خبر فوری

 
اعلام آمادگی افغانستان برای ایفای نقش میانجی بین پاکستان و تحریک طالبان
کد خبر :1363914805

13:14 1403/05/27


برچسب ها : پاکستان و افغانستان, تحریک طالبان پاکستان, تروریست های تحریک طالبان پاکستان, حکومت طالبان افغانستان, ذبیح الله مجاهد, سخنگوی دولت طالبان افغانستان, سخنگوی طالبان افغانستان, میانجیگری,

سخنگوی طالبان افغانستان با ابراز تمایل برای بهبود روابط با پاکستان گفت: اگر دولت پاکستان بخواهد می توانیم بار دیگر بین او و گروه تحریک طالبان پاکستان میانجیگری کنیم.


کابل: به گزارش راز نیوز | سخنگوی طالبان افغانستان با ابراز تمایل برای بهبود روابط با پاکستان گفت: اگر دولت پاکستان بخواهد می توانیم بار دیگر بین او و گروه تحریک طالبان پاکستان میانجیگری کنیم.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت امارت اسلامی طالبان افغانستان در یک مصاحبه مطبوعاتی خواستار بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان شد و گفت: ما خواهان روابط خوب و مطلوب با پاکستان هستیم و می خواهیم روابط برادرانه خود با پاکستان را توسعه دهیم؛ زیرا پاکستان همسایه ماست و هیچ کشور دیگری به اندازه پاکستان با افغانستان دارای مشترکات نیست.

وی افزود: بهبودی روابط نیاز مردم و دولت دو کشور است، مردم پاکستان و افغانستان از روابط دیرینه و برادری برخوردارند، اما متأسفانه برخی از اقداماتی که در پاکستان صورت می گیرد از جمله درگیری ها و تنش میان حکومت پاکستان و عناصر تی تی پی که قریب به 20 سال است در پاکستان همچنان ادامه دارد.

وی این مشکل را مسئله داخلی پاکستان عنوان کرد و گفت: اما متأسفانه پاکستان تمامی اقدامات از سوی تحریک طالبان را به گردن افغانستان می اندازد که این موضوع ایجاد کننده فضای بی اعتمادی بین دو کشور است.

ذبیح الله مجاهد در ادامه سخنان خود از آژانس های امنیتی پاکستان خواست که بر حفظ صلح تمرکز کنند و از آنان پرسید که چرا افغانستان برای اقدامات تروریستی در بنون یا هر منطقه دیگری مقصر شناخته می شود؟

وی افزود: ما به کسی اجازه نمی دهیم که با استفاده از بستر افغانستان در کشور دیگری جنگی به راه بیندازد؛ زیرا جنگ را دوست نداریم و به کسی اجازه نمی دهیم که از خاک افغانستان علیه پاکستان یا هر کشور دیگری استفاده کند.

سخنگوی طالبان افغانستان بیان کرد: اگر پاکستان اطلاعاتی از تروریست ها دارد باید با ما در میان بگذارد و بگوید که مشکلش با افغانستان چیست، اما در این حال سرزنش رسانه ها باعث گسترش نفرت در میان مردم و ایجاد فضای بی اعتمادی می شود که مضر است، زیرا ما خواهان روابط بهتر با پاکستان هستیم.

وی در رابطه با ایفای نقش میانجیگری بین پاکستان و تحریک طالبان گفت: اگر پاکستان بخواهد می‌توانیم بار دیگر نقش میانجی را در این مورد ایفا کنیم، اگر دولت پاکستان بخواهد، ما تلاش خود را بر اصول برادری انجام خواهیم داد.

ذبیح الله مجاهد خاطرنشان کرد: اگر پاکستان بخواهد برای صلح تلاش می کنیم، اما اگر پاکستان نخواهد ما نمی توانیم دخالت کنیم چون این مسئله مشکل داخلی آنهاست، اما اگر آنها بخواهند واسطه می‌شویم زیرا قبلاً این کار را انجام داده‌ایم و دوباره انجام خواهیم داد.

در این مصاحبه مطبوعاتی از سخنگوی حکومت امارت اسلامی طالبان افغانستان سوال شد که آیا در خصوص درگیری بین افغانستان و پاکستان در مرز تورخم که منجر به بسته شدن مرزها می شود و عموما مردمی که از این مرز در حال عبور هستند یا بیمارانی که از افغانستان می آیند، تحت تاثیر قرار می گیرند، نمی توان برای حل این مشکل با دولت پاکستان گفتگو کرد؟

ذبیح الله مجاهد در پاسخ به این سوال گفت: ما تلاش زیادی کرده‌ایم که با پاکستان مشکلی نداشته باشیم، اما مشکل این است که در پاکستان یک دولت بر سر کار می‌آید و یک سیاستی دارد و زمانی که دولت دیگری بر مسند حکومت بنشیند سیاست متفاوتی خواهد داشت، سیاست همچنان تغییر می کند، اما ما همچنان سعی می کنیم بخش مرزی و تجارت را از سیاست دور نگه داریم.

وی در ادامه گفت: پاکستان اگر شکایتی دارد باید در یک تریبون مناسب آن را مطرح کند تا در آنجا حل شود، بسته شدن مرز بر تاجران پاکستان و افغانستان تأثیر منفی می گذارد به همین دلیل ما می خواهیم پاکستان این مسائل را از سیاست دور نگه دارد.

ارسال نظر

 
1