خبر فوری

 
کمیته انرژی کابینه دولت فدرال پاکستان با خط لوله گازی مرز ایران تا گوادر موافقت کرد
کد خبر :1283670254

09:59 1402/12/05


برچسب ها : پاکستان و ایران, خط لوله گاز, خط لوله گاز ایران به پاکستان, خط لوله گاز ایران-پاکستان,

کمیته انرژی کابینه (CCoE) فدرال پاکستان کار بر روی بخش 80 کیلومتری پروژه خط لوله گاز ایران - پاکستان (IP) در داخل پاکستان را تصویب کرد.


اسلام‎آباد: به گزارش راز نیوز| کمیته انرژی کابینه (CCoE) فدرال پاکستان به ریاست محمد علی وزیر موقت انرژی روز جمعه (4اسفند) کار بر روی بخش 81 کیلومتری پروژه خط لوله گاز ایران - پاکستان (IP) در داخل پاکستان را تصویب کرد.

در بیانیه‌ای مطبوعاتی آمده است که کمیته بر اساس پیش نویس از بخش نفت توصیه می‌کند «کار بر روی بخش 80 کیلومتری خط لوله در داخل پاکستان یعنی از مرز پاکستان تا گوادر در مرحله اول آغاز شود».

این پروژه توسط شرکت واردات خطوط لوله گاز ترانس ملی ISGS اجرا و از طریق شرکت توسعه زیرساخت گاز (GIDC) تامین مالی خواهد شد.

همه بخش‌های مربوطه برای پیشبرد پروژه جهت اطمینان از عرضه گاز به مردم پاکستان و رفع نیازهای روزافزون انرژی این کشور، نظر مثبت دادند.

این تصمیم پس از 15 سال از آغاز این پروژه پس از آن گرفته شد که ایران برای دریافت غرامت به دادگاه بین المللی مراجعه کرد.

گفته می شود این خط لوله گازی از مرز پاکستان تا بندر گوادر هزینه ای به ارزش 45 میلیارد روپیه را خواهد داشت و 750 میلیون فوت مکعب گاز دریافتی از ایران با قیمتی بسیار ارزان تر از  گاز طبیعی مایع LNG خواهد بود. به همین دلیل پاکستان می تواند سالانه بیش از 5 میلیارد دلار صرفه جویی در هزینه داشته باشد.

براساس آنچه که در خبرگزاری های پاکستان به نقل از منابع منتشر شد، آمده است که با این موافقت صورت گرفته، ایران اخطار غرامت 18 میلیارد دلاری را پس می گیرد و پاکستان نیز برای مستثنی قائل شدن پروژه IP، از آمریکا درخواست خواهد کرد. منابع می گویند ایران با ترکیه، عراق و آذربایجان گاز خرید و فروش می کند که محدودیتی برای آنها اعمال نمی شود.

 

ارسال نظر

 
1