خبر فوری

 
گندم ری
کد خبر :912898289

21:34 1398/06/30


برچسب ها : بن سلمان, پاکستان, عربستان, عمران خان,

رسانه های پاکستانی، روابط دوجانبه، تحولات مربوط به حملات آرامکو و بحران کشمیر را محور گفت وگوهای عمران خان در دیدار با حاکمان سعودی عنوان کردند در حالی که منابع آگاه چند روز پیش ازسفر نخست وزیر پاکستان نوشتند: سعودی ها برای سرمایه گذاری در پاکستان ملاحظاتی دارند که باعث شده وعده آنان تا امروز محقق نشود به همین دلیل نخست وزیر پاکستان با سفر به عربستان این ماجرا را دنبال می کند.


 

 به گزارش راز نیوز : تاریخ همیشه تکرار می شود بعضی ها از تاریخ پند میگیرند ولی بعضی ها چشم بسته حرکت میکنند و حرکت این گونه افراد ماجراهای خیانت خواص صدر اسلام و حوادث تاریخی را تکرار میکنند۔

در حال حاضر بعضی از زمام داراران کشورهای اسلامی رفتارشان نشان می دهد که آنها در همان مسیر انحراف حرکت میکنند که نهال این انحراف را در صدر اسلام شخصیت های برجسته اسلامی و زمام داران مسلمین نهادینه کرده بودند۔

امروز مدعیان ریاست مدینه و خادم حرمین شریفین بیشترین خیانت ها به خانه امن الهی و ریاست مدینه پیامبرﷺ دارند انجام می دهند۔

عمران خان نخست وزیر پاکستان در بدو دولت خود ادعا کرده بود که وی میخواهد در پاکستان ریاست مدینه را قائم کند و با این شعار زمام حکومت را در دست خود گرفت ولی در حال حاضر رفتار های او بیشرین خاینت را نسبت به ریاست مدینه انجام داده است سفر های متعدد او به ریاض و جده نشان می دهد که گندم ری امروز هم تازه است و افرادی می باشند که برای دریافت گندم ری آماده هر خیانتی هستند۔

چهارمین سفر نخست وزیر پاکستان به عربستان  می تواند دلایل زیادی داشته باشد که ابتدایی‌ترین دلیل آن بدهی های ده ها میلیارد دلاری دولت پاکستان و کسب حمایت مالی ریاض از دولت اسلام آباد که ۱۳ ماه از تشکیل آن می گذرد است.

 

برخی از کارشناس روابط خارجه و راهبردی پاکستان درخصوص اهداف حاکمان سعودی برای میزبانی از عمران خان که برای چهارمین بار به این کشور سفر کرده، می گویند که ریاض در قبال کشمیر و یا توسعه همکاری ها با پاکستان، به دنبال پشتیبانی اسلام آباد از سعودی و تحولات فعلی در خلیج فارس است.

 

سردار آصف احمد علی وزیر پیشین امور خارجه پاکستان و ژنرال امجد شعیب مقام سابق ارتش پاکستان در میزگرد نشریه پاکستانی 92 گفتند: مواضع عربستان در قبال بحران کشمیر تا امروز شفاف نیست در عین حال ریاض و ابوظبی از روابط قوی اقتصادی با دهلی نو برخوردار هستند بنابراین اگر سعودی ها بخواهند می توانند برای حل تنش ها در جنوب آسیا نقش آفرینی کنند.

 

رسانه های پاکستانی، روابط دوجانبه، تحولات مربوط به حملات آرامکو و بحران کشمیر را محور گفت وگوهای عمران خان در دیدار با حاکمان سعودی عنوان کردند در حالی که منابع آگاه چند روز پیش ازسفر نخست وزیر پاکستان نوشتند: سعودی ها برای سرمایه گذاری در پاکستان ملاحظاتی دارند که باعث شده وعده آنان تا امروز محقق نشود به همین دلیل نخست وزیر پاکستان با سفر به عربستان این ماجرا را دنبال می کند.

 

پاکستان همواره به کمک های مالی کشورهای عربی، متکی بوده است؛ همان گونه که به شدت به سرمایه گذاری های اقتصادی چین وابسته است؛ اما این انتظار و وابستگی، یکجانبه نیست؛ بلکه از آنسو، کشورهای کمک کننده هم از پاکستان، انتظارهای مشخصی دارند. به عنوان نمونه، چین با فروش سلاح به پاکستان، عمده ترین شریک نظامی این کشور محسوب می شود و بی تردید، از این رهگذر، به جز منافع اقتصادی، اهداف استراتژيک و راهبردی خود را در حوزه هژمونی منطقه ای و گسترش چتر سلطه امنیتی اش بر منطقه جنوب آسیا به ویژه با توجه به تنش های دیرینه ای که با هند دارد، مد نظر قرار خواهد داد.

 

اعراب هم انتظار و اهداف مشابهی را دنبال می کنند. عربستان و امارات متحده عربی، در سال های اخیر در کانون سیاست های ایران هراسانه ای قرار دارند که به تحریک امریکا و رژيم اسراییل در خاور میانه، جریان دارد. آنها به همین منظور، جنگ خونین و مرگبار یمن را کلید زدند؛ جنگی که پس از سال ها تقلای مذبوحانه، اکنون به تحریک ترامپ، مجبور به پایان دادن آن هستند تا بیش از این مفتضح نشوند.

در جنگ یمن، عربستان تلاش گسترده ای به خرج داد تا پاکستان را نیز مستقیما درگیر کند؛ اما دولت اسلام آباد، هرگز به صورت رسمی حاضر نشد در آن مشارکت کند. با این وجود، راحیل شریف؛ فرمانده پیشین نیروی زمینی ارتش پاکستان، پس از ترک وظیفه اش در ارتش آن کشور، از سوی عربستان به فرماندهی ائتلاف متجاوز سعودی، منصوب شد.

 

اینها همه نشان می دهد که عربستان و امارات، تلاش می کنند با سرمایه گذاری در پاکستان، اسلام آباد را علیه تهران قرار دهند. این در حالی است که پاکستان، از سال ها پیش تاکنون، کانون هسته گذاری تروریست های تکفیری مورد حمایت اعراب و حلقاتی در داخل پاکستان بوده است. این گروه های تروریستی همچنین از حمایت ضمنی و پنهانی امریکا که همزمان بر اعراب و پاکستان، سیطره دارد نیز برخوردار بوده اند. با این حساب، به عقیده تحلیلگران، سرمایه گذاری اقتصادی عرب ها در پاکستان، می تواند سرآغاز یک پروژه ضد امنیتی تازه در منطقه باشد که بر اساس آن، داعش در افغانستان و گروه های تروریستی ضد ایرانی در مرزهای آن کشور با پاکستان، بیشتر تجهیز و تقویت شوند و پاکستان، بار دیگر به جایگاه همیشگی خود به عنوان کانون ناامنی و بحران در آسیا بازگردد تا اعراب از این رهگذر، ثروت های نفتی شان را صرف بی ثبات سازی ایران و افغانستان و دیگر کشورهای اسلامی کنند.

 

 

ارسال نظر

 
1