خبر فوری

 
تکامل پاکستان به عنوان یک صادر کننده کلیدی دفاعی با فروش جنگنده های جی اف 17سی
کد خبر :1116555818

13:55 1403/07/05


برچسب ها : 3 تندر بلاک JF-17 جنگنده, ارمنستان, اسرائیل, الهام علی اف, پاکستان و آذربایجان, تولیدات دفاعی, جنگنده JF-17, رئیس جمهور آذربایجان, روابط نظامی, قفقاز 2020, همکاری دفاعی,

پاکستان که زمانی به شدت به فناوری نظامی خارجی وابسته بود، اکنون به عنوان یک تامین کننده دفاعی جهانی در حال ظهور است که قادر به رقابت در بازارهای پیشرفته می باشد...


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز به نقل از  خبرگزاری دی پاکستان دیلی| اهمیت روزافزون پاکستان به عنوان یک صادرکننده دفاعی، به ویژه پس از دستیابی جمهوری آذربایجان به جت های جنگنده JF-17C Block-III، شتاب قابل توجهی یافته است.

پاکستان که زمانی به شدت به فناوری نظامی خارجی وابسته بود، اکنون به عنوان یک تامین کننده دفاعی جهانی در حال ظهور است که قادر به رقابت در بازارهای پیشرفته می باشد.

این تحول که توسط سازمان ‌هایی مانند مجتمع هوانوردی پاکستان (PAC) و راه ‌حل ‌های صنعتی و دفاعی جهانی (GIDS) رهبری می‌شود، بر تحول این کشور از یک بازیگر منطقه‌ ای به یک رقیب جدی در تجارت بین‌ المللی تسلیحات تاکید می‌ کند.

از طرفی الحاق اخیر جنگنده های نسل سوم جی اف 17 سی به ناوگان نیروی هوایی آذربایجان با حضور شخص الهام علی اف رئیس جمهور این کشور، موفقیت صادرات دفاعی پاکستان را برجسته کرده است.

این جنگنده مجهز به رادار AESA برای شناسایی و ردیابی پیشرفته با قابلیت درگیری دوربرد طراحی شده است. توانایی این جنگنده برای حمل مهمات هوا به هوا و هوا به زمین پیشرفته، از جمله موشک PL-15 با برد بیش از 200 کیلومتر، آن را به یک دارایی فوق العاده تبدیل می کند.

علاوه بر این، سیستم پرواز با سیم دیجیتال هواپیما و نمایشگر نصب شده روی کلاه ایمنی، چابکی و دقت را بهبود می بخشد و مزیت رقابتی را در هر سالن عملیاتی تضمین می کند.

با تشدید تنش ها در قفقاز جنوبی، به ویژه با ارمنستان، تصمیم آذربایجان برای انتخاب جنگنده چند منظوره پاکستانی، نشانه روشنی از قصد آن برای ایجاد نیروی هوایی برتر از نظر فناوری است.

فروش این نسل از جنگنده ها همچنین باعث تعمیق روابط دفاعی پاکستان با آذربایجان می شود که بخشی از روابط سه جانبه گسترده تر میان سه کشور پاکستان، آذربایجان و ترکیه است.

این «سه برادر» که به وابستگی‌ های سیاسی و فرهنگی مشترک پیوند خورده ‌اند، به طور فزاینده ‌ای در حوزه‌ های نظامی و استراتژیک همکاری دارند. انتخاب جمهوری آذربایجان از JF-17C نسبت به دیگر پلتفرم‌ های موجود، این اتحاد را بیشتر تقویت می‌کند و نشان ‌دهنده تغییر در موازنه قدرت منطقه ‌ای است.

آذربایجان با دستیابی به این پلت فرم پیشرفته، حرکت به سمت سامانه های دفاعی متنوع و غیر روسی را نشان می دهد، روندی که باعث کاهش نفوذ سنتی روسیه در منطقه و در عین حال تقویت نقش پاکستان به عنوان تامین کننده دفاعی می شود. تاثیرات ژئوپلیتیکی این توافق تا قفقاز جنوبی نیز کشیده می شود.

صادرات موفق JF-17C برای پاکستان نقطه حساسی در تکامل آن به عنوان صادرکننده دفاعی است.

GIDS، یک بازیگر کلیدی در چشم‌انداز دفاعی پاکستان، در ارتقای فناوری‌ های نظامی این کشور در نمایشگاه‌ های بین‌ المللی مانند IDEAS در کراچی و ADEX در آذربایجان نقش بسزایی داشته است. پیشنهادات GIDS، از جمله پهپادهایی مانند شهپر و مهمات هدایت شونده دقیق، توجه بین المللی را به خود جلب کرده و شهرت پاکستان را به عنوان یک تامین کننده دفاعی قابل اعتماد و مقرون به صرفه افزایش داده است.

مشارکت پاکستان در نمایشگاه‌ های تجاری بین‌المللی بزرگ مانند نمایشگاه هوایی دبی، نمایشگاه هوایی پاریس، و تجهیزات دفاعی و امنیتی بین‌المللی (DSEI) در گسترش دامنه آن حیاتی بوده است.

این پلتفرم ‌ها به پاکستان اجازه می ‌دهد تا مستقیماً با خریداران بالقوه تعامل داشته باشد و مجموعه رو به رشد سیستم ‌های نظامی پیشرفته خود را به نمایش بگذارد. تقاضا برای راه‌ حل ‌های مقرون‌ به ‌صرفه و از نظر فناوری پیشرفته در مناطقی مانند آفریقا، آسیای جنوب شرقی و آمریکای لاتین، جایی که کشور ها به دنبال مدرن ‌سازی نیروهای نظامی خود بدون برچسب‌ های قیمت سنگین مرتبط با سیستم عامل ‌های غربی هستند، زیاد است.

در جریان مناقشه قره باغ کوهستانی در سال 2020، آذربایجان تسلط خود را با استفاده مؤثر از پهپاد ها و مهمات سرگردانی که توسط ترکیه و اسرائیل عرضه می شد نشان داد. اضافه شدن JF-17C کنترل آذربایجان بر حریم هوایی خودش را بیشتر می کند و به آن این امکان را می دهد تا نیروهای ارمنستان را از جهت توانایی و قدرت پشت سر بگذارد. اتکای ارمنستان به سیستم ‌های دوران شوروی، این کشور را با ابزارهای تکنولوژیک کمتری برای مقابله با قدرت هوایی رو به رشد آذربایجان، در یک نقطه ضعف مشخص قرار می‌دهد.

همانطور که پاکستان به تقویت مشارکت های دفاعی خود و افزایش مشارکت در بازارهای دفاعی جهانی ادامه می دهد، نقش این کشور به عنوان یک صادر کننده دفاعی افزایش می یابد. جنگنده JF-17C، همراه با دیگر صادرات کلیدی دفاعی، پاکستان را به عنوان یک بازیگر جدی که قادر به ارائه راه حل های نظامی قابل اعتماد، مقرون به صرفه و پیشرفته است، قرار می دهد.

موفقیت توافق آذربایجان تنها یک پیروزی برای صنعت دفاعی پاکستان نیست، بلکه سیگنالی از افزایش نفوذ آن در ژئوپلیتیک جهانی و تجارت دفاعی است.

ارسال نظر

 
1