرد.

27- رئیس جمهوری اسلامی ایران از میزبانی گرم و سخاوتمندانه نخست وزیر پاکستان از هیئت ایرانی قدردانی کرد.

28- رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین از رئیس جمهور و نخست وزیر پاکستان برای سفر رسمی به ایران دعوت کرد.

 

شایان ذکر است سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران صبح دوشنبه (3 اردیبهشت) به همراه همسر خود و هیئتی عالی رتبه از کابینه دولت و تجار ایرانی به منظور تقویت و تحکیم مناسبات به کشور پاکستان سفر کرد.

وی در این سفر دیدار هایی با محمد شهباز شریف نخست وزیر، آصف علی زرداری رئیس جمهور، محمد اسحاق دار وزیر امور خارجه، روسای مجالس سنا و ملی پاکستان داشت.

در این بین 8 سند همکاری میان دو کشور به امضاء رسید و همچنین با حضور نخست وزیر پاکستان و رئیس جمهور ایران، از لوح یادبود نامگذاری خیابانی در اسلام‌آباد به نام "خیابان پاکستان" رونمایی شد.

سپس در گام بعد رئیس جمهور ایران با ژنرال عاصم منیر فرمانده ارتش پاکستان دیدار داشت.

رئیس جمهور در ادامه این سفر طی بازدید از لاهور و کراچی، با مقامات عالی رتبه از جمله وزرای ارشد و فرماندار های ایالات پنجاب و سند دیدار هایی انجام داد.

گفتنی است طی سفر جمیله علم الهدی بانوی اول ایران به لاهور، از وی طی مراسمی در خانه فرهنگ ایران در لاهور به رهبری سیده طیبه نقوی دختر سید جواد نقوی از علمای برجسته پاکستانی، با شعار هایی به زبان فارسی استقبال صورت گرفت.

ارسال نظر

 
1