خبر فوری

 

پکن: به گزارش راز نیوز | پاکستان و چین بر تسریع اجرای پروژه های تحت پروژه سی پیک (CPEC) در بخش های مختلف توافق کرده اند.

این توافق در دیدار احسن اقبال وزیر برنامه ریزی، توسعه و اقدامات ویژه پاکستان با ژائو چنشین معاون کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین در پکن حاصل شد.

مقامات دو کشور توافق کردند که توافقنامه چارچوب همکاری صنعتی را اجرا و یک برنامه برای نوسازی صنعت، معادن و بخش های معدنی تدوین کنند.

آنها همچنین تصمیم گرفتند همکاری در زمینه هوش مصنوعی و نوسازی کشاورزی در مرحله دوم پروژه سی پیک (CPEC) را در اولویت خود قرار دهند.

وزیر برنامه ریزی پاکستان و معاون کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین متعهد شدند که اتصال شهر ساحلی گوادر را با ساخت "بزرگراه خلیج گوادر شرقی" برای استفاده کامل از پتانسیل بندر و منطقه صنعتی آن افزایش دهند.

دو طرف همچنین با امضای چهار تفاهم نامه برای راه اندازی مطالعات فنی در جاده دی خان-ذوب، بزرگراه میرپور-مظفرآباد-منشهر، تونل بابوسر و بزرگراه کراچی-حیدرآباد، تقویت همکاری‌های زیرساختی راه و بزرگراه ها را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

آنها توافق کردند که دور بعدی کمیته هماهنگی مشترک CPEC قبل از سفر آتی محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان به چین برگزار شود.

در پایان این نشست احسن اقبال علاقه پاکستان به تنوع بخشیدن به ترکیب انرژی خود از طریق انتقال به سمت انرژی های پاک و تجدیدپذیر را ابراز کرد و خواستار ادامه همکاری و حمایت چین برای اجرای اولیه پروژه های آزاد پاتان و کوهالا هایدل پاور شد.

ارسال نظر

 
1