خبر فوری

 
قاضی یحیی آفریدی با موافقت رئیس جمهور پاکستان رئیس دیوان عالی شد
کد خبر :1364899896

11:33 1403/08/02


برچسب ها : آصف علی زرداری, انتصاب, پاکستان, دیوان عالی پاکستان, دیوان عالی کشور, رئیس جمهور پاکستان, قاضی ارشد, قاضی یحیی آفریدی,

پس از موافقت آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان، قاضی یحیی آفریدی به عنوان 30مین رئیس دیوان عالی این کشور انتخاب شد.


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| پس از آنکه آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان با انتصاب قاضی یحیی آفریدی به عنوان رئیس دیوان عالی کشور موافقت کرد، وزارت قانون طی ابلاغیه ای از انتصاب وی خبر داد.

بر اساس ابلاغیه وزارت قانون، این انتصاب برای مدت 3 سال است.

قاضی یحیی آفریدی قرار است 26 اکتبر (5 آبان) طی مراسمی در حضور رئیس جمهور این کشور سوگند یاد کند.

گفتنی است کمیته ویژه پارلمان پاکستان که برای انتصاب رئیس دیوان عالی تشکیل شده است، روز گذشته اسم قاضی یحیی آفریدی را برای این کرسی داده بود.

اعظم نذیر تارر وزیر قانون پاکستان پس از نشست این کمیته در گفتگو با اصحاب رسانه، گفت: کمیته با اکثریت دو سوم ، اسم یحیی آفریدی را برای نخست وزیر ارسال کرده است.

پس از آن، شهباز شریف نخست وزیر پاکستان توصیه نامه ای برای انتصاب قاضی یحیی آفریدی به عنوان رئیس دیوان عالی پاکستان به آصف علی زرداری ارسال کرده بود.

لازم به ذکر است که برای اولین بار در تاریخ پاکستان، رئیس دیوان عالی کشور توسط یک کمیته پارلمانی انتخاب شده است و پیش از این در پرتو رأی پرونده الجهاد ترست، ارشدترین قاضی کشور به عنوان رئیس دیوان عالی انتخاب می شد.

این کمیته پس از تصویب لایحه 26 متمم قانون اساسی درحالی تشکیل شد که اپوزیسیون به شدت با این اقدام مخالف بوده و آن را به عنوان نابودی سیستم قضایی آزاد معرفی کرد.

قاضی فائز عیسی رئیس سابق دیوان عالی پاکستان قرار است 25 اکتبر (4 آبان) بازنشسته شود؛ گفته می شود که دولت این اقدام را در راستای نفوذ و به دست گرفتن سیستم قضایی کشور اتخاذ کرده است.

 

قاضی یحیی آفریدی کیست؟

قاضی یحیی آفریدی  متولد 23 ژانویه 1965 (3 بهمن 1343) در ناحیه دیره غازی خان در ایالت خیبر پختون خوا پاکستان، مانند قاضی منصور علی شاه و قاضی منیب اختر، تحصیلات ابتدایی خود را در کالج آیچیسون لاهور گذراند.

وی پس از تحصیلات ابتدایی، از کالج دولتی لاهور فارغ التحصیل شد و از دانشگاه لاهور مدرک کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد را دریافت کرد. قاضی یحیی پس از دریافت تحصیلات اولیه خود در رشته حقوق در پاکستان، مدرک کارشناسی ارشد حقوق را از کالج جیزس دانشگاه کمبریج با بورسیه مشترک المنافع اخذ کرد.

قاضی یحیی آفریدی سفر حرفه ای خود را در سال 1990 میلادی و به عنوان وکیل دادگاه عالی آغاز کرد و در سال 2004 میلادی به عنوان وکیل دیوان عالی آغاز به فعالیت کرد. او همچنین به عنوان دستیار دادستان خیبر پختون خوا هم کار کرده است.

وی در سال 2010 میلادی در سمت جانشین دادگاه عالی پیشاور منصوب شد و 15 مارس 2012 میلادی (25 اسفند 1390) به عنوان قاضی مستقل معرفی شد. وی مورخه 10 دی 1395 به عنوان رئیس دادگاه عالی پیشاور سوگند یاد کرد و در تاریخ 7 تیر 1397 به عنوان قاضی دیوان عالی پاکستان منصوب شد.

قاضی یحیی آفریدی 59 ساله 30مین رئیس دیوان عالی پاکستان خواهد بود.

ارسال نظر

 
1