خبر فوری

 
پاکستان: یکی از قربانیان «گروه هوشیار» به اعدام و پرداخت هفتصد هزار روپیه محکوم شد
کد خبر :1250379591

16:08 1403/07/23


برچسب ها : اسلام آباد, اعلام مجازات, افراد تکفیری, افراط گرایی, پاکستان, توهین, دادگاه ویژه, قانون توهین رسالت و مذهب, قانون مجازات توهین کنندگان به صحابه, مجازات حبس,

دادگاه ویژه اسلام‌آباد یکی از ساکنان منطقه گجرخان که از قربانیان گروه هوشیار است را به جرم توهین به مقدسات در فضای مجازی، به اعدام و پرداخت هفتصد هزار روپیه محکوم کرد.


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| دادگاه ویژه اسلام‌آباد که بر اساس قانون پیشگیری از جرایم الکترونیکی (پیکا) فعالیت می کند یکی از ساکنان گجرخان را به اتهام توهین به مقدسات و جرایم سایبری به اعدام، حبس ابد و پرداخت هفتصد هزار روپیه محکوم کرد.

این جوان 27 ساله یکی از صدها مرد جوانی است که در دادگاه ها متهم به اظهارات توهین آمیز آنلاین یا در گروه های واتساپ می شوند، جرمی که دستگیری ها در سال های اخیر را به شدت افزایش داده است.

این پرونده تأثیر متقابل قوانین توهین به مقدسات و قانون جرایم سایبری در پاکستان را نشان می دهد، زیرا قانون پیشگیری از جرایم الکترونیکی (PECCA) برای مقابله با جرایم ارتکابی از طریق پلتفرم های دیجیتال تقویت شده است .

قاضی محمد افضل مجوکا پس از مجرم قراردادن فرد مورد نظر بر اساس احکام مختلف قانون، این حکم را صادر کرده است. این حکم همچنین پس از تحقیقات آژانس تحقیقات فدرال پاکستان FIA و ثبت پرونده علیه فرد مورد نظر، صادر شده است.

قاضی افضل ماجوکا متهم را به استفاده از وسایل الکترونیکی برای توهین به مقدسات محکوم کرد، اتهامی که طبق قانون جزایی پاکستان و پیکا، قابل مجازات است.

دادگاه علاوه بر حکم اعدام، متهم را به هفت سال حبس تعزیری نیز بر اساس بند ۱۱ قانون تعزیرات محکوم کرده است که برای متهمانی که مرتکب جرایم مرتبط با ارتباطات الکترونیکی شوند، تعیین شده است.

دادگاه همچنین به سرپرست زندان ادیالا دستور داد تا بلافاصله مجرم را زندانی کند.

«گروه‌ های هوشیار»

گروه‌های حقوق بشر و پلیس می‌گویند که بسیاری از این پرونده ‌ها توسط «گروه‌ های هوشیار» خصوصی به رهبری وکلا و با حمایت داوطلبانی که در اینترنت برای یافتن قربانی فعالیت می‌کنند، به دادگاه کشیده می ‌شوند.

با این وجود که حضور و فعالیت «گروه های هوشیار» تنها در حد فرضیه نیست بلکه نیروی پلیس ایالت پنجاب هم در گزارشی به این موضوع پرداخته است، سوال اینجاست که چرا با وجود گزارش های رسمی، مقامات مربوطه در عوض به دام انداختن این گروه ، با دستگیری افراد فریب خورده و  اعمال مجازات سنگین علیه آنها، گام هایی در راستای اهداف این گروه های افراطی بر می دارند؟!

بر اساس گزارشی که خبرگزاری دان نیوز منتشر کرده است، گروهی در ایالت پنجاب با همکاری وکلا و افراد داوطلب بیشتر در فیسبوک و واتساپ برای اخاذی یا اهداف شخصی، افرادی را در گروه های مختلف مناظره یا گفتمان مذهبی وارد کرده و از طریق روش های خود، آنها را به دام می اندازند.

چند هفته گذشته بیش از 40 خانواده قربانی این گروه مصاحبه مطبوعاتی در باشگاه خبرنگاران اسلام‌آباد انجام دادند.

به گفته یکی از این خانواده ها«فرزند او پیامی از سمت دختری ناشناس دریافت می کند و پس از دوستی، پیامی حاوی محتویات توهین به مقدسات از سوی طرف مقابل به فرد قربانی ارسال می شود. پس از مطرح کردن سوال از سوی فرد قربانی در مورد علت ارسال چنین پیام هایی، فرد داوطلب می گوید که گوشی من ظاهرا هک شده است و من پیامی ارسال نکرده ام، مجددا همان پیام ها را برای من ارسال کن تا ببینم چیست؟ » و به این نحو فرد، قربانی گروه هوشیار شده و باید با مجازات سختی همچون اعدام یا حبس ابد روبرو شود.

ارسال نظر

 
1