خبر فوری

 
وزیر دفاع پاکستان: در آینده نیز عملیات علیه تی تی پی در خاک افغانستان ادامه خواهد داشت
کد خبر :1470647680

11:30 1403/04/10


برچسب ها : اسلام آباد, پاکستان و افغانستان, تحریک طالبان پاکستان, ترور, تروریست, تروریست های تحریک طالبان پاکستان, تروریسم, خواجه محمد آصف, عملیات نظامی, مصاحبه, وزیر دفاع پاکستان, کابل,

وزیر دفاع پاکستان در مصاحبه ای با تایید عملیات های فرامرزی این کشور علیه سرکرده های تحریک طالبان پاکستان در افغانستان، می گوید که به دلیل عدم همکاری دولت افغانستان در کنترل تروریسم، این عملیات ها ادامه خواهند داشت.


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| خواجا محمد آصف وزیر دفاع پاکستان در گفتگو با بی بی سی در خصوص موضوع عملیات عزم استحکام/ثبات قاطع که هفته گذشته طی نشست سران عالی رتبه پاکستان توسط محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان برای مبارزه با تروریسم اعلام شد، گفت: پاکستان با توجه به عملیات هایی که در گذشته انجام داد، امیدوار بود که مجددا تروریسم ظهور نخواهد کرد؛ عملیات عزم استحکام که اخیرا اعلام شده است، نیاز دولت است نه ارتش.

وی در ادامه اظهار کرد: مشاورت با احزاب سیاسی و رهبران قبایلی در خصوص عملیاتی که قرار است با هدف خاتمه ی موج جدید تروریسم و برپایی صلح و امنیت در کشور آغاز شود، ادامه خواهد داشت.

وزیر دفاع پاکستان در پاسخ به این سوال که آیا این عملیات تنها یک برنامه ارائه شده از سوی ارتش است و دولت تنها مجبور به برعهده گرفتن مسئولیت آن می باشد، گفت: این مسئولیت دولت نیز است و باید این مسئولیت را برعهده بگیرد. این عملیات برای ارتش نیست بلکه نیاز دولت است.

عملیات های گذشته

گفتنی است ارتش پاکستان در دو دهه گذشته عملیات های بزرگی علیه تروریسم در مناطق قبایلی و خیبر پختون خوا انجام داده است که مهم ترین آنها به شرح ذیل می باشد:

عملیات "راه حق" ژنرال پرویز مشرف فرمانده وقت ارتش، آغاز شده در سال 2007 میلادی، شهرستان سوات ایالت خیبر پختون خوا، علیه تحریک طالبان پاکستان TTP

عملیات "راه راست" ژنرال اشفاق پرویز کیانی فرمانده وقت ارتش، آغاز شده در سال 2009 همزمان با ظهور ملا فضل الله در سوات، طول مدت سه ماه

عملیات "راه نجات" آغاز شده در سال 2009 میلادی در وزیرستان جنوبی؛ عملیات "ضرب عضب" به فرماندهی ژنرال راحیل شریف، آغاز شده در سال 2012 میلادی که از آن به عنوان بزرگ ترین عملیات نظامی پاکستان یاد می شود.

عملیات "رد الفساد" به فرماندهی ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده وقت ارتش پاکستان در سال 2016 میلادی که محدوده این عملیات مبتنی بر اطلاعات در سطح کشور گسترش یافت.

نارضایتی مردم مناطق قبایلی از عملیات جدید نظامی

هرچند دولت پاکستان این عملیات را اعلام کرده است، اما مردم مناطق قبایلی از این تصمیم خشنود نیستند.

خیال زمان یکی از جوانان شهرستان اورکزئی می گوید که مردم منطقه از شنیدن نام "عملیات" خسته شده و حتی نگران نیز می شوند. عملیات هایی که در گذشته انجام شد، ضامن برپایی صلح نبودند.

وی می گوید که دولت باید برای برپایی امنیت و توسعه منطقه راه سومی را درپیش گیرد. خانه من نابود شده است بلکه روستای ما به صورت کامل منهدم شد؛ چنین وضعیتی در دیگر مناطق نیز وجود دارد، درحالیکه برخی مناطق همچنان خالی از سکنه می باشند و مردم تاکنون موفق به بازگشت به مناطق خود نشده اند.

