خبر فوری

 

اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| ذاکر نایک واعظ اسلامی هندی این هفته برای یک سفر یک ماهه وارد پاکستان شد تا در شهرهای بزرگ از جمله کراچی، اسلام‌آباد و لاهور سخنرانی کند.

وی که به دعوت رسمی دولت پاکستان این سفر را انجام می دهد، از بدو ورود تاکنون از سوی مقامات عالی رتبه سیاسی این کشور مورد استقبال بی نظیر قرار گرفته است. این پزشک 58 ساله که تبدیل به فرشته تلویزیونی شده است، از اوایل دهه 1990 میلادی به عنوان یک چهره مناقشه برانگیز باقی مانده است و در کشور هند به دلیل اتهاماتی همچون پولشویی و سخنرانی های تفرقه انگیز تحت تعقیب قرار دارد.

ذاکر نایک طی سخنرانی در مالزی، کشوری که در آن پناهنده شده است، مدعی شد که هیچ قانونی را در هند زیر پا نگذاشته و اتهامات نسبت داده شده را کارزاری از سوی "دشمنان اسلام" علیه خود دانست.

گفتنی است این اولین سفر ذاکر نایک پس از سه دهه و پس از اولین سفر وی در سال 1992 میلادی به پاکستان می باشد که به دعوت دولت پاکستان انجام شده است. از طرفی این سفر از سوی مقامات پاکستان با استقبال ویژه ای قرار گرفته و از سوی دیگر، فعالان و منتقدان را به دلیل شخصیت مذهبی تندروی ذاکر نایک، نگران کرده است.

 

نگرانی ها از سفر رسمی ذاکر نایک به پاکستان

 

دکتر پرویز هودبهوی محقق برجسته پاکستانی، فعال حقوق بشر و دانشمند هسته ای در واکنش به این سفر می گوید که هرچند از انجام این سفر ناراحت شده ام، اما شکه نیستم و از طرفی دولت پاکستان با این اقدام به عنوان آتش افروز قدم برداشته است.

وی می گوید که ذاکر نایک به یک سخنران رادیکالی معروف است و به همین دلیل از سفر به کشور های مختلفی محروم شده است و بها دادن پاکستان آن هم در سطح دولتی نشان دهنده این است که پاکستان متعهد به پذیرش بنیادگرایی بوده و مایل است اهمیتی برای افکار جهانی قائل نباشد.  

بنگلادش کانال تلویزیونی ذاکر نایک موسوم به Peace TV را پس از آنکه گزارش های رسانه ای در خصوص اینکه مهاجمان جهادی در داکا در سال 2016 میلادی از طرفداران ذاکر نایک بودند، تعلیق کرد. این حمله منجر به کشته شدن 29 نفر شده بود و داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفته بود.

آمیت رانجان محقق مؤسسه مطالعات جنوب آسیای دانشگاه ملی سنگاپور، ذاکر نایک را به عنوان «مبلغ اسلامی رادیکال توصیف می‌کند که سخنرانی های او و پیروی از وی باعث ایجاد مشکلات و تنش در بنگلادش و مالدیو شده است.»

او در واکنش به این سفر اظهار کرد که « میهمان دولتی پاکستان بودن، به نفع بافت اجتماعی و مذهبی این کشور نخواهد بود.»

رانجان تاکید کرد که در گذشته، سخنرانی های نایک مردم را تشویق به اعمال خشونت علیه گروه های مختلف یا تحریک آنها علیه پیروان مذاهب مختلف کرده است. او اظهار داشت از آنجایی که پاکستان در حال حاضر با خشونت مرتبط با مشکلات اجتماعی و سیاسی (حملات افراط گرایان به پیروان ادیان مختلف و حتی مسلمان با نسبت دادن اتهام بی حرمتی به ساحت مقدس پیامبر اکرم ص که بر اساس گزارش رسانه های پاکستان بیشتر این اتهامات به دلیل اختلافات شخصی و برای از میان برداشتن فرد مورد نظر بوده است) مواجه است، فضا دادن به نایک چیزی جز افزودن بر تنش های موجود نیست.

بسیاری از کارشناسان می گویند که سخنرانی های نایک در پاکستان ممکن است احساسات افراطی را بیشتر شعله ور کند.

ذاکر نایک در آگوست سال 2019 میلادی به دلیل سخنرانی های رادیکالی و تفرقه انگیز از سوی پلیس مالزی دستور منع سخنرانی دریافت کرده و ساعت ها مورد بازجویی قرار گرفته بود.

 

وی در این سفر علاوه بر محمد شهباز شریف نخست وزیر، سردار ایاز صادق رئیس مجلس ملی، فضل الرحمان رئیس حزب مذهبی سیاسی جمعیت علمای اسلام (ف) و وزرای فدرال پاکستان، با سفرای کشور های مختلف در این کشور از جمله عربستان سعودی هم دیدار هایی داشته است.

ارسال نظر

 
1