خبر فوری

 
 
اندیشکده آمریکایی: طالبان افغانستان حمایت از گروه تروریستی تحریک طالبان را ترک نخواهد کرد
کد خبر :1385515379

16:43 1401/11/27


برچسب ها : ارتش پاکستان, اندیشکده آمریکایی, بحران اقتصادی, تحریک طالبان پاکستان, تروریست های تحریک طالبان پاکستان, حکومت طالبان افغانستان, دولت پاکستان, دولت طالبان افغانستان, سازمان اطلاعات پاکستان, مرز پاکستان و افغانستان, نور ولی محسود, کابل,

در این گزارش که از سوی اندیشکده صلح آمریکا در واشنگتن منتشر شده، آمده است: بحران اقتصادی در پاکستان و حضور طالبان در عرصه قدرت باعث اوج‌گیری مجدد طالبان پاکستانی شده و این گروه تروریستی به یک خطر بزرگ و جدی تبدیل گشته است.


کابل: به گزارش راز نیوز| یک اندیشکده آمریکایی در تازه‌ترین گزارش خود در خصوص حضور و فعالیت آزادانه گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان اعلام داشت: مقامات دولت طالبانی افغانستان از حمایت از تحریک طالبان عقب‌نشینی نخواهند کرد؛ زیرا آنان تصور می‌کنند بحران اقتصادی در پاکستان توانایی این کشور برای انجام عملیات گسترده علیه تحریک طالبان را سلب کرده است.

در این گزارش که از سوی اندیشکده صلح آمریکا در واشنگتن منتشر شده، آمده است: بحران اقتصادی در پاکستان و حضور طالبان در عرصه قدرت باعث اوج‌گیری مجدد طالبان پاکستانی شده و این گروه تروریستی به یک خطر بزرگ و جدی تبدیل گشته است.

این اندیشکده با اشاره به انتقادات مقامات کابل از اسلام آباد خاطرنشان می‌کند «این‌گونه اظهارات و لفاظی غیر رسمی و خلاف عرف دیپلماتیک نشان دهنده عزم طالبان برای تداوم حمایت از تحریک طالبان پاکستان علی رغم فشارهای اسلام آباد است».

طبق این گزارش، موضع‌گیری متقابل مقامات طالبان و اتهام‌زنی آنان در پاسخ به سؤالات مرتبط با حمایت از تحریک طالبان حاکی از آن است که آنان حمایت خود از تحریک طالبان پاکستان را ترک نخواهند کرد. این‌گونه لفاظی مقامات طالبان افغانستان از گزارش‌های مقامات سازمان ملل متحد و دیگر کارشناسان در خصوص تردد آزادانه عناصر تحریک طالبان و فعالیت‌های تجاری آنان در شهرهای مختلف افغانستان قابل درک است.

منابع نزدیک به قندهار در این خصوص معتقدند سرکرده طالبان و مشاوران نزدیک وی هیچگاه حمایت از تحریک طالبان پاکستان را به دلیل اعتقادات مشترک ترک نخواهند کرد.

بر اساس این گزارش، یکی از عواملی که واکنش اسلام آباد به تحریک طالبان پاکستان را تحت تأثیر قرار داده است بروز بحران گسترده در اقتصاد این کشور و رکود در بازار اقتصادی پاکستان است.

اندیشکده صلح آمریکا هشدار می‌دهد وضعیت اقتصادی باعث شده است گزینه‌های نظامی پاکستان محدود شود، اگرچه پاکستان قادر به انجام عملیات های خرد نظامی در داخل کشور است؛ اما این کشور منابع لازم برای آغاز یک عملیات گسترده و متداوم علیه گروه‌های تروریستی به ویژه تحریک طالبان را در اختیار ندارد.

در این گزارش گفته شده است اسلام آباد بار دیگر گزینه عملیات هوایی خارج از خاگ خود همانند عملیات آوریل 2022 میلادی را مورد بررسی قرار داده بود، اما این کشور علی رغم تحت فشار بودن از سوی احزاب سیاسی برای انجام این عملیات، دچار یک سردرگمی است. این فشار از سوی آن دسته از احزاب سیاسی پاکستان است که معتقدند گسترش موج تروریسم در کشور در راستای تلاش توطئه‌آمیز ارتش پاکستان برای جلوگیری از بازگشت عمران خان نخست وزیر سابق به عرصه قدرت و دریافت کمک‌های خارجی است.

اما در این گزارش آمده است خطر فشار اقتصادی و افزایش مناقشات به ویژه گزارش‌های مربوط به عضویت شبه نظامیان طالبان افغانستان در تحریک طالبان، اسلام آباد را در انجام عملیات خارج از مرزهای کشور دچار آشفتگی کرده است.

در ادامه این گزارش عنوان شده است اقدامات فزاینده گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان نشان دهنده افزایش سطح قدرت سیاسی و مالی تحریک طالبان است که از طریق انسجام سیاسی، جنگجویان آموزش دیده، عاملان انتحاری، توانمندی تسلیحاتی و مهماتی این گروه قابل مشاهده است.

طبق گزارش اندیشکده آمریکایی، طالبان افغانستان به صورت همه‌جانبه تحریک طالبان را حمایت می‌کند و پناهگاه‌های امنی را در اختیار این گروه قرار داده است، تحریک طالبان پاکستان از حمایت گسترده‌ای در افغانستان برخوردار است.

ارسال نظر

 
1