خبر فوری

 
علل افزایش روابط نزدیک پاکستان با کشورهای آسیای میانه
کد خبر :1097642194

17:22 1403/04/19


برچسب ها : اسلام آباد, ایالات متحده آمریکا, پاکستان و آمریکا, پاکستان و افغانستان, پاکستان و تاجیکستان, پاکستان و هند, پروژه کاسا-1000, پکن, خط لوله گاز تاپی, دهلی نو, هند, کابل, کشورهای آسیای مرکزی, کشورهای غربی,

کارشناسان بر این باورند که از طرفی تنش با افغانستان و هند و از طرفی بی مهری کشورهای غربی و آمریکا از دلایل تشدید روابط نزدیک پاکستان با کشورهای آسیای میانه است...


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| پاکستان و کشورهای آسیای مرکزی اخیرا بیشتر به هم نزدیک شده اند. شهباز شریف نخست وزیر پاکستان نیز چند روز پیش در سفر خود به تاجیکستان قرارداد همکاری راهبردی مهمی امضا کرد.

 بر اساس گزارشی که "صدای آمریکا" منتشر کرده است: برخی از کارشناسان می گویند که از طرفی تنش در روابط با هند و افغانستان و از سوی دیگر بی مهری ایالات متحده و کشورهای غربی، موجب آن شد که پاکستان بر افزایش روابط با کشورهای آسیای میانه تمرکز کند و این سیاست با عنوان "چشم انداز آسیای مرکزی" خوانده می شود.

پاکستان تحت این چشم انداز سیاسی مصمم به تحکیم بیشتر مناسبات اقتصادی، سیاسی و انرژی با کشورهای آسیای مرکزی می باشد و پروژه کاسا ۱۰۰۰ به عنوان بخش اصلی این چشم انداز شمرده می شود. کارشناسان افزایش روابط پاکستان با کشورهای آسیای مرکزی را تلاشی برای تنوع بخشیدن به سیاست خارجی این کشور و غلبه بر "انزوای دیپلماتیک" آن در منطقه می دانند.

نجم الثاقب دیپلمات سابق و مدیرکل سابق بخش آسیای میانه، ترکیه و ایران در وزارت امور خارجه پاکستان می گوید که اسلام آباد اخیراً به این فکر افتاده است که باید روابط با آسیای مرکزی را بهبود بخشد که یکی از دلایل آن نیازهای انرژی و مشکلات اقتصادی است.

او می گوید: آسیای میانه هرگز بی اهمیت نبوده؛ اما اخیرا اهمیت این منطقه افزایش یافته است. اکنون محور اصلی و اولویت دار کارزار دیپلماتیک پاکستان، دستیابی به اهداف اقتصادی می باشد و بر همین مبنا آسیای میانه در نقشه ی راه پاکستان اهمیت زیادی به خود گرفته است. منافع اقتصادی پاکستان در قالب دسترسی به انرژی به طور ویژه پروژه های تاپی و کاسا 1000، به آسیای مرکزی گره خورده اند. تاپی پروژه خط لوله گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند است درحالیکه کاسا هزار 1300 مگاوات برق را از قرقیزستان و تاجیکستان به افغانستان و پاکستان فراهم می کند.

دسترسی زمینی به بازارهای اروپایی

دکتر قمر چیما مدیر اجرایی اندیشکده اسلام آباد موسوم به موسسه صنوبر، دسترسی زمینی پاکستان به بازارهای اروپایی را از آرزوهای دیرینه این کشور توصیف کرد و با تصریح بر اینکه کمبود شدید انرژی و تحولات افغانستان، آسیای میانه را بیش از گذشته برای اسلام آباد حائز اهمیت کرده است، گفت: چین و روسیه نیز منافعی در آسیای مرکزی دارند و با در نظر گرفتن کشور های این منطقه، به دنبال گسترش بریکس سازمان پنج کشوری می باشند.

نگاه پاکستان برای غلبه بر انزوای دیپلماتیک به آسیای مرکزی

نجم الثاقب در ادامه علت غیرفعال شدن مجمع سارک را نفوذ هند در کشور های آسیای جنوبی عنوان کرد و گفت: به همین دلیل پاکستان با چالش های دیپلماتیک مواجه است.

وی افزود: در وضعیتی که آمریکا و کشور های غربی با خروج از افغانستان، پاکستان را تنها گذاشته اند، آسیای میانه در قبال افغانستان و هند برای اسلام آباد اهمیت خاصی پیدا می کند.

به گفته او: تنها متحد پاکستان در منطقه چین است؛ اما با توجه به این که اسلام آباد نمی خواهد تنها به پکن محدود باشد، در حال افزایش روابط با آسیای میانه است.

او می گوید که کشور های آسیای میانه از منظر سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی، در حال مهم شدن برای پاکستان هستند، زیرا آینده ی پروژه ی گاز ایران و سی پیک نامشخص است.

به گفته دکتر چیما: هند پس از افزایش نفوذ خود در کشور های جنوب آسیا، روابط خود را با کشور های آسه آن افزایش می دهد و در چنین وضعیتی پاکستان به جز آسیای مرکزی گزینه ی دیگری برای حفظ منافع خود در منطقه ندارد.

گفتنی است قرار بود پاکستان نوزدهمین نشست سارک را در نوامبر 2016 میزبانی کند، اما پس از خودداری هند از شرکت در این نشست، این انجمن برای سال‌ها غیرفعال مانده است و آخرین جلسه سران سارک در سال 2014 میلادی و در کشور نپال برگزار شده بود.

نجم الثاقب می گوید اسلام آباد معتقد است که باید سیاست خارجی خود را متنوع سازد؛ و برای همین ضمن برقراری روابط با آسیای مرکزی، به دنبال احیای مناسبات با کشورهای متحد خود در خاورمیانه نیز است.

ارسال نظر

 
1