خبر فوری

 
توافق احزاب سیاسی پاکستان بر تشکیل دولت ائتلافی
کد خبر :1269711553

10:36 1402/11/25


برچسب ها : MQM, MWM, PMLn, PPP, آصف علی زرداری, انتخابات, انتخابات پارلمانی, بلاول بوتو زرداری, پاکستان, حزب تحریک انصاف پاکستان, حزب مردمی پاکستان, دولت فدرال پاکستان, محمد شهباز شریف, نخست وزیر پاکستان, نواز شریف,

شش حزب سیاسی پاکستان از جمله مسلم لیگ نواز PMLn و حزب مردمی پاکستان PPP روز سه شنبه (24 بهمن) از رضایت خود برای تشکیل دولت فدرال ائتلافی خبر دادند.


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| شش حزب سیاسی پاکستان از جمله مسلم لیگ نواز PMLn و حزب مردمی پاکستان PPP روز سه شنبه (24 بهمن) از رضایت خود برای تشکیل دولت فدرال ائتلافی خبر دادند. این رضایت و توافق درحالی صورت گرفته است که پس از برگزاری انتخابات 8 فوریه (19 بهمن)، هیچ حزبی نتوانست برتری یعنی 169 کرسی در مجلس ملی را به دست آورد که با قرار گرفتن در رتبه اول، موفق به تشکیل دولت فدرال شود.

حزب تحریک انصاف عمران خان احتمال تشکیل یک دولت ائتلافی با حزب مردمی پاکستان یا مسلم لیگ نواز را رد کرد و گفت که در عوض آن با احزاب مذهبی مجلس وحدت مسلمین MWM و جماعت اسلامی JI دولت های ائتلافی فدرال، پنجاب و خیبرپختون خوا تشکیل خواهد داد.

این درحالی است که پروفسور محمد ابراهیم خان امیر ایالت خیبر پختون خوا جماعت اسلامی در بیانیه ای ضمن رد کردن هرگونه توافق یا اتحاد با حزب تحریک انصاف پاکستان، گفت: هیچگونه اتحادی میان دو حزب صورت نگرفته است و آنها مختارن با هرکسی که می خواهند دولت تشکیل دهند اما هیچگونه مجوز اخلاقی برای استفاده از اسم جماعت اسلامی وجود ندارد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: جماعت اسلامی تاکنون هیچ تصمیمی نگرفته است و حزب تحریک انصاف از جانب خودش اسم ما را استفاده می کند. این اقدامی نامناسب و غیر اخلاقی است. جماعت اسلامی برای کسی بستر فراهم نخواهد کرد.

آصف علی زرداری رئیس مشترک حزب مردمی پاکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی که در اقامتگاه چودری شجاعت حسین رهبر حزب مسلم لیگ ق برگزار شد به خبرنگاران گفت: ما تصمیم گرفته‌ایم که با هم بنشینیم تا دولت تشکیل دهیم و پاکستان را از مشکلات بیرون بکشیم.

وی با تاکید بر تفاهم و توافق میان احزاب سیاسی، به حزب تحریک انصاف PTI پیشنهاد داد تا برای نجات پاکستان از بحران ها، به گفتمان با دیگر احزاب سیاسی بپردازد.

زرداری تصریح داشت که ما از آنها (PTI) استقبال می کنیم تا در این روند به ما بپیوندند و از همه نیروهای سیاسی دعوت شده است تا در بحث آشتی مشارکت کنند.

این کنفرانس پس از نشست سران برجسته احزاب سیاسی چون آصف علی زرداری، شهباز شریف رهبر مسلم لیگ نواز، علیم خان رهبر حزب استحکام پاکستان، صادق سنجرانی نماینده حزب بلوچستان عوامی، و دکتر خالد مقبول صدیقی رهبر جنبش ملی متحد پاکستان با محوریت جستجوی راه حلی برای تشکیل دولت فدرال انجام شد.

پس از آن، مریم اورنگزیب مسئول اطلاع رسانی PML-N در پلتفرم شبکه اجتماعی X اعلام کرد که نواز شریف، رئیس این حزب، برادر کوچکترش یعنی شهباز شریف را به عنوان نامزد خود برای پست نخست وزیری و دخترش مریم نواز را برای پست وزارت ارشد پنجاب معرفی کرده است.

شهباز شریف طی سخنانی در کنفرانس مطبوعاتی، بحران اقتصادی پاکستان را مهمترین چالشی عنوان کرد که در حال حاضر این کشور با آن مواجه است.

او گفت: تنها کشورهایی به جلو حرکت می‌کنند که رهبری آن‌ها متحد باشد و تصمیم بگیرند به اختلافاتشان پایان دهند تا پیشرفت مردمشان تضمین شود. وی خاطرنشان کرد که دولت جدید باید علیه بیکاری و تورم "مبارزه" کند.

بلاول بوتو زرداری رئیس PPP، روز سه شنبه اعلام کرد که حزبش از نامزد حزب PML-N برای پست نخست وزیری حمایت خواهد کرد. وی همچنین اعلام کرد که حزبش نه تنها بخشی از دولت جدید نخواهد بود بلکه وی از رقابت برای تصدی پست نخست وزیری خارج می شود.

وی در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: ما در موقعیتی نیستیم که خودمان به دولت فدرال بپیوندیم، ما علاقه ای به گرفتن وزارتخانه ها نداریم، اما همچنین نمی خواهیم شاهد هرج و مرج سیاسی و هرج و مرج همیشگی در کشور باشیم.

وی گفت: واقعیت این است که حزب مردم پاکستان حکم یا دستوری برای تشکیل دولت فدرال ندارد و به همین دلیل من خودم را برای کاندیداتوری نخست وزیر پاکستان معرفی نخواهم کرد.

او گفت که حزب مردم پاکستان کمیته ای برای تعامل با احزاب دیگر برای ایجاد دولت تشکیل داده است. این کمیته در مورد رای PPP در موضوعات مهمی مانند بودجه ملی، انتخاب نخست وزیر و قوانین مهم بحث خواهد کرد. بوتو زرداری گفت که این حزب همچنین نامزدهای خود را برای ریاست مجلس ملی، رئیس مجلس سنا و رئیس جمهور معرفی خواهد کرد.

 

ارسال نظر

 
1