خبر فوری

 
نخست وزیر پاکستان طی سخنرانی در نشست اس سی او، مواضع پاکستان را ابراز کرد
کد خبر :145902371

14:15 1403/07/25


برچسب ها : SCO, اجلاس سازمان همکاری شانگهای, اسلام آباد, بیانیه, پاکستان و سازمان همکاری شانگهای, روابط دو جانبه, محمد شهباز شریف, نخست وزیر پاکستان, وزارت امور خارجه پاکستان,

محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان طی سخنانی در 23مین نشست سران دولت های سازمان همکاری شانگهای که به میزبانی اسلام‌آباد برگزار شد، مواضع این کشور را ابراز کرد.


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان طی سخنانی در 23مین نشست سران دولت های سازمان همکاری شانگهای که به میزبانی پاکستان برگزار شد، مواضع این کشور را ابراز کرد.

به گزارش وزارت امور خارجه پاکستان، نخست وزیر محمد شهباز شریف، گفت: ما در برهه‌ ای از تاریخ قرار داریم که تغییرات تکتونیکی در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی در حال وقوع است. با این وجود، من قویاً معتقدم که از پلت فرم سازمان همکاری شانگهای، که نماد روحیه همکاری است، ما عزم و اراده داریم تا آینده ای روشن تر، مرفه تر و امن تر را برای مردم خود و منطقه رقم بزنیم. اجازه دهید از این فرصت استفاده کنیم و مسیری رو به جلو را تصور کنیم که برای همه کشورهای عضو مفید و فراگیر است.

زمانی که پاکستان ریاست این مجمع را در آگوست سال گذشته بر عهده گرفت، ما اولویت های خود در زمینه های صلح و ثبات منطقه ای، تقویت ارتباط متقابل و توسعه پایدار را تکرار کرده و اقدامات در حوزه اقتصادی و اجتماعی را گسترش دادیم، که معتقدیم برای آینده سازمان و پیشرفت جمعی ما حیاتی است.

ما با کمک کشورهای عضو برادرمان، توانسته ایم در این مسیر پیشرفت کنیم، که این امر در بیانیه مشترک نشست ما منعکس شده است؛ به درستی چشم انداز مشترک ما برای تقویت رشد اقتصادی پایدار و فراگیر، از طریق ارتباط متقابل و مکانیسم های حمایت مالی مرتبط را برجسته می کند؛ هماهنگی تلاش ها در زمینه توسعه سبز و حفاظت از محیط زیست؛ پیوندهای فرهنگی-اجتماعی را از طریق پیوندهای دانشگاهی و گردشگری و همچنین با به اشتراک گذاشتن بهترین شیوه ها برای مبارزه با فقر و توانمندسازی زنان و جوانان ما تقویت می کند.

ما همچنین مفتخریم که در دوره ریاست خود، تعدادی ابتکار مثبت و آینده نگر اتخاذ شد که شامل مفاهیم ایجاد پایگاه اولویت اقتصادی سازمان همکاری شانگهای ؛ همکاری بین سازمان های ترویج تجارت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای؛ چارچوب همکاری بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در زمینه توسعه اقتصاد خلاق؛ و برنامه گفتگوی اقتصادی جدید سازمان همکاری شانگهای، بود.

من پیشنهاد می کنم که به طور جمعی از طریق برنامه های عملی وارد مرحله اجرای این مفاهیم شویم که همکاری های موجود بین کشورهای عضو را در حوزه های اقتصادی و تجاری تقویت و تعمیق خواهد بخشید.

 

افغانستان با ثبات

افغانستان با ثبات از نظر اقتصادی-اجتماعی می تواند به دلیل همجواری با منطقه سازمان همکاری شانگهای، برای همه کشورهای عضو، مسیرهای تجاری و ترانزیتی بادوام و سودمند برای اتصال بهتر ارائه دهد. یک افغانستان باثبات برای دستیابی به این هدف ضروری است. در حالی که جامعه بین المللی باید کمک های لازم را برای کمک به دولت موقت افغانستان در جلوگیری از بحران انسانی و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی گسترش دهد، باید از دولت موقت افغانستان نیز بخواهد که تدابیر مشخصی را برای ارتقای شمولیت سیاسی و همچنین اطمینان از اینکه یک افغانستان باثبات برای دستیابی به این هدف ضروری است.

در حالی که جامعه بین المللی باید کمک های لازم را برای کمک به دولت موقت افغانستان در جلوگیری از بحران انسانی و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی گسترش دهد، باید از دولت موقت افغانستان نیز بخواهد که تدابیر مشخصی را برای ارتقای شمولیت سیاسی و همچنین اینکه خاک آن توسط هیچ نهادی برای تروریسم علیه همسایگانش استفاده نمی شود، تضمین کند.

