خبر فوری

 
کنایه اسلام‌آباد به واشنگتن: مدعیان کنترل عرضه فناوری نظامی به چندین کشور معافیت هایی اعطا کرده اند
کد خبر :1382266247

10:22 1403/02/02


برچسب ها : برنامه هسته ای, بیانیه, پاکستان و آمریکا, سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان, ممتاز زهرا بلوچ, موشک بالستیک, وزارت امور خارجه پاکستان,

دولت اسلام‌آباد در بیانیه ای ضمن رد کردن تحریم های آمریکا علیه چهار شرکت تجاری به اتهام همکاری در توسعه برنامه موشکی پاکستان، آن را اقدامی سیاسی و یکجانبه عنوان کرد و گفت: همان حوزه های قضایی که مدعی پایبندی دقیق به کنترل های منع اشاعه هستند، از باید ها و نباید های صدور مجوز برای فناوری های پیشرفته نظامی برای برخی کشورها چشم پوشی می کنند.


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| ممتاز زهرا بلوچ سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در پاسخ به پرسش های رسانه ای در خصوص تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم ها علیه شرکت های تجاری به اتهام ارتباط با برنامه موشک های بالستیک پاکستان، اظهار داشت: چنین فهرست‌ بندی ‌هایی از نهادهای تجاری در گذشته هم به اتهام ارتباط با برنامه موشک ‌های بالستیک پاکستان بدون ارائه هیچ مدرکی صورت گرفته است.

وی افزود: هرچند ما در حال حاضر از جزئیات کامل اقدامات جدید ایالات متحده آگاه نیستیم، اما در گذشته نیز ما به موارد زیادی برخورد کرده ایم که فهرست ها تنها به دلیل سوء ظن یا حتی زمانی که موارد ذکر شده در هیچ لیست کنترلی قرار نداشتند، اما حساس تلقی شده اند، تهیه شده است.

در ادامه بیانیه آمده است: ما مکررا به لزوم اجتناب از اعمال کنترل‌های صادراتی خودسرانه و مذاکره در مورد یک مکانیسم عینی بین طرف‌های ذیربط اشاره کرده‌ایم تا از اعمال محدودیت‌های بی‌رویه بر فناوری ای که صرفاً برای دستیابی به توسعه اجتماعی-اقتصادی مورد نیاز است، جلوگیری شود. پاکستان آماده بحث در مورد مکانیسم‌های تایید استفاده نهایی و کاربر نهایی بوده است تا کاربران تجاری قانونی از اعمال تبعیض‌آمیز کنترل‌های صادراتی آسیب نبینند.

وزارت خارجه پاکستان در ادامه با رد کردن اقدامات یکجانبه آمریکا، خاطر نشان کرد: ما استفاده سیاسی از کنترل صادرات را رد می کنیم. به خوبی معلوم است که همان حوزه های قضایی که مدعی پایبندی دقیق به کنترل های منع اشاعه هستند، از باید ها و نباید های صدور مجوز برای فناوری های پیشرفته نظامی برای برخی کشورها چشم پوشی می کنند. چنین رویکردهای تبعیض آمیز و استانداردهای دوگانه، اعتبار رژیم های منع اشاعه و همچنین اهداف صلح و امنیت منطقه ای و جهانی را از طریق تشدید عدم تقارن های نظامی تضعیف می کند.

 

ارسال نظر

 
1