خبر فوری

 
دستاورد شهباز شریف در سفر به چین؛ امضای 55 تفاهم نامه در راستای توسعه پاکستان
کد خبر :1179500058

15:19 1403/03/18


برچسب ها : امضای توافق نامه, امضای توافقنامه, امضای قرارداد, پاکستان و چین, پروژه سی پیک, روابط پاکستان و چین, روابط دوجانبه, شورای امنیت سازمان ملل متحد, محمد شهباز شریف, نخست وزیر پاکستان, نخست وزیر چین, همکاری دوجانبه, کریدور اقتصادی,

پاکستان و چین روز جمعه تعهد قاطع خود را برای محافظت از کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) در برابر مخالفان و تکمیل به موقع همه پروژه‌های در حال انجام ابراز کردند.


پکن: به گزارش راز نیوز | پاکستان و چین روز جمعه تعهد قاطع خود را برای محافظت از کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) در برابر مخالفان، تکمیل به موقع همه پروژه‌های در حال انجام و حمایت از توسعه با کیفیت بالا CPEC ابراز کردند.

محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در رأس هیئت عالی رتبه در جریان سفر خود به پکن ظهر امروز با لی کیانگ نخست وزیر چین دیدار و رایزنی کرد.

مراسم استقبال از نخست وزیر در بدو ورود به تالار بزرگ خلق برگزار شد و در این گفت وگوها، رهبران دو کشور در مورد تمامی روابط دوجانبه و تحولات منطقه ای و جهانی مورد علاقه دوجانبه گفتگو و تبادل نظر کردند.

آنها خاطرنشان کردند: مشارکت استراتژیک و همکاری بین پاکستان و چین با اعتماد متقابل، اصول مشترک و همگرایی استراتژیک سنجیده می شود.

در همین حال، لی کیانگ نخست وزیر چین انتخاب پاکستان را به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد تبریک گفت.

طرفین بر حمایت تزلزل ناپذیر از یکدیگر در موضوعات اصلی تأکید و تعهد و حمایت مستمر خود را از توسعه با کیفیت بالا CPEC ابراز کردند.

آنها همچنین بر تکمیل به موقع تمام پروژه های جاری با تمرکز ویژه بر توسعه صنعتی، نوسازی کشاورزی، علم و فناوری و توسعه مناطق ویژه اقتصادی برای توسعه اقتصادی-اجتماعی پاکستان تأکید نمودند.

دو طرف در مورد اهمیت بندر گوادر به عنوان یک ستون مهم در پروژه CPEC بحث و توافق کردند که تکمیل به موقع تمام پروژه های زیرساختی مرتبط برای تبدیل گوادر به یک قطب اقتصادی منطقه ای را تسریع ببخشند.

محمد شهباز شریف بر عزم تزلزل ناپذیر پاکستان برای تضمین ایمنی و امنیت پرسنل و پروژه های چینی در پاکستان تاکید کرد.

در ادامه نیز مقامات عالی دو کشور توافق کردند مبادلات در سطح بالا از جمله تقویت پیوندهای نهادی در همه سطوح و در همه حوزه‌های همکاری دوجانبه را حفظ کنند.

پاکستان و چین همچنین به رایزنی های نزدیک خود در موضوعات مهم منطقه ای و جهانی و مجامع چند جانبه، به ویژه در دوره دو ساله تصدی پاکستان به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل، ادامه خواهند داد.

پس از مذاکرات، مراسم امضای تفاهم نامه با حضور محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان و لی کیانگ نخست وزیر چین برگزار شد که در آن هر دو طرف 23 تفاهم نامه و توافق نامه هایی برای تعمیق همکاری در زیرساخت های حمل و نقل، صنعت، انرژی، کشاورزی، رسانه، بهداشت، آب، توسعه اجتماعی-اقتصادی و سایر موارد مورد علاقه متقابل امضا کردند.

همچنین 32 یادداشت تفاهم در مجمع تجاری پاکستان و چین در شنژن برای تقویت روابط تجاری و سرمایه گذاری دوجانبه بین دو کشور امضا شد.

عبدالعلیم خان وزیر خصوصی سازی و هیئت سرمایه گذاری در بیانیه ای گفت: نمایندگان 500 شرکت چینی و 100 شرکت پاکستانی در این مجمع شرکت کردند.

 

ارسال نظر

 
1