خبر فوری

 

اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| سومین نشست "مکانیزم مشورتی مشترک" پاکستان و چین امروز با شرکت روسای احزاب مختلف و مقامات دولت فدرال پاکستان و با حضور لیو جیانچائو وزیر کمیته مرکزی اداره بین الملل حزب کمونیست چین در اسلام آباد برگزار شد.

همه احزاب سیاسی جریان اصلی پاکستان در روز جمعه اجماع مثال زدنی برای حمایت از کریدور اقتصادی چین و پاکستان (سی پیک) به نمایش گذاشتند و رهبران بر تعهد تزلزل ناپذیر خود برای تقویت بیشتر روابط دوجانبه بین پاکستان و چین از طریق خنثی کردن همه طرح ‌های پلید دشمنان تاکید کردند.

این رویداد بر تعهد به تقویت روابط دوجانبه پاکستان و چین و مقابله با تلاش‌ های مخالف تاکید کرد. رهبران بر نقش مهم سی پیک در توسعه اجتماعی-اقتصادی پاکستان، کاهش خاموشی برق و ایجاد شغل تاکید کردند. در این نشست همچنین بر مرحله دوم سی پیک با اولویت بندی بخش هایی مانند کشاورزی، فناوری اطلاعات و معدن تمرکز شد. وزیر چین بر دوستی ناگسستنی دو کشور تاکید کرد و ابتکاراتی را برای تعمیق تفاهم و همکاری متقابل پیشنهاد داد.

در این نشست یوسف رضا گیلانی رئیس مجلس سنا، سردار ایاز صادق رئیس مجلس ملی، رهبری ارشد تمامی احزاب سیاسی پاکستان، احسن اقبال وزیر برنامه ریزی، خالد مقبول صدیقی از جنبش ملی متحد MQM، فضل الرحمان از جمعیت علمای اسلام شاخه فضل، حنا ربانی از حزب مردم، سناتور سید علی ظفر از حزب تحریک انصاف، منذا حسن از حزب استحکام پاکستان، سناتور جان محمد از حزب ملی، افراسیاب ختک از سیاستمداران ارشد و دیگر شخصیت های برجسته حضور داشتند.

سناتور اسحاق دار معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه پاکستان در سخنان افتتاحیه خود گفت که سی پیک نقش کاتالیزوری در توسعه اجتماعی و اقتصادی پاکستان ایفا کرد. علاوه بر رهایی کشور از مشکل مزمن خاموشی برق، پروژه های توسعه ای تحت سی پیک به ایجاد صد ها فرصت شغلی جدید برای مردم پاکستان کمک کردند که مردم پاکستان هرگز آن را فراموش نخواهند کرد.

اسحاق دار با یادآوری سفر اخیر شهباز شریف نخست‌ وزیر پاکستان به چین، گفت: هر دو طرف با توافق بر اجرای مرحله دوم سی پیک، نحوه ی مشارکت شخص ثالث در این پروژه را امضاء کردند. پاکستان مصمم به توسعه مناسبات مردم با مردم است، زیرا دو کشور همواره در برهه های حساس در کنار یکدیگر ایستاده اند.

وی در ادامه کریدور سی پیک را ستون مهمی در مشارکت راهبردی و اقتصادی پاکستان و چین توصیف کرد و افزود: همه در مورد اهمیت این کریدور توافق دارند، زیرا این ابر پروژه تلاش های پاکستان در راستای رفاه اجتماعی-اقتصادی و ارتباط منطقه ای را پویا کرد.

لیو جیانچائو وزیر چین در سخنان خود گفت توافقنامه های امضا شده در سفر "بسیار موفق" نخست وزیر شهباز شریف فرصتی را برای دو کشور فراهم کرد تا روابط خود را برای ایجاد تغییرات مطلوب ارتقا دهیم.

وی گفت عزم رهبری هر دو کشور پیام روشنی را به جهان ارسال می کند که دوستی چین و پاکستان شکست ناپذیر است.

ارسال نظر

 
1