خبر فوری

 
دور پنجم مذاکرات راهبردی وزرای خارجه پاکستان و چین برگزار شد
کد خبر :1119440482

11:07 1403/02/27


برچسب ها : اسلام آباد, بیانیه, بیانیه مشترک, پاکستان و چین, پروژه سی پک, پکن, سی پک, محمد اسحاق دار, مذاکرات, مذاکرات سیاسی, وانگ یی, وزیر امور خارجه پاکستان, وزیر امور خارجه چین,

دور پنجم از گفتگو های راهبردی وزرای خارجه دو کشور پاکستان و چین به ریاست مشترک اسحاق دار و وانگ یی در پکن برگزار شد.


پکن: به گزارش راز نیوز| محمد اسحاق دار وزیر امور خارجه و معاون نخست وزیر پاکستان به دعوت وانگ یی همتای چینی خود و عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین سفری چهار روزه به پکن انجام داد.

در این بین مورخه 15 مه برابر 26 اردیبهشت دور پنجم از گفتگو های راهبردی وزرای خارجه دو کشور به ریاست مشترک اسحاق دار و وانگ یی در پکن برگزار شد.

طرفین در این نشست دو جانبه طی گفتگو در مور جوانب مختلف از مناسبات دو طرفه، این روابط در بخش های استراتژیکی، اقتصادی، سیاسی، دفاعی و امنیتی، تجارت، سرمایه گذاری، فرهنگی، ارتباطات مردمی و امور مشترک منطقه ای و بین المللی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. همچنین دو طرف در خصوص حفظ منافع مشترک، توسعه رشد اقتصادی و اجتماعی مردم دو کشور، و مشارکت برای گسترش صلح، توسعه و رفاه عمومی توافق کردند.

هر دو طرف تاکید کردند که پاکستان و چین شرکای همکاری استراتژیک در همه احوال هستند که دوستی آهنین شکست ناپذیر و اعتماد متقابل راهبردی دارند و رشد سالم و قوی روابط پاکستان و چین برای صلح منطقه ای از اهمیت استراتژیک بسیار بالایی برخوردار است. همچنین تاکید شد که توافقات مهم انجام گرفته از سوی رهبری دو کشور اجرایی شود و تبادلات در هر سطحی از روابط افزایش یابد. از طرفی تعمیق در تبادل تجربیات یکدیگر هم مورد تاکید قرار گرفته و بیان شد که گسترش همکاری برای گفتمان در همه زمینه ها، به ایجاد یک جامعه نزدیک ‌تر پاکستان و چین با آینده مشترک در عصر جدید سرعت می ‌بخشد.

در ادامه این بیانیه مشترک دور پنجم از مذاکرات راهبردی، آمده است: چین برگزاری موفقیت آمیز انتخابات عمومی پاکستان را تبریک گفت و برای دولت جدید پاکستان در رهبری مردم این کشور جهت تلاش برای حفظ ثبات و امنیت و ارتقای توسعه و رفاه اقتصادی ابراز امیدواری کرد. پاکستان دستاورد های مهم توسعه چین در دوره جدید تحت رهبری رئیس جمهور شی جین پینگ و فلسفه توسعه مردم محور چین را مورد ستایش قرار داد و گفته شد که پاکستان بر این باور است که مسیر چین به سمت نوسازی، گزینه جدید و راه حل عملی برای کشورهای در حال توسعه جهت دستیابی به توسعه مستقل را فراهم می کند.

دو طرف بر حمایت خود از یکدیگر در مورد مسائل مربوط به منافع اصلی خود تأکید کردند. طرف پاکستانی بر تعهد قاطع خود به اصل چین واحد و اینکه تایوان بخشی جدایی ناپذیر از خاک چین است، تاکید کرد و اظهار داشت: پاکستان قاطعانه از هر تلاش دولت چین برای دستیابی به اتحاد ملی حمایت می کند و با هر شکلی از "استقلال تایوان" مخالف است. پاکستان قاطعانه از چین در مسائل مربوط به سین کیانگ، ژیزانگ، هنگ کنگ و دریای چین جنوبی حمایت می کند.

در ادامه آمده است: طرف چینی حمایت قاطع خود از پاکستان را در حفاظت از حاکمیت، استقلال ملی و تمامیت ارضی پاکستان، در پیگیری مسیر توسعه متناسب با شرایط ملی پاکستان و دستیابی به شکوفایی اقتصادی، در مبارزه قاطعانه با تروریسم و ایفای نقش بیشتر در منطقه و بین الملل، اظهار کرد.

دو طرف حمله تروریستی به کاروان چینی پروژه برق آبی داسو در پاکستان در 26 مارس 2024 را به شدت محکوم کرده و تأکید کردند که هیچ تلاشی برای تضعیف همکاری چین و پاکستان هرگز موفق نخواهد شد. طرف پاکستانی در راستای دوستی آهنین خود با چین، عاملان را تعقیب و آنها را محاکمه خواهد کرد، اقدامات امنیتی مؤثرتری اتخاذ خواهد شد و تلاش‌های همه جانبه ‌ای برای تضمین امنیت پرسنل، پروژه‌ها و مؤسسات چینی در پاکستان انجام خواهد گرفت. طرف چینی به کمک ها و فداکاری های پاکستان در مبارزه با تروریسم در طول سال های متمادی، اذعان داشت.

دو طرف بر تعهد خود به مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن با رویکرد "تحمل صفر" تاکید کرده و توافق کردند که همکاری ‌ها در مبارزه با تروریسم و امنیت را از طریق رویکردی جامع تقویت بخشند. طرفین با درخواست از جامعه بین المللی برای تقویت همکاری های ضد تروریسم، مخالفت قاطع خود را با استاندارد های دوگانه در مورد مبارزه با تروریسم ابراز کردند.

