خبر فوری

 
دیدار رئیس جمهور ازبکستان و عمران خان در اسلام آباد/تاکید بر گسترش تعاملات تجاری و اقتصادی
کد خبر :997504217

11:44 1400/12/13


برچسب ها : پاکستان و ازبکستان, رئیس جمهور ازبکستان, شوکت میرضیایف, عمران خان, نخست وزیر پاکستان,

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در نخستین روز از سفر خود به پاکستان با حضور در کاخ نخست وزیری این کشور با عمران خان به دیدار و گفتگو پرداخت.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در نخستین روز از سفر خود به پاکستان با حضور در کاخ نخست وزیری این کشور با عمران خان به دیدار و گفتگو پرداخت.

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیری پاکستان، عمران خان و شوکت میر ضیایف در سطح هیئت های عالی رتبه و سپس به صورت جداگانه با یکدیگر به دیدار و رایزنی در خصوص امور مختلف مورد علاقه دوجانبه پرداختند.

دو طرف در این دیدار نسبت به گسترش همکاری ها در زمینه­های اقتصاد، تجارت، علوم، آموزش، اطلاعات و گردشگری مذهبی و همچنین ارتقای زیرساخت­های ریلی میان پاکستان و ازبکستان توافق نمودند.

مقامات پاکستان و ازبکستان سپس در نشست خبری مشترک به تشریح کلیات موضوعات مورد بحث میان طرفین و توافقات صورت گرفته در این رایزنی­ها پرداختند.

عمران خان نخست وزیر پاکستان در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور ازبکستان با بیان اینکه ما در حال تحکیم روابط دیرینه خود با ازبکستان هستیم گفت: طی یک سال اخیر حجم مبادلات تجاری میان پاکستان و ازبکستان 50 درصد رشد داشته و تعداد پروژه­های مشترک میان دو کشور نیز 5 برابر شده است. علاوه بر این سطح تعامل میان تجار و بازرگانان دو کشور نیز افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: ما تصمیم به افزایش روابط با ازبکستان از طریق خاک افغانستان گرفته­ایم که به توسعه همکاری میان دو کشور در زمینه­های تجاری و گردشگری کمک خواهد نمود.

نخست وزیر پاکستان در ادامه با اشاره به توافق مقامات دو کشور مبنی بر توسعه زیرساخت های ریلی میان پاکستان و ازبکستان خاطرنشان کرد: خط ریلی میان دو کشور از طریق خاک افغانستان راه اندازی خواهد شد که کشورهای آسیای میانه را به بندر گوادر متصل خواهد کرد. اتصال از طریق افغانستان نه تنها به نفع پاکستان و ازبکستان بلکه در جهت منافع افغانستان خواهد بود.

وی تصریح کرد: من رئیس جمهور ازبکستان را از اوضاع منطقه اشغالی کشمیر و مواضع پاکستان در این رابطه آگاه ساختم، ما خواهان آن هستیم تا با اجرای قطعنامه­های شورای امنیت سازمان ملل متحد حق تعیین سرنوشت به مردم این منطقه اعطا و جنایت­های هند در آنجا متوقف گردد.

عمران خان با بیان اینکه رهبران دو کشور روسیه و کانادا مواضع پاکستان را در قبال اسلام هراسی تایید نموده اند ابراز داشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و جستن ترودو نخست وزیر کانادا نیز معتقدند اهانت به شان مقدس پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) را نمی توان به عنوان آزادی بیان تلقی نمود.

وی افزود: کشورهای مسلمان باید با همکاری یکدیگر کمپین مشترک در خصوص حمایت از ساحت مقدس پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله و سلم) را راه اندازی نمایند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در نشست مشترک خبری با رئیس جمهور ازبکستان تصریح کرد: پاکستان و ازبکستان برای آزاد سازی دارایی های بلوکه شده افغانستان با یکدیگر همکاری خواهند داشت.

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان نیز در این نشست خبری با تقدیر از دولت و مردم پاکستان برای میزبانی گرم و صمیمانه اظهار داشت: به شدت منتظر سفر به پاکستان بودم که به دلیل شیوع کرونا با تاخیر مواجه شد، ما در حال تلاش برای توسعه همکاری های استراتژیک با پاکستان هستیم. در دیدار با نخست وزیر پاکستان گفتگوهای مثبت و نتیجه بخشی در خصوص موضوعات گوناگون منطقه ای و بین المللی و مناسبات دوجانبه صورت گرفت. ما اهمیت ویژه ای برای روابط خود با پاکستان قائل هستیم.

وی افزود: طرح «پاکستان جدید» جناب عمران خان و برنامه «ازبکستان جدید» ازبکستان از ویژگی های مشترکی برخوردار است.

رئیس جمهور ازبکستان گفت: روابط تجاری و اقتصادی میان پاکستان و ازبکستان به سرعت در حال گسترش می باشد و اکنون نیز ظرفیت های گسترده ای در جهت تقویت تعاملات و گسترش سطح همکاری در این زمینه ها وجود دارد. توافقنامه تجارت ترجیحی فرصت خوبی برای تقویت روابط میان دو کشور ایجاد می کند.

شوکت میرضیایف تصریح کرد: عملیات ساخت خط ریلی از آسیای میانه به مزار شریف، کابل و سپس پیشاور در آینده ای نزدیک آغاز خواهد شد، این پروژه آسیای میانه را به بندر گوادر متصل می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز نگرانی نسبت به تحولات افغانستان افزود: در دیدار با نخست وزیر پاکستان موضوع امنیت و ثبات منطقه ای نیز مورد بحث قرار گرفت.

رئیس جمهور ازبکستان از جامعه جهانی درخواست نمود دارایی های بلوکه شده افغانستان بر اساس ارزش های بشردوستانه آزاد و به این کشور بازگردانده و کمک های بشردوستانه به این کشور ارسال شود.

وی خاطرنشان کرد: دو کشور برای تقویت بیشتر روابط در زمینه های مختلف از جمله علمی، آموزشی، گردشگری مذهبی، سینما و اطلاع رسانی توافق کردند. علاوه بر این ما امروز 10 توافقنامه مهم را به امضاء رساندیم که به توسعه دو کشور کمک خواهد نمود.

 

ارسال نظر

 
1