خبر فوری

 
 
تقویت روابط آذربایجان و پاکستان
کد خبر :1201816249

12:12 1402/12/18


برچسب ها : 3 تندر بلاک JF-17 جنگنده, پاکستان و آذربایجان, جنگنده JF-17, روابط اقتصادی, روابط نظامی, همکاری دفاعی,

دو کشور پاکستان و آذربایجان از حمایت سیاسی گرفته تا روابط دفاعی، همکاری های انرژی گرفته تا گردشگری، در سال های اخیر شاهد پیشرفت های چشمگیری در روابط چندجانبه خود بوده اند...


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| احسن حامد درانی یکی از متخصصان سیاست عمومی مستقر در اسلام‌آباد در مقاله ای در خصوص روابط میان دو کشور پاکستان و آذربایجان نوشت: روابط بین آذربایجان و پاکستان، که اغلب به عنوان یک "مشارکت استراتژیک" توصیف می شود، به عنوان نمونه بارز همکاری موفق دوجانبه بر اساس ارزش های مشترک، احترام متقابل و همسویی استراتژیک مطرح می شوند. از حمایت سیاسی گرفته تا روابط دفاعی، همکاری های انرژی گرفته تا گردشگری، دو کشور در سال های اخیر شاهد پیشرفت های چشمگیری در روابط چندجانبه خود بوده اند.

یکی از شاخصه های روابط آذربایجان و پاکستان، همکاری های دفاعی قوی است. اسلام آباد جزو اولین کشورهایی بود که استقلال آذربایجان را به رسمیت شناخت و همواره از باکو در درگیری با ارمنستان بر سر قره باغ حمایت کرده است. رزمایش های نظامی، آموزش های مشترک و فروش تجهیزات دفاعی این همکاری مهم را مستحکم کرده است که به گزارش پاکستان، این همکاری نه تنها ثبات منطقه ای را تضمین ، بلکه به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر متجاوزان بالقوه عمل می کند.

ظهور آذربایجان به عنوان یک صادرکننده بزرگ انرژی فرصت های هیجان انگیزی را برای پاکستان ایجاد می کند. سال گذشته میلادی، دو کشور قراردادی برای صادرات گاز طبیعی مایع LNG آذربایجان به پاکستان امضا کردند. بر اساس این قرارداد، سوکار شرکت دولتی نفت و گاز آذربایجان، می تواند ماهانه یک محموله LNG را به شرکت گاز طبیعی مایع PLL پاکستان ارائه دهد در حالی که پذیرش این پیشنهادات توسط PLL منوط به تقاضای LNG در پاکستان و ملاحظات تجاری است.

هم آذربایجان و هم پاکستان اهمیت حمایت سیاسی بی‌وقفه را درک می‌کنند. پاکستان همواره از تمامیت ارضی آذربایجان و موضع این کشور در قبال مناقشه قره باغ حمایت می کند و از طرفی آذربایجان هم صریحاً از موضع پاکستان در مورد موضوع کشمیر حمایت می کند.

فراتر از سیاست و دفاع، روابط رو به رشد بین دو کشور به حوزه های فرهنگی و اجتماعی نیز کشیده شده است. تسهیل صدور ویزا و افزایش ارتباط هوایی، گردشگری را تشویق کرده است و به شهروندان دو کشور این امکان را می دهد تا تاریخ غنی، فرهنگ پر جنب و جوش و مناظر خیره کننده یکدیگر را تجربه کنند. این تبادل فرهنگی باعث تقویت تفاهم و تقویت روابط مردم با مردم می شود و پایه های مشارکت فی مابین را مستحکم می سازد.

در حالی که تجارت دوجانبه در حال حاضر از پتانسیل واقعی خود کم است، راه های زیادی برای گسترش وجود دارد. با این وجود، تجارت دوجانبه در دو سال گذشته تقریباً سه برابر شده است که نشان دهنده پتانسیل بالا است. در سال 2023 میلادی، حجم کل تجارت بین دو کشور بالغ بر 27 میلیون دلار بود. صنعت نساجی و محصولات کشاورزی پاکستان می تواند بازارهای آماده در آذربایجان پیدا کند. گسترش همکاری در حمل و نقل و لجستیک می تواند تجارت را تسهیل کند و پتانسیل واقعی اقتصادی این رابطه را باز می کند. یکی دیگر از حوزه های مهم تجارت می تواند فناوری اطلاعات باشد. مجمع فناوری آذربایجان-پاکستان در سال 2022 مبنای محکمی برای این مشارکت فراهم کرد.

به گزارش پاکستان، آینده روابط آذربایجان و پاکستان نویدبخش است. با همکاری بیشتر در زمینه‌هایی مانند آموزش، فناوری، کشاورزی و توسعه زیرساخت‌ها، دو کشور می‌توانند مشارکت خود را به قله های جدیدی برسانند. علاوه بر این، بررسی همکاری در زمینه‌های نوظهور مانند امنیت سایبری و دیجیتالی‌سازی می‌تواند فرصت‌های جدیدی برای منافع متقابل ایجاد کند.

قرارداد مهم اخیر بین مجتمع هوانوردی پاکستان (PAC) و نیروی هوایی آذربایجان برای فروش جت های جنگندهJF-17 نسل سوم به ارزش 1.6 میلیارد دلار، نقطه عطف مهمی در این همکاری رو به رشد است. این توافق تاریخی بر قدرت رو به رشد صنعت دفاعی پاکستان در سطح جهانی تاکید می کند.

این همکاری استراتژیک، که شامل تامین هواپیما، آموزش جامع و مهمات می‌شود، قابلیت‌های قوی PAC را در ارائه راه‌حل‌های دفاعی پیشرفته متناسب با نیروهای هوایی مدرن بیشتر تقویت می‌کند. علاوه بر این، مشارکت استراتژیک پاکستان را تقویت و نفوذ ژئوپلیتیکی آن را مستحکم می سازد، همچنین به تقویت همکاری دفاعی منطقه ای با نیروی هوایی آذربایجان کمک می کند.

ارسال نظر

 
1