دو طرف برای تعمیق و اثبات هشت گام اصلی چین با هدف حمایت از همکاری باکیفیت کمربند و جاده، و ایجاد "نسخه ارتقا یافته" کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) با ایجاد مشترک یک کریدور رشد، یک معیشت، تقویت کریدور، کریدور نوآوری، کریدور سبز و کریدور باز، از طریق همسویی آنها با چارچوب و اولویت های توسعه پاکستان، همکاری خواهند کرد. هر دو طرف در مورد تماس های مهم از جمله ارتقاء پروژه ML1 ، بندر گوادر، بازسازی فاز دوم بزرگراه قراقرام، تقویت همکاری در کشاورزی، پارک های صنعتی، معدن، فناوری اطلاعات و سایر بخش ها مطابق با شرایط محلی و ارتقای پتانسیل پاکستان برای توسعه پایدار توافق کردند. هر دو طرف بر این باورند که گذرگاه خنجراب نقش مهمی در ارتقای تجارت دوجانبه و تبادلات مردمی ایفا می کند و توافق شد تا تلاش های مشترک جهت اطمینان از فعالیت گذرگاه خنجراب در طول سال، انجام شود.

مقامات دو کشور ضمن گفتگو در زمینه همکاری های در حال انجام در حوزه انرژی، بر افزایش این نشست ها توافق کردند. همچنین دو طرف در زمینه تقویت بیشتر همکاری های مالی و بانکی از جمله از طریق حمایت از یکدیگر در مجامع منطقه ای و بین المللی توافق کردند. پاکستان از چین برای کمک های مالی و حمایت در بحران سیل و سایر بلایای طبیعی قدردانی کرد.

پاکستان و چین با ابراز خرسندی از گسترش همکاری ها در حوزه هوا و فضا، موافقت کردند تا برای اکتشاف صلح آمیز و دو جانبه سودمند در فضا، این همکاری را تقویت بخشند.

هر دو طرف بر اهمیت حفظ صلح و ثبات در جنوب آسیا، نیاز به حل و فصل همه اختلافات باقی مانده و مخالفت خود با هرگونه اقدام یکجانبه، تاکید کردند. طرف پاکستانی همتای چینی خود را از آخرین تحولات وضعیت جامو و کشمیر آگاه ساخت و چین هم بار دیگر اظهار داشت که مناقشه جامو و کشمیر از تاریخ به جا مانده است و باید طبق منشور سازمان ملل متحد، قطعنامه های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل متحد و توافقات دوجانبه به درستی و مسالمت آمیز حل و فصل شود.

مقامات دو کشور آمادگی خود برای تقویت بیشتر همکاری در چارچوب ابتکار توسعه جهانی، ابتکار امنیت جهانی و ابتکار تمدن جهانی را ابراز داشتند. پاکستان تلاش های چین برای حفاظت از حقوق کشورهای در حال توسعه به منظور توسعه پایدار را مورد تمجید قرار داد. دو طرف از همکاری در بستر های سازمان ملل متحد و سازمان همکاری شانگهای ابراز خرسندی کرده و بر تقویت هماهنگی و همکاری برای حفظ منافع مشترک کشورهای در حال توسعه و عدالت بین ‌المللی توافق کردند. دو کشور بر پایبندی خود به اهداف و اصول منشور ملل متحد، حمایت از چندجانبه گرایی و تجارت آزاد و مخالفت با ایجاد "حلقه های کوچک" و تقابل بلوک تاکید کردند.

 بر اساس متن بیانیه مشترک: طرفین با توافق در زمینه تقویت ارتباطات و هماهنگی در مورد مسئله افغانستان، خواستار تلاش های هماهنگ جامعه جهانی برای کمک به افغانستان به منظور رسیدگی مناسب به چالش ها در زمینه هایی مانند وضعیت انسانی ، توسعه اقتصادی و تشویق افغانستان برای ایجاد یک چارچوب سیاسی فراگیر، اتخاذ سیاست های معتدل، حسن همجواری و مبارزه قاطعانه با تروریسم شدند. در این بین توافق شد تا دو کشور پاکستان و چین نقش مثبت و سازنده ای در کمک به افغانستان جهت دستیابی به توسعه پایدار و پیوستن آن به جامعه بین المللی ایفا کنند.

در این نشست طی صحبت در مورد مسئله فلسطین، مقامات دو کشور با تاکید بر اینکه راه اساسی برون رفت از مناقشه فلسطین و اسرائیل در راه حل دو دولتی و تشکیل کشور مستقل فلسطین نهفته است، اظهار کردند: قطعنامه تصویب شده شورای امنیت سازمان ملل متحد از نظر قانونی الزام آور است و باید به طور موثر برای دستیابی به آتش بس بی قید و شرط و پایدار بلافاصله اجرا شود. جامعه بین‌المللی باید با احساس فوریت بیشتری به موضوع فلسطین کمک کند، تلاش‌ها را برای تسهیل از سرگیری زود هنگام مذاکرات صلح بین فلسطین و اسرائیل افزایش دهد و برای صلح پایدار تلاش کند.

دو طرف بار دیگر تاکید کردند که پاکستان و چین به عنوان همسایگان خوب، دوستان خوب، شرکای خوب و برادران خوب، روابط مستحکم خود را ارتقاء خواهند داد، همکاری های دوجانبه سودمند را تعمیق خواهند بخشید و همکاری های استراتژیک را برای ایجاد زمینه های جدید و تعیین اهداف جدید ارتقاء خواهند داد.

ارسال نظر

 
1