خبر فوری

 
 
موافقت نخست وزیر پاکستان با آغاز عملیات "ثبات قاطع" با هدف مبارزه با تروریسم
کد خبر :1199982195

10:41 1403/04/03


برچسب ها : اقدام ملی, برنامه اقدام ملی, پاکستان, پاکستان و چین, تروریست, تروریسم, طرح اقدام ملی, مبارزه با تروریسم, محمد شهباز شریف, نخست وزیر پاکستان, وزیر بخش بین الملل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین,

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان پس از اجماع تمامی ایالت ها از جمله مناطق گلگیت بلتستان و جامو و کشمیر آزاد، با آغاز عملیات "ثبات قاطع / عزم استحکام" با هدف احیا و تقویت کمپین ملی مبارزه با تروریسم، موافقت کرد.


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| روز گذشته جلسه کمیته عالی "برنامه اقدام ملی" به ریاست محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در اسلام‌آباد برگزار شد.

در این نشست به همراه وزرای دولت فدرال، وزرای ارشد تمامی ایالت ها از جمله منطقه گلگیت بلتستان، و فرماندهان ارشد نظامی و مقامات نهاد های امنیتی حضور داشتند.

در این نشست که با هدف از سر گیری "برنامه اقدام ملی" در راستای مبارزه با تروریسم برگزار شد، مجمع به طور کامل کارزار مبارزه با تروریسم و تحولات امنیتی کشور را مورد بررسی قرار داد. در این بین پیشرفت در اصول چند حوزه ای برنامه اقدام ملی با تاکید ویژه بر شناسایی شکاف ها در اجرا مورد بررسی قرار گرفت تا بتوان به آنها در اولویت پرداخت.

مجمع بر ضرورت یک راهبرد جامع و نوآورانه مبارزه با تروریسم بر اساس اجماع کامل ملی و هماهنگی گسترده در سطح کشور، تاکید کرد.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان پس از اجماع تمامی ایالت ها از جمله مناطق گلگیت بلتستان و جامو و کشمیر آزاد، با آغاز عملیات "ثبات قاطع / عزم استحکام" با هدف احیا و تقویت کمپین ملی مبارزه با تروریسم، موافقت کرد.

این عملیات در سطح جامع و تاثیر گذار تلاش می کند فعالیت های مختلف در حال انجام در راستای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی را هماهنگ و مرتبط سازد.

در ادامه اعلامیه این مجمع آمده است که تلاش‌ها برای کاهش فضای عملیاتی تروریست‌ ها از طریق همکاری ‌های منطقه ‌ای در حوزه‌ های سیاسی و دیپلماتیک تشدید می‌شود، تجدید قوای مسلح و افزایش تلاش ‌های بسیج با حمایت همه‌ جانبه سازمان ‌های مجری قانون که با تروریسم مبارزه می‌کنند، افزایش می‌یابد و با قانونگذاری مؤثر از طریق برطرف کردن خلأ های قانونی که مانع از تعقیب مؤثر پرونده های مرتبط با تروریسم می شود، مجازات عوامل تروریستی تضمین می یابد.

این مجمع همچنین ابتکارات انجام گرفته برای تضمین امنیت کامل شهروندان چینی در پاکستان را نیز مورد بررسی قرار داد.

علت برگزاری نشست

شایان ذکر است این نشست تنها یک روز پس از پایان سفر لی جیانچائو وزیر بخش بین الملل حزب کمونیست چین به پاکستان و اعلام نارضایتی وی از تحولات امنیتی پاکستان، برگزار شده است.

وی عامل اصلی متزلزل شدن اعتماد سرمایه گذاران چینی در پاکستان را وضعیت امنیتی این کشور عنوان کرده و گفته بود که بدون امنیت، محیط کسب و کار واقعاً نمی تواند بهبود یابد، بلکه می تواند روند توسعه را در دراز مدت تضعیف نیز کند. او همچنین ادامه همکاری چین برای پیشبرد پروژه سی پیک را منوط به بهبود اوضاع امنیتی پاکستان عنوان کرده بود.

مخالفت و موافقت های کاربران پاکستانی در فضای مجازی

از طرفی پس از اعلام آغاز کارزار مبارزه با تروریسم تحت عنوان "ثبات قاطع"، برخی از کاربران پاکستانی در فضای مجازی با اعلام مخالفت خود با این اقدام، آن را عملیاتی بر خلاف منافع مردم عنوان کرده و گفتند: چرا هر فرمانده ارتش با عملیات های جدید، کارزاری را شروع می کند که تا حالا با وجود برگزاری عملیات هایی چون راه حق، ضرب عضب، رد الفساد و اکنون ثبات قاطع، تروریسم همچنان پابرجا است و نابود نشده است؟

از طرفی اسد قیصر رئیس سابق مجلس پاکستان هم طی سخنرانی در صحن علنی مجلس ضمن اعلام مخالفت خود با این عملیات، گفت: ما به دنبال جنگ نیستیم ما خواستار صلح می باشیم، می شنویم که مجددا قرار است در منطقه ما عملیات شود؛ من در صحن مجلس می گویم اگر قرار باشد جنگی آغاز شود، باید از روی جنازه های ما رد شوند. ما به دنبال آموزش و اشتغال هستیم.

این اظهارات در حالی ایراد می شود که برخی از کاربران دیگر آن را به منزله حمایت تروریسم در مناطق شمالی پاکستان و ایالت خیبر پختون خوا توصیف می کنند.

جامعه مخالف با عملیات های نظامی در ایالت خیبر پختون خوا بر این باور است که در گذشته نیز با این وجود که عملیات های گسترده ای در مناطق قبایلی که اخیرا به ایالت خیبر پختون خوا ملحق شده اند، نه تنها موجب از بین رفتن تروریسم نشد، بلکه برعکس آنها تقویت یافتند و از طرفی آمار مردم محلی که خانه و فرزندان خود را از دست داده و آواره شدند، قابل توجه است. این افراد همچنین معتقدند ژنرال های عالی رتبه ارتش پاکستان تنها با هدف دریافت دلار از آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم چنین عملیات هایی را راه اندازی می کنند.

ارسال نظر

 
1