خبر فوری

 
تاکید زرداری بر گفتمان سیاسی برای حل تنش ها در ایالت بلوچستان
کد خبر :1400223018

12:04 1403/02/19


برچسب ها : آصف علی زرداری, بلوچستان, بلوچستان پاکستان, تیراندازی, چمن, رئیس جمهور پاکستان, سناتور سرفراز بگتی, فرماندار ایالت بلوچستان, مرز چمن, وزیر ارشد ایالت بلوچستان, کویته,

آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان با تاکید بر لزوم گفتمان با تمامی قدرت های سیاسی در ایالت بلوچستان، خواستار ایجاد زمینه های شغلی برای ساکنان مناطق مرزی شد.


کویته: به گزارش راز نیوز| آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان امروز سه‌شنبه با تاکید بر لزوم گفتمان با تمامی قدرت های سیاسی در ایالت بلوچستان، گفت: مذاکرات برای تضمین پیشرفت و توسعه ضروری است درحالیکه برخی جناح ها مخالف ثبات در کشور هستند.

رئیس جمهور پاکستان که در حال حاضر در کویته مرکز ایالت بلوچستان حضور دارد، امروز نشستی با سران این ایالت برگزار کرد. در این جلسه به همراه سید محسن رضا نقوی وزیر کشور، جعفر خان مندوخیل فرماندار ایالت، سرفراز بگتی وزیر ارشد ایالت، دیگر وزرا و مقامات عالی رتبه فدرال و دولت محلی حضور داشتند.

گفتنی است این سفر و تاکید بر مذاکرات سیاسی در حالی صورت می گیرد که اعتراضات گسترده ای در شهر چمن و دیگر مناطق این ایالت در خصوص اشتغال و تجارت مرزی، و عدم موافقت با تدابیر امنیتی اتخاذ شده از سوی دولت محلی پس از کشته شدن 9 مسافر در این ایالت، انجام می گیرد. طی درگیری نیروهای امیتی با معترضان در چمن نیز 4 غیرنظامی کشته و تعدادی هم زخمی شدند درحالیکه بر اساس برخی گزارش های منتشر شده در رسانه ایکس، در جریان درگیری طی تبادل آتش میان افراد شرور از داخل تظاهرات و نیرو های امنیتی، دو طرف متحمل تلفات شده اند.

رئیس جمهور پاکستان با برجسته سازی اهیمت خاتمه قاچاق که موجب خسارت به اقتصاد ملی شده است، اظهار داشت که قاچاق مواد مخدر با تروریسم ارتباط دارد. وی همچنین بر لزوم فراهم آوردن زمینه های شغلی برای ساکنان مردم مناطق مرزی نیز تاکید کرد.

در این نشست مقرر شد رایزنی در مورد اتخاذ یک بیانیه ملی مشترک علیه تروریسم آغاز شود.

آصف زرداری به نهاد های انتظامی دستور داد تا علاوه بر تداوم بر تلاش ها در راستای مبارزه با تروریسم، از وضعیت عقب افتادگی و اوضاع نابسامان اقتصادی ایالت هم مطلع باشند.

وی تقلید از سیستم دولت محلی ایالت سند برای آموزش جوانان در رشته های پرستاری و سایر زمینه ها و استخدام آنها در بخش بهداشت را پیشنهاد کرد و گفت: ضروری است یک استراتژی مشترک برای همکاری در حوزه های مختلف جهت بهبود وضعیت مردمی در بلوچستان میان دو ایالت سند و بلوچستان اندیشیده شود.

وی بر لزوم کسب حمایت از کشورهای مختلف از طریق وزارت امور خارجه برای ایجاد شغل در خارج از کشور برای جوانان تحصیلکرده فنی و ماهر تاکید کرد. همچنین برای برطرف کردن عقب افتادگی ایالت و اولویت بندی بودجه برای پروژه های رفاه عمومی در بلوچستان، اجرای بودجه های اختصاص داده شده توسط دولت فدرال برجسته سازی و بر این مسئله تاکید شد.

سرفراز بگتی در مورد حکمرانی، مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی و چالش های امنیتی در این ایالت بحث کرد و بر نیاز به انتشار فوری PSDP و سایر بودجه های اختصاص داده شده برای پروژه های بزرگ توسعه تاکید داشت.

شایان ذکر است که چهره‌های سیاسی و تجاری چمن از هفت ماه گذشته نسبت به شرایط اداری و کسب و کار مرزی از جمله شرایط گذرنامه و ویزا در چمن معترض بوده و خواستار حل مشکلات خود و جلوگیری از اخلال در تردد در مرزها شدند.

بر اساس گزارش های محلی، بر اثر تیراندازی نیروهای پاکستانی به معترضان در چمن چهار نفر در دم کشته و تعدادی از معترضان زخمی شدند، در حالی که در حادثه ای دیگر گزارش هایی مبنی بر تلفات دو طرف بر اثر درگیری نیروهای پاکستانی با عشایر در گلستان دریافت شده است.

معترضان تمامی ورودی‌ ها و خروجی ‌های شهر چمن را در جریان این اعتراضات مسدود کرده و جنگل کوژک، پیر علی زئی و یارو را برای تردد بستند، از طرفی خدمات قطار نیز به حالت تعلیق درآمد.

ارسال نظر

 
1