خبر فوری

 
 
موافقت کابینه دولت فدرال پاکستان با پیمان امنیتی ایالات متحده
کد خبر :1334331576

16:12 1402/05/14


برچسب ها : ارتش پاکستان, امضای قرارداد, پاکستان و آمریکا, روابط دوجانبه, روابط نظامی, همکاری دفاعی, کابینه دولت,

کابینه فدرال پاکستان بی سر و صدا امضای یک پیمان امنیتی با ایالات متحده را در اقدامی مهم تایید کرده است که ممکن است راه را برای تهیه سخت افزار نظامی اسلام آباد از واشنگتن هموار کند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| کابینه فدرال پاکستان بی سر و صدا امضای یک پیمان امنیتی با ایالات متحده را در اقدامی مهم تایید کرده است که ممکن است راه را برای تهیه سخت افزار نظامی اسلام آباد از واشنگتن هموار کند.

گفتنی است منابع خبری تایید کردند که کابینه از طریق خلاصه‌ای در گردش، امضای تفاهم‌نامه همکاری و امنیت ارتباطات، موسوم به CIS-MOA، بین پاکستان و ایالات متحده را تایید کرد. CIS-MOA یک قرارداد اساسی است که ایالات متحده با متحدان خود و کشورهایی که می‌خواهد با آنها روابط نزدیک نظامی و دفاعی برقرار کند، امضا می‌کند. همچنین پوشش قانونی برای وزارت دفاع ایالات متحده برای تضمین فروش تجهیزات و سخت افزار نظامی به سایر کشورها فراهم می کند.

با این حال، هیچ اطلاعیه رسمی از طرفین در مورد امضای CIS-MOA منتشر نشده و از طرفی درپی تماس با مریم اورنگزیب وزیر اطلاع رسانی و رسانه فدرال وی نیز از دادن پاسخ سرباززد. یکی از اعضای کابینه، که خواست نامش فاش نشود، انتشار خلاصه ای از CIS-MOA را تایید کرد، اما نگفت که آیا اکثریت اعضای کابینه آن را تایید کرده اند یا خیر.

امضای CIS-MOA به این معنی است که دو کشور مشتاق حفظ مکانیسم نهادی هستند. CIS-MOA ابتدا بین ستاد مشترک پاکستان و وزارت دفاع ایالات متحده در اکتبر 2005 به مدت 15 سال امضا شد. این توافق در سال 2020 منقضی شد، اما دو طرف اکنون این ترتیب را تمدید کرده اند که شامل تمرینات مشترک، عملیات، آموزش، پایگاه و تجهیزات می شود.

یک منبع در واشنگتن، بیان داشت که امضای CIS-MOA نشان می‌دهد که ایالات متحده ممکن است در سال‌های آینده مقداری سخت‌افزار نظامی به پاکستان بفروشد.

با این حال، یک افسر ارشد بازنشسته ارتش پاکستان این پیشرفت را کم اهمیت جلوه داد. وی که قبلاً با ایالات متحده کار می کرد، با درخواست ناشناس گفت که با وجود این توافق، خرید سخت افزار نظامی از ایالات متحده برای پاکستان آسان نیست. این افسر با اشاره به روابط استراتژیک فزاینده بین ایالات متحده و هند، گفت: منافع دراز مدت واشنگتن با اسلام آباد همسو نیست. با این وجود، ایالات متحده در برخی مناطق حساس به پاکستان نیاز دارد و از این رو این توافق در خدمت هدف هر دو است.

پاکستان زمانی یکی از دریافت کنندگان عمده کمک های نظامی و امنیتی از سوی ایالات متحده بود. اما زمانی که جنگ سرد پایان یافت و چین شروع به، به چالش کشیدن برتری ایالات متحده کرد، اوضاع شروع به تغییر کرد. این وضعیت واشنگتن را بر آن داشت تا به دنبال همکاری نزدیکتر با هند برای مقابله با چین باشد. در این میان، پاکستان اهمیت چند دهه ای خود را از نظر ایالات متحده از دست داد.

با این حال، به گفته یک منبع دیگر، تمدید CIS-MOA نشان می دهد که ایالات متحده حداقل نمی خواهد سطح روابط با پاکستان را کاهش دهد.

شایان ذکر است پیش از این مورخه 2 مرداد ژنرال مایکل اریک کوریلا رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) طی سفر به راولپندی در مرکز فرماندهی ارتش پاکستان با ژنرال سید عاصم منیر فرمانده ارتش این کشور دیدار و رایزنی کرد.

ارسال نظر

 
1