خبر فوری

 
 
گلزار امام رهبر گروه تجزیه طلب ارتش ملی گرای بلوچ در بازداشت سازمان های امنیتی پاکستان
کد خبر :122139107

13:17 1401/09/04


برچسب ها : BLA, BNA, BRA, ارتش آزادی بخش بلوچ, ارتش جمهوری خواه بلوچ, ارتش ملی گرای بلوچ, افراد مسلح بلوچ, بلوچستان, بلوچستان پاکستان, پنجگور, تجزیه طلب, شبه نظامیان بلوچ, گروه های مسلح بلوچ,

ارتش ملی گرای بلوچ (یکی از گروه های مسلح تجزیه طلب فعال در بلوچستان پاکستان) مدعی شده است که گلزار امام رهبر این سازمان تحت بازداشت سازمان های امنیتی پاکستان قرار دارد.


بلوچستان: به گزارش راز نیوز| ارتش ملی گرای بلوچ (یکی از گروه های مسلح تجزیه طلب فعال در بلوچستان پاکستان) مدعی شده است که گلزار امام رهبر این سازمان تحت بازداشت سازمان های امنیتی پاکستان قرار دارد. براساس گزارش منتشر شده، همچنین یکی از نیروهای امنیتی پاکستان نیز اظهار داشت که گلزار امام از ترکیه دستگیر و تحویل پاکستان شده است.

به گفته ارتش ملی گرای بلوچ، گلزار امام مدتی قبل مفقود شده بود، پس از بررسی و انجام تحقیقات توسط این سازمان، شواهد تایید شده نشان می دهد که گلزار امام پس از مفقود شدن در بازداشت آژانس های اطلاعاتی پاکستان قرار دارد.

گلزار امام از اهالی منطقه پنجگور پروم بلوچستان می باشد که در سال 2003 میلادی وارد سیاست دانشجویی و عضو سازمان دانشجویان بلوچ یعنی گروه BSO امان وقت شد و با ادغام همه فراکسیون های بی اس او و تشکیل بی اس او آزاد در سال 2006 میلادی، او به عنوان رئیس منطقه پنجگور سازمان بی اس او انتخاب شد.

همچنین ناصر امام برادر گلزار امام عضو سازمان تیپ مجید بوده است که درپی حمله به پایگاه نیروی سپاه مرزی FC در پنجگور طی سال جاری کشته شد.

زمانی که دولت پاکستان سرکوب بی اس او را آغاز کرد، گلزار امام به مناطق کوهستانی پناه برد و با پیوستن به ارتش جمهوری خواه بلوچBRA، به عنوان فرمانده آن تعیین شد. درحالیکه سازمان های اطلاعاتی پاکستان مدعی هستند که بی آر ای توسط برهمداغ بگتی اداره می شود و این سازمان شبه نظامی بلوچ پس از مرگ نواب اکبر بگتی تشکیل شده است.

پردهان بلوچ رهبر مرکزی اسبق سازمان بی اس او آزاد می گوید: زمانیکه استاد اسلم اچو و بشیر زیب با جدایی خود از سردار های مری (رهبران قبایلی و منطقه ای) کنترل بر سازمان ارتش آزادی بخش بلوچBLA را تقویت کرده و تصمیمات محلی اتخاذ کردند، گلزار امام