وزیر دفاع پاکستان در جواب این سوال که چگونه این عملیات بدون رضایت مردم محلی موفق خواهد بود، اظهار کرد: در زمینه اختصاص بودجه برای توسعه این مناطق و برنامه ریزی برای آن، سهل انگاری صورت گرفته است؛ اما به گفته او تعداد زیادی از جمعیت مناطق قبایلی مخالف این عملیات نیستند.

با وجود اظهارات وزیر دفاع، نخست وزیر و رهبری نظامی پاکستان، اما مردم نسبت به گفته های سران این کشور بی اعتماد هستند و بلکه گام های عملی نیز برداشته اند. به عنوان نمونه قبیله چمکنی در شهرستان کرم تصمیم گرفته است اگر در طول عملیات هر شخصی را که مجبور به ترک خانه و کاشانه اش کردند، باید به او مبلغ 1 میلیون روپیه به عنوان جریمه بپردازند.

از طرفی رهبران وانا اولسی در وزیرستان می گویند که به زودی تحصن خواهند کرد. جرگه صلح در منطقه دیر هم با عملیات مخالفت کرده و گفته اند "که تروریست ها از کانال های زیر زمینی به داخل کشور نمی آیند، پس نظارت بر آنها وظیفه نهاد های اطلاعاتی نظامی است. "

جرگه صلح قبیله ای که در سطح دولت در پیشاور برگزار شد هم با این عملیات مخالفت کرده و خواستار بحث در مورد آن در پارلمان شده است.

خواجا آصف در واکنش به اینکه چرا اعتماد اپوزیسیون یا ذینفعان دولت را نسبت به این عملیات جلب نکرده اند، می گوید: این تصویر سازی را رد می کنیم زیرا در نشست کمیته عالی برنامه اقدام ملی در رابطه با عملیات به طور مفصل صحبت شده است، تمامی وزرای ارشد چهار ایالت و ذینفعان حضور داشتند. تمامی نمایندگان حضور داشتند و سپس این موضوع وارد مجلس شد که آنجا هم همه حضور داشتند.

شایان ذکر است بر خلاف اظهارات وزیر دفاع پاکستان، اپوزیسیون در نشست مجلس که در مورد عملیات نظامی در آن صحبت شد، به مخالفت و تحصن پرداخت. از طرفی عمر ایوب از رهبران حزب تحریک انصاف، بحث و تبادل نظر در مورد عملیات نظامی در اجلاس کمیته عالی برنامه اقدام ملی را رد می کند.

مشتاق یوسف زئی روزنامه نگار ارشد علت مخالفت با عملیات به محض اعلام آن را عملیات های انجام شده در گذشته، مشکلات به وجود آمده برای مردم در دوران این عملیات ها و مشکلاتی که مردم تا الان با آن مواجه هستند، عنوان کرد.

وی می گوید که هیچ امیدی به موفقیت این عملیات ندارد زیرا به محض اعلام، جنجال برانگیز شده است.

باوجود عملیات های مبتنی بر اطلاعات از گذشته، چه نیازی به عنوان جدید است؟

دولت می گوید که در حقیقت عملیات عزم استحکام، "عملیات های ترور مبتنی بر اطلاعات" خواهد بود.

با این حال، عملیات مبتنی بر اطلاعات در پاکستان که توسط ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده سابق ارتش آغاز شد، سال‌هاست ادامه دارد. در چنین حالتی چرا عملیات جدیدی با گذاشتن نام جدید به همان روش آغاز می شود؟

این سوالی است که ساکنان مناطق قبایلی و ایالت خیبر پختون خوا مطرح می کنند.

وزیر دفاع پاکستان اظهار داشت که برای مقابله با موج اخیر تروریسم نیاز به روحیه جدید و عملیاتی با شدت بیشتر است. این سکوی پرتاب نیاز به روحیه جدیدی داشت. پس از تشدید حوادث تروریستی در یک سال اخیر، نیاز به یک سازماندهی جدید و ترسیم مجدد خطوط برای این مبارزه احساس شد.