 

همکاری اقتصادی در قلب تعامل سازمان همکاری شانگهای است

محمد شهباز  شریف با بیان اینکه همکاری اقتصادی در قلب تعامل سازمان همکاری شانگهای است، بر لزوم سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی منطقه ای، مانند کریدورهای حمل و نقل و انرژی، برای یکپارچگی اقتصادی تاکید کرد و گفت: در این راستا، پاکستان از تصمیمات شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در مورد استراتژی توسعه همکاری های انرژی تا سال 2030 و همچنین ایجاد انجمن سرمایه گذاران استقبال می کند.

وی افزود: پاکستان ضمن استقبال از همه ابتکارات اتصال توسط کشورهای سازمان همکاری شانگهای، قویاً از ایجاد یک چارچوب اتصال قوی سازمان همکاری شانگهای حمایت می کند، که نه تنها به عنوان دروازه ای برای تجارت منطقه ای عمل می کند، بلکه چشم انداز اتصال و تجارت اوراسیا را به سطح بعدی ارتقا می دهد. برای این منظور، پروژه هایی مانند ابتکار کمربند و جاده (BRI)، کریدور اقتصادی چین-پاکستان (CPEC) و کریدور بین المللی شمال-جنوب (INSC) را می توان برای بهبود اتصال، با تمرکز بر جاده ها، راه آهن و زیرساخت های دیجیتال گسترش داد.

وی با تاکید بر این موضوع که نباید این پروژه ها را از منظر سیاسی محدود بررسی کرد، اظهار داشت که اجازه دهید به چنین پروژه‌هایی از منظر سیاسی محدود نگاه نکنیم و روی ظرفیت‌های ارتباط جمعی خود سرمایه‌گذاری نکنیم، که برای پیشبرد چشم‌انداز مشترک یک منطقه اقتصادی یکپارچه بسیار مهم است. بیایید با هم برای منطقه ای یکپارچه و مرفه که به نفع همه کشورهای عضو است، کار کنیم.

 

مبارزه با فقر تنها یک الزام اخلاقی نیست...

مبارزه با فقر فقط یک الزام اخلاقی نیست، بلکه یک محرک اساسی برای توسعه و شکوفایی اقتصادی است. حضور بیشترین تعداد فقیر روی کره زمین در مرزهای سازمان همکاری شانگهای ما را ملزم به همکاری نزدیکتر برای فقرزدایی می کند.

پاکستان به عنوان عضو دائمی گروه کاری ویژه سازمان همکاری شانگهای برای مبارزه با فقر، چندین سمینار مشترک، وبینارها و غیره را با هدف اشتراک دانش و بهترین شیوه ها برگزار کرد. ما به ایجاد انگیزه لازم برای تلاش‌ های جمعی خود جهت رسیدگی به علل ریشه ‌ای فقر ادامه خواهیم داد و به کشورهای عضو این امکان را می‌دهیم تا پتانسیل کامل اقتصادی خود را باز کنند، رشد پایدار ایجاد کنند و کیفیت کلی زندگی شهروندان خود را بهبود بخشند.

تغییرات اقلیمی

نخست وزیر پاکستان طی صحبت در مورد تغییرات آب و هوایی، گفت: این موضوع غیرقابل پیش بینی بزرگترین تهدید برای موجودیت بشر است. ویرانی آن عظیم است و همه مرزها را درنوردیده است. مبارزه با تغییرات آب و هوایی و حفاظت از محیط زیست در منطقه سازمان همکاری شانگهای برای تضمین توسعه پایدار، ثبات اقتصادی و رفاه اجتماعی ضروری است.

وی خاطر نشان کرد که پاکستان به‌عنوان یکی از آسیب ‌پذیرترین کشورهای اقلیمی، بر لزوم اولویت ‌بندی همکاری‌ های زیست‌ محیطی میان کشورهای عضو، جهت افزایش انعطاف ‌پذیری، تقویت همکاری و تضمین آینده ای امن ‌تر برای نسل‌ های کنونی و آینده‌ مان تاکید می کند. ما از توافقنامه سازمان همکاری شانگهای در مورد حفاظت از محیط زیست که اخیراً منعقد شده است، استقبال می کنیم و از کشورهای عضو می خواهیم که فعالانه در تمام این تلاش ها در مقیاس منطقه ای و جهانی همکاری کنند.

«پاکستان یک مدل نوآورانه از سیستم مدیریت بلایا مبتنی بر فناوری و فعال ایجاد کرده است که هشدارهای اولیه را برای شرایط اضطراری مربوط به تغییرات آب و هوایی ارائه می دهد. این ما را قادر می سازد تا اقدامات اصلاحی به موقع را برای صرفه جویی در منابع گرانبهای انسان و مادی انجام دهیم. پاکستان مشتاقانه منتظر سازماندهی تمرین های شبیه سازی برای وزارتخانه ها و ادارات مربوطه کشورهای سازمان همکاری شانگهای است تا آنها را قادر سازد تا واکنش های مدیریت بلایای خاص کشور را انجام دهند.

 

شکاف زدایی با همسو کردن آرمان های سازمان و عملکرد خود

اقدامات قهری یا حمایتی یکجانبه مغایر با قوانین بین المللی است، رشد اقتصادی را مهار می کند و به طور نامتناسبی به توسعه علمی و فناوری کشورهای آسیب دیده آسیب می زند. معماری مالی بین‌المللی و رژیم‌ های تجارت و فناوری جهانی باید برای ارتقای توسعه و برابری جهانی اصلاح و همسو شوند.

ما در طول سالها پایه محکمی برای آرایش همکاری توسعه سازمان همکاری شانگهای ایجاد کرده ایم.

با این حال، این حس روز افزون وجود دارد که بین آرمان‌ های سازمان و عملکرد ما شکافی وجود دارد. این امر به ویژه بین مجموعه موافقتنامه ها و تفاهم نامه هایی که ما امضا کرده ایم به وضوح قابل مشاهده است. زمان آن فرا رسیده است که اراده سیاسی خود را در صحنه عمل کنیم.

کنسرسیوم اندیشکده‌های تحلیلی اقتصادی سازمان همکاری شانگهای انجمن مهمی از محققانی است که پیچیدگی‌های اقتصادها و روندهای تجاری را درک می‌کنند. ورودی های دانشگاهی آنها می تواند الگوهای اقتصادی و تجاری منطقه ای را بهبود بخشد. پاکستان به عنوان عضو کنسرسیوم، کار تحقیقاتی مفیدی را در سال جاری رهبری کرد که با کشورهای عضو به اشتراک گذاشته شده است.

به عنوان روسای دولت ها، ما باید بخش خصوصی خود را تشویق کنیم تا محیطی مساعد برای ارتقای تجارت و سرمایه گذاری در منطقه سازمان همکاری شانگهای ایجاد کنند. با مشارکت شورای بازرگانی سازمان همکاری شانگهای، فدراسیون اتاق های بازرگانی و صنایع پاکستان، کنفرانس بسیار مفیدی را در حاشیه نشست وزرای تجارت خارجی سازمان همکاری شانگهای در 12 سپتامبر 2024 در اسلام آباد برگزار کرد. من شورای بازرگانی را تشویق می کنم که به طور منظم چنین رویدادهایی را برای تقویت تعامل بین جامعه تجاری ما برگزار کند.

ما شاهد درک روشنی بین همه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در مورد نیاز به تسویه با ارزهای قابل قبول متقابل هستیم. در مواجهه با تحریم‌ های یکجانبه علیه برخی از کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه بین بانکی سازمان همکاری شانگهای به درستی برای بحث و حل و فصل مسائل بانکی قرار دارد که می‌تواند به یک اثر چند برابری برای تقویت تجارت در منطقه سازمان همکاری شانگهای تبدیل شود.

پاکستان همچنین از پیشنهاد ایجاد مکانیسم بودجه توسعه جایگزین سازمان همکاری شانگهای حمایت می کند تا انگیزه لازم را به طرح های توسعه متوقف شده مختلف بدهد. ما همچنین از تصمیم به موقع شورای سران کشورها در مورد مکانیسم های حمایت مالی از فعالیت های پروژه SCO استقبال می کنیم.

پاکستان قویاً معتقد است که یک سازمان همکاری شانگهای قوی و مؤثر می تواند پیشروی توسعه پایدار در منطقه باشد. بنابراین، ما از تلاش‌ های جاری برای اصلاح و نوسازی سازمان همکاری شانگهای حمایت می‌کنیم، از جمله ارائه منابع کافی به دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای و ساختار منطقه ضد تروریسم سازمان همکاری شانگهای  SCO RATS که منجر به اثربخشی و ظرفیت ‌های اجرایی آنها می‌شود.

و در آخر اینکه، قدرت سازمان همکاری شانگهای نه تنها در ابعاد سیاسی و اقتصادی، بلکه در تنوع فرهنگی غنی آن نهفته است. پاکستان اهمیت تقویت ارتباطات مردم با مردم و تبادلات فرهنگی بین کشورهای عضو ما را ارج می نهد. با ترویج درک و احترام متقابل، می‌توانیم پایه‌ ای برای همکاری پایدار ایجاد کنیم که از مرزها فراتر می‌رود و جوامع ما را غنی می‌سازد.

ارسال نظر

 
1