خبر فوری

 
 
تنش میان حزب حاکم و تحریک انصاف پاکستان بر سر مذاکرات با افغانستان
کد خبر :145836444

14:43 1403/06/24


برچسب ها : PTI, اسلام آباد, پاکستان و افغانستان, پیشاور, حزب تحریک انصاف پاکستان, حکومت طالبان افغانستان, دولت محلی ایالت خیبر پختون خوا, سروزیر, علی امین خان گنداپور, مذاکرات, وزیر ارشد ایالت خیبر پختون خوا, وزیر دفاع پاکستان, کابل,

اظهارات سروزیر ایالت خیبر پختون خوا در خصوص مذاکرات مستقیم با افغانستان به منظور متوقف کردن تروریسم، تنش از قبل آغاز شده دولت فدرال و محلی را تشدید کرده است؛ از طرفی وزیر دفاع می گوید که یک ایالت نمی تواند مستقیما مذاکرات داشته باشد...


خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز| علی امین گنداپور سروزیر ایالت خیبر پختون خوا درپی افزایش حوادث تروریستی اخیر در این ایالت، از فدرال و حاکمیت نظامی خواسته است تا به او اجازه دهند یک هیئت مذاکره کننده را برای گفتمان به افغانستان اعزام کند.

سروزیر ایالت خیبر طی سخنرانی در کانون وکلای دادگستری پیشاور، گفت: به من اجازه بدهید هیئتی را به افغانستان بفرستم، افغان ها همسایه ما هستند و ما با آنها زبان مشترک داریم و بیش از 1200 کیلومتر هم مرز مشترک میان ما وجود دارد.

" به من اجازه داده شود تا با آنها در مورد حوادث (تروریستی اخیر) با آنها صحبت کنم. تاکی باید ریخته شدن خون ها را تحمل کنم؟ "

وی در ادامه ضمن انتقاد از سیاست های حاکمیت نظامی پاکستان در قبال افغانستان، آن را عامل روند فزاینده تروریسم در ایالت خود عنوان کرد و گفت: "شما ها که عین خیالتان هم نیست، چون اینجا خون ما ریخته می شود. من شخصا با افغانستان صحبت خواهم کرد، من به عنوان نماینده یک ایالت صحبت خواهم کرد و با اعزام یک هیئت با آنها دیدار خواهم کرد. طی نشستی با آنها مذاکره می کنم. من این جان های گرانبها را نجات خواهم داد زیرا این وظیفه من است. "

جدای از پاکستان، بسیاری از سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل متحد طی گزارش های متعددی بیان داشته اند که تروریست های تحریک طالبان پاکستان TTP برای فعالیت های تروریستی خود در پاکستان، از خاک افغانستان استفاده می کنند؛ اما این درحالی است که افغانستان همواره این موضوع را انکار کرده است.

وزیر دفاع پاکستان

خواجا محمد آصف وزیر دفاع پاکستان طی سخنانی در صحن علنی مجلس در واکنش به اظهارات سروزیر ایالت خیبر پختون خوا، سخنان وی را حمله به دولت فدرال عنوان کرد و گفت: هیچ ایالتی نمی تواند به طور مستقیم با کشوری دیگر وارد مذاکرات شود.

 

سروزیر ایالت خیبر پس از این اظهارات خود با سرکنسول طالبان افغانستان در پیشاور دیدار کرد. از طرفی فیصل کریم کندی فرماندار ایالت خیبر پختون خوا به طور فوری پس از این دیدار انجام شده با محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان طی تماس تلفنی گفتگو کرد. منابع می گویند که در جریان گفتگوی نخست وزیر و فرماندار ایالت خیبر پختون خوا توافق شد که وزیر کشور طی دیدار فوری با فرماندار، تمهیدات لازم برای تضمین صلح و امنیت در ایالت را انجام دهد.

حمایت عمران خان

عمران خان بنیانگذار زندانی حزب تحریک انصاف پاکستان PTI روز جمعه حمایت قاطع خود را از پیشنهاد علی امین گنداپور برای مذاکره مستقیم با افغانستان به منظور رسیدگی به نگرانی های تروریسم در مناطق ناآرام مرزی ابراز کرد.

وی ضمن حمایت از درخواست گنداپور، تاکید کرد که گفتگو برای از بین بردن تروریسم بسیار مهم است.

ارسال نظر

 
1