دولت مدعی است که عملیات مورد بحث نیازی به کوچ یا جابجایی نخواهد داشت بلکه برپایه اطلاعات انجام می شود.

خواجا آصف در شرح حال این مولفه که چه عواملی در افزایش تروریسم در یک دهه گذشته نقش داشته اند می گوید: خروج ناتو و آمریکا از افغانستان و بازگرداندن جنگجویان تحریک طالبان پاکستان توسط عمران خان به کشور از جمله این عوامل می باشند. ما امیدوار بودیم که دولت افغانستان با ما همکاری خواهد کرد اما به این دلیل که تحریک طالبان از متحدان آنها می باشد، افغانستان آماده همکاری با ما نشد.

وی افزود: ما گفتیم باید راه حلی اندیشیده شود، در مورد انتقال آنها به مرز غربی افغانستان نیز صحبت شد و آماده بودیم به همین منظور 10 میلیارد روپیه بپردازیم؛ اما این نگرانی وجود داشت که اینها از مناطق غربی نیز می توانند بازگردند.

گفتنی است دولت عمران خان در بیان علت بازگرداندن جنگجویان گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان می گوید که آنها معتقد به مذاکرات بودند و می خواستند با بازگرداندن این جنگجویان به دایره ملی، آنها را از مبارزه بازدارند.

آیا به دلیل فشار چین عملیات جدیدی در حال انجام است؟

پس از حملات اخیر به شهروندان چینی، این تصور عمومی وجود دارد که پاکستان تحت فشار چین برای تضمین امنیت بی‌خطر برای شهروندانش و پروژه‌ های سی پیک قرار دارد.

اما خواجا آصف وزیر دفاع می گوید که هیچ فشاری از سوی چین بر پاکستان برای آغاز این عملیات وجود ندارد. قطعاً فشار آنها وجود دارد که می خواهند سرمایه گذاری خود را در اینجا از سر بگیرند، می خواهند فاز دوم سی پیک را راه اندازی کنند. بنابراین آنها نگرانی هایی در مورد امنیت دارند. آنها دوست دارند که کل پاکستان امن باشد، اما در حال حاضر آنها می خواهد هرجایی که افراد یا پروژه آنها وجود دارد، در امنیت باشند.

او در پاسخ به این سوال که آیا از طریق این عملیات تهدید امنیتی پروژه های چینی نیز کنترل می شود، گفت که با تهدید علیه آنها نیز مقابله خواهد شد اما هدف از این عملیات نظامی حفاظت از شهروندان عادی پاکستان است.

وزیر دفاع پاکستان با تصریح بر اینکه این کشور به هدف قرار دادن پایگاه های تی تی پی در افغانستان ادامه خواهد داد، با تایید عملیات های فرامرزی پاکستان در خاک افغانستان، گفت: قطعا ما در داخل مرز افغانستان عملیات هایی را انجام داده ایم، زیرا افرادی از سرزمین آنها به پاکستان آمده و عملیات می کردند.

وی گفت که در چنین عملیاتی مخفیگاه مهاجمان هدف قرار گرفته است و پاکستان در آینده نیز به این روند ادامه خواهد داد.

وزیر دفاع در پاسخ به این سوال که آیا پاکستان قبل از هر اقدامی بر اساس قوانین بین المللی مرزی به دولت افغانستان اطلاع می دهد، گفت: "این کار انجام نمی شود، زیرا عنصر غافلگیری را از بین می برد. ما نمی توانیم به آنها بگوییم که داریم می آییم، شما آماده باشید."

انتقاد فضل الرحمان

فضل الرحمان رهبر حزب سیاسی-مذهبی جمعیت علمای اسلام شاخه فضل ضمن انتقاد از لحن وزیر دفاع پاکستان در مصاحبه با بی بی سی، گفت: این لحن نشان دهنده بهبود روابط پاکستان و افغانستان نیست.

وی می گوید: در جایی که در نتیجه چنین آموزش های جنگی تصمیم گیری شود، نباید منتظر چیزی جز این باشیم؛ به دلیل چنین تصمیماتی، هیچکس در منطقه دوست ما باقی نخواهد ماند.

ارسال نظر

 
1