خبر فوری

 
 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز | پاکستان و ترکیه با تعهد به تقویت همکاری های دوجانبه و منطقه ای در حوزه های مختلف، توافق کردند که تجارت دوجانبه سالانه را از یک میلیارد دلار به 5 میلیارد دلار افزایش دهند.

اسحاق دار معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه پاکستان و هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه در یک گفتگوی مطبوعاتی مشترک به رسانه ها گفتند که همکاری های دوجانبه از جمله تجارت، سرمایه گذاری، اتصال و دفاع را مورد بررسی قرار داده اند.

اسحاق دار در این گفتگوی مطبوعاتی مشترک بیان کرد: همکاری های دوجانبه در همه زمینه های ممکن رو به رشد است و اقداماتی در حال انجام است تا حجم تجارت دوجانبه به 5 میلیارد دلار افزایش یابد.

وی همچنین پاکستان و ترکیه را دو کشور و یک ملت خواند و گفت: طرفین در مورد شورای همکاری راهبردی در سطح عالی پاکستان و ترکیه (HLSCC) که قرار است در آینده نزدیک در اسلام آباد برگزار شود، گفتگو کردند.

وزیر امور خارجه پاکستان افزود: پاکستان و ترکیه سابقه همکاری دفاعی دارند و هر دو کشور همیشه در مسائل اساسی و همچنین در زمان وقوع بلایای طبیعی از یکدیگر حمایت می کنند.

وی با تاکید بر همکاری های دوجانبه در زمینه اسلام هراسی، به رسانه ها گفت: در نتیجه تلاش های مشترک دو کشور، سازمان همکاری اسلامی در اجلاس اخیر خود با انتصاب مهمت پاکاچی سفیر ترکیه در پاکستان به عنوان نماینده ویژه دبیرکل در امور اسلام هراسی موافقت کرد.

اسحاق دار همچنین از حمایت مستمر ترکیه در موضوع کشمیر تشکر و بر حمایت پاکستان از مبارزات مشروع مردم جمهوری ترک قبرس شمالی تأکید کرد.

در خصوص وضعیت وخیم و فاجعه بار در غزه، هر دو رهبر بر نیاز فوری به آتش بس دائمی و ایجاد یک کشور مستقل فلسطین برای دستیابی به صلح پایدار در خاورمیانه پافشاری کردند.

وزیر امور خارجه پاکستان همچنین با اشاره به سقوط بالگرد در ایران که منجر به شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران شد را روزی بسیار غم انگیز برای امت اسلامی خواند و گفت: مذاکرات میان پاکستان و ترکیه با تسلیت و قرائت فاتحه برای روح درگذشتگان و دعای صبر برای خانواده های داغدار آغاز شد.

در ادامه نیز هاکان فیدان پاکستان را شریک استراتژیک ترکیه دانست و گفت: این دو کشور همیشه از یکدیگر حمایت می کنند و دوستی و برادری تزلزل ناپذیری میان پاکستان و ترکیه دوجود دارد.

وی افزود: در مذاکراتی که میان مقامات دو کشور انجام شد، راه های تقویت روابط دوجانبه و بهره برداری از ظرفیت های موجود در دو کشور را در کنار گام هایی برای رساندن تجارت دوجانبه از یک میلیارد دلار فعلی به 5 میلیارد دلار مشخص کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد: طرفین در اصل تصمیم گرفتند که روابط دوجانبه را در زمینه های مختلف از جمله تجارت، دفاع، سرمایه گذاری، علم و فناوری بانکی و نوآوری گسترش و افزایش دهند.

هاکان فیدان با بیان اینکه وضعیت افغانستان بر پاکستان نیز تأثیر گذاشته است، وزرای امور خارجه دو کشور تمایل مشترک خود را برای صلح و ثبات دائمی در این کشور ابراز کردند.

وی همچنین در مورد وضعیت فلسطین اظهار نظر کرد و گفت: اسرائیل از تمام محدودیت های نقض حقوق بشر در غزه عبور کرده است.

در پایان این نشست نیز مقامات عالی دو کشور توافق کردند که با شرکای بین المللی از جمله سازمان همکاری اسلامی در این زمینه همکاری نزدیک داشته باشند.

ارسال نظر

 
1