خبر فوری

 
دیدار وزرای خارجه ترکمنستان و پاکستان در اسلام‌آباد
کد خبر :1246674190

13:09 1403/05/02


برچسب ها : پاکستان و ترکمنستان, روابط دو جانبه, محمد اسحاق دار, نشست خبری, نشست مطبوعاتی, وزیر امور خارجه پاکستان, وزیر امور خارجه ترکمنستان,

طرفین در این دیدار توافق کردند تا ضمن تقویت بیشتر همکاری ها، گفتمان ها و تبادلات سطح عالی را افزایش دهند.


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| راشد مریدوف وزیر امور خارجه ترکمنستان که شامگاه دوشنبه طی سفر رسمی سه روزه وارد اسلام‌آباد پایتخت پاکستان شده بود، امروز به دیدار با اسحاق دار وزیر امور خارجه این کشور پرداخت.

وزرای خارجه ی دو کشور در این دیدار طیف وسیعی از زمینه های همکاری دو جانبه و مسائل منطقه ای و جهانی را مورد ارزیابی قرار دادند.

طرفین در ادامه توافق کردند تا ضمن تقویت بیشتر همکاری ها، گفتمان ها و تبادلات سطح عالی را افزایش دهند.

در ادامه قرار است سومین نشست رایزنی های سیاسی پاکستان و ترکمنستان به ریاست راشد مریدوف و اسحاق دار و با محوریت راه های همکاری دوجانبه با تمرکز ویژه بر تجارت، سرمایه گذاری، همکاری در حوزه انرژی، ارتباطات منطقه ای و روابط فرهنگی، برگزار شود.  

گفتنی است وزیر امور خارجه ترکمنستان در حالی به اسلام‌آباد سفر کرده است که پاکستان امیدوار است با استفاده از موقعیت استراتژیک ژئوپلیتیکی خود، نقش خود را به عنوان یک مرکز تجاری و ترانزیتی محوری که جمهوری های محصور در خشکی آسیای مرکزی را با سایر نقاط جهان متصل می کند، افزایش دهد.

 

نشست خبری مشترک:

محمد اسحاق دار وزیر امور خارجه پاکستان با شرکت در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای ترکمنستانی خود، گفت: هر دو طرف متمایل به افزایش مبادلات در سطح رهبری هستند و پاکستان مشتاقانه منتظر سفر قربانقلی بردی محمدوف رهبر ملی ترکمنستان برای پیشرفت بیشتر و تقویت روابط دوستانه بین دو کشور است.

وی ادامه داد: هر دو کشور از روابط عمیقی بر اساس دیدگاه مشترک برای صلح و رفاه برخوردارند.

اسحاق دار بر فضای سرمایه گذاری پاکستان به ویژه نقش ویژه شورای تسهیل سرمایه گذاری (SIFC) تاکید کرد و با یاد کردن از بنادر گوادر و کراچی پاکستان به عنوان فراهم آورنده ی فرصت بی نظیر برای بازرگانان ترکمنی، از شرکت و تجار ترکمنستان دعوت کرد تا از این فضا و فرصت های مناسب در پاکستان بهره مند شوند.

هر دو طرف همچنین پیشرفت در خط لوله گاز تاپی و خط انتقال برق را که فرصت های عظیمی را برای هر دو کشور و منطقه ارائه می دهد، بررسی کردند.

اسحاق دار گفت که هر دو کشور توافق کرده اند تا برای تنوع تجاری و تسریع در توافق تجارت ترانزیتی کار کنند.

وی همتای ترکمنستانی خود را از وضعیت نابسامان حقوق بشر در جامو و کشمیر تحت تسلط هند مطلع کرد و اظهار داشت: صلح پایدار در جنوب آسیا با حل مسالمت آمیز مناقشه کشمیر مطابق با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و آرمان های مردم کشمیر، مرتبط است.

وزیر امور خارجه ترکمنستان در سخنان خود گفت که در سومین نشست رایزنی های سیاسی پاکستان و ترکمنستان علاوه بر شناسایی راه های همکاری متقابل، بحث های گسترده ای در مورد روابط سیاسی و دیپلماتیک، تجارت، اقتصاد و مبادلات فرهنگی انجام گرفت.

وی روابط دوستانه با پاکستان را یکی از اولویت ‌های سیاست خارجی ترکمنستان خواند و گفت: پاکستان شریک مهمی است زیرا هر دو طرف تقریباً در مورد همه موضوعات مهم منطقه‌ای و جهانی تفاهم دارند.

مریدوف گفت که در جریان بحث در مورد خط لوله گاز تاپی و انتقال برق و ارتباطات فیبر نوری در امتداد مسیر ترکمنستان، افغانستان و پاکستان، هر دو طرف توافق کردند که برای اجرای این پروژه ها تلاش های مشترک انجام دهند.

وی با تاکید بر توسعه زیرساخت‌های مدرن مشترک در امتداد کریدورهای شرق-غرب و شمال-جنوب، گفت: دو کشور همچنین توافق کردند که گفت‌وگوی فعالی را برای ایجاد مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی برای استفاده از پتانسیل ترانزیتی حفظ کنند.

ارسال نظر

 
1