خبر فوری

 
حواشی تبادلات تجاری و عادی سازی روابط میان پاکستان و اسرائیل
کد خبر :1471563026

14:33 1402/01/19


برچسب ها : اعتراضات, به رسمیت شناختن اسرائیل, پاکستان و اسرائیل, پاکستان و رژیم صهیونیستی, دیپلماتیک, رژیم اشغالگر, روابط تجاری, صادرات, فلسطین, گمرک, محمد علی جناح, وزارت بازرگانی پاکستان, یهودیان,

وزارت بازرگانی پاکستان چند روز گذشته طی انتشار بیانیه ای هرگونه تبادلات تجاری میان پاکستان و اسرائیل را به شدت تکذیب کرد و گفت: پاکستان هیچ گونه رابطه تجاری و دیپلماتیک با اسرائیل ندارد.


پنجاب: به گزارش راز نیوز | وزارت بازرگانی پاکستان چند روز گذشته طی انتشار بیانیه ای هرگونه تبادلات تجاری میان پاکستان و اسرائیل را به شدت تکذیب کرد و گفت: پاکستان هیچ گونه رابطه تجاری و دیپلماتیک با اسرائیل ندارد.

حواشی تبادلات تجاری میان پاکستان و اسرائیل از آنجایی آغاز شد که فیشل بن خالد شهروند پاکستانی پیرو مذهب یهود در صفحه مجازی توییتر خود توییتی را مبنی بر صادرات محصولات غذایی پاکستانی به اسرائیل برای اولین بار در تاریخ منتشر کرده است که شامل خرما، میوه های خشک و برخی ادویه جات می شود.

فیشل بن خالد پس از صادرات محصولات پاکستانی به اسرائیل بیان کرد: چندین بار با تجار اسرائیلی جهت خرید محصولات پاکستانی در نمایشگاه های مواد غذایی دبی و آلمان دیدار و رایزنی کرده و آنها را برای خرید این محصولات متقاعد نمودم.

پس از انتشار توییت صادرات محصولات پاکستانی به اسرائیل توسط فیشل بن خالد، اظهار نظرهای متعددی در شبکه های اجتماعی مبنی بر عادی سازی روابط میان این دو کشور منتشر گردید.

در همین حال، وزارت بازرگانی پاکستان ضمن تکذیب عادی سازی روابط و تبادلات تجاری میان پاکستان و اسرائیل در بیانیه ای اعلام کرد: پاکستان، اسرائیل را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی شناسد و هیچ گونه روابط بانکی میان دو کشور وجود ندارد.

از سوی دیگر، طبق اسناد و مدارک ارائه شده توسط گمرک این کشور، هیچ صادراتی از پاکستان به اسرائیل صورت نگرفته است، همچنین در ادامه بیانیه وزارت بازرگانی پاکستان آمده است، اگر محصولات پاکستانی از طریق کشور ثالث به کشوری صادر شود نبایستی پاکستان را مسئول این صادرات عنوان کرد.

این وزارت با بیان اینکه هیچ گونه صادراتی مستقیما به اسرائیل صورت نگرفته گفت: هیچ گونه وجه پرداختی ناشی از صادرات محصولات پاکستانی به اسرائیل در بانک های پاکستان دریافت نشده است.

 

 

اعتراض مردم پاکستان علیه تبادلات تجاری میان پاکستان و اسرائیل

همچنین با شروع حواشی صادرات محصولات پاکستانی به اسرائیل، به رهبری تحریک آزادی قدس پاکستان اعتراضات گسترده ای علیه صادرات مواد غذایی پاکستانی به رژیم غاصب صهیونیستی و توهین به ایدئولوژی ضد اسرائیلی محمدعلی جناح بنیان گذار جمهوری اسلامی پاکستان در مقابل باشگاه مطبوعات کراچی برگزار شد.

معترضین با در دست داشتن پرچم فلسطین و پلاکاردهای ضد اسرائیلی، بیان کردند: مشاهده صادرات محصولات پاکستانی به خاک رژیم صهیونستی بسیار نگران کننده است و دولت مردان پاکستانی چگونه ادعا میکنند که از این اقدام خلاف قانون اساسی اطلاعی ندارند.

آنها از دولت پاکستان خواستار محاکمه و مجازات عادی سازان روابط میان پاکستان و اسرائیل شده و افزودند: مردم پاکستان هم جهت با ایدئولوژی ضد اسرائیلی محمدعلی جناح بنیان گذار جمهوری اسلامی پاکستان، هیچ گاه اسرائیل را به رسمیت نخواهند شناخت.

 

 

بیانیه کنگره یهودیان آمریکا

در همین حال، با صادرات محصولات پاکستانی به اورشلیم، کنگره یهودیان آمریکا طی انتشار بیانیه ای این اقدام را بسیار خوشایند و در صدد عادی سازی و گسترش روابط میان پاکستان و اسرائیل عنوان نموده و بیان کردند: تجارت میان این دو کشور، نزدیک تر نمودن ایده ها و افراد را به دنبال دارد و ما در این هفته شاهد گام‌ های بزرگی در اسرائیل، پاکستان و امارات متحده عربی در خصوص گسترش رفاه و فرصت ‌ها برای همه در خاورمیانه بوده‌ ایم.

در ادامه این بیانیه آمده است، با قراردادی که میان فیشل بن خالد و سه تاجر اسرائیلی از اورشلیم و حیفا با همکاری امارات متحده عربی صورت گرفت، اولین محموله محصولات غذایی پاکستانی در اسرائیل بارگیری شد، همچنین امارات متحده عربی با برگزاری نمایشگاه‌ های تجاری، به بازرگانان پاکستانی و اسرائیلی کمک کرد تا قراردادی را منعقد نمایند که صادرات محصولات پاکستانی به اسرائیل را امکان ‌پذیر کرد.

لازم به ذکر است که در حال حاضر هیچ گونه روابط دیپلماتیک و سیاسی میان پاکستان و اسرائیل وجود ندارد و پاکستان حتی تاکنون اسرائیل را به رسمیت نشناخته است، اما با این حال، هر از چند گاهی خبرهایی در خصوص عادی سازی روابط و ملاقات برخی از گروه های پاکستانی و اسرائیلی در فضای مجازی منتشر و طبق معمول با تکذیب و رد از سوی وزارت خانه ها و مقامات عالی رتبه این کشور مواجه می شود.

ارسال نظر

 
1