خبر فوری

 
درخواست دهلی نو از اسلام آباد برای استرداد سرکرده گروه تروریستی لشکر طیبه برای پیشبرد پرونده حمله تروریستی بمبئی
کد خبر :1347138118

17:40 1402/10/07


برچسب ها : FATF, پاکستان و هند, حافظ سعید, حملات بمبئی, دهلی نو, دولت پاکستان, دولت هند, گروه تروریستی لشکر طیبه, گروه ویژه اقدام مالی, وزارت امور خارجه پاکستان, وزارت امور خارجه هند,

رسانه های محلی هند از درخواست رسمی دهلی نو از دولت پاکستان برای استرداد حافظ محمد سعید سرکرده گروه تروریستی لشکر طیبه به اتهام مغز متفکر بودن حمله تروریستی سال 2008 در بمبئی خبر دادند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| رسانه های محلی هند از درخواست رسمی دهلی نو از دولت پاکستان برای استرداد حافظ محمد سعید سرکرده گروه تروریستی لشکر طیبه به اتهام مغز متفکر بودن حمله تروریستی سال 2008 در بمبئی خبر دادند.

هند معتقد است حافظ محمد سعید سرکرده گروه تروریستی لشکر طیبه مغز متفکر اصلی حمله تروریستی سال 2008 میلادی در شهر بمبئی است که منجر به کشته شدن بیش از 150 شهروند بی گناه هندی شده بود.

اگرچه تاکنون دهلی نو چندین مرتبه استرداد سرکرده این گروه تروریستی را از دولت پاکستان خواستار شده است، اما به گفته رسانه های محلی هند این بار وزارت امور خارجه این کشور در نامه ای رسمی استرداد حافظ سعید را از اسلام آباد مطالبه نموده است.

چند روز پیش نشریه اسلام آباد پست به نقل از برخی از منابع دولت پاکستان با اعلام این خبر افزود: هند طی درخواستی رسمی استرداد حافظ سعید را از پاکستان خواستار شده است.

امروز پنجشنبه نیز خبرگزاری اندیا تودی هند نیز به نقل از مقامات وزارت کشور هند صحت این خبر را تایید نمود.

در گزارش این خبرگزاری هند آمده است وزارت خارجه هند طی درخواستی رسمی به دولت پاکستان آغاز اقدامات قانونی برای تحویل حافظ سعید را خواستار شده است.

گرچه هند تاکنون بارها استرداد این سرکرده گروه تروریستی را از پاکستان مطالبه نموده است اما با توجه به نبود تفاهمنامه رسمی میان دو کشور مبنی بر تبادل افراد تحت تعقیب، هیچ پیشرفتی در این زمینه صورت نگرفته است.

با این حال آغاز روند قانونی برای استرداد این تروریست به دهلی نو نیازمند همکاری مشترک میان مقامات دو کشور و ایجاد چارچوب لازم خواهد بود که در حال حاضر نمی توان هیچ پیشرفتی را در این زمینه توقع داشت.

اکنون باید دید پاسخ پاکستان به این درخواست رسمی چه خواهد بود و آیا این درخواست زمینه لازم برای پیشبرد همکاری ها میان دو کشور برای حل نگرانی های امنیتی دوجانبه را هموار خواهد ساخت؟

لازم به ذکر است حافظ محمد سعید سرکرده گروه تروریستی لشکر طیبه از جمله افراد رده بالا در فهرست تروریست های تحت تعقیب دهلی نو قرار دارد، این تروریست متهم به مشارکت در حمله تروریستی سال 2008 میلادی در بمبئی است و آمریکا نیز مبلغ 10 میلیون دلار به عنوان پاداش برای دستگیری و هلاکت وی تعیین نموده است.

اگرچه حافظ سعید همواره از نقش داشتن در حمله بمبئی ابراز بی اطلاعی می کند اما با تمام این ادعاها وی با چالش های مختلف قانونی مواجه است.

 

پاکستان تحت فشارهای گروه ویژه اقدام مالی(FATF) برای دستگیری و مجازات رهبران گروه های تروریستی، برای نخستین بار در ژوئیه سال 2019 میلادی حافظ محمد سعید را دستگیر نمود و چند ماه پیش از بررسی اقدامات صورت گرفته پاکستان توسط اف ای تی اف، از سوی دادگاه این کشور به 11 سال حبس محکوم گردید اما بعدها تبرئه گردید.

وی در آوریل سال جاری میلادی نیز به اتهام همکاری در تامین مالی تروریسم به تحمل 31 سال حبس محکوم شد، با این حال وی به قید وثیقه آزاد شده است. طبق برخی گزارش ها وی پس از آزادی از حبس خانگی در سال 2017 میلادی در آزادی کامل به سر می برد.

ارسال نظر

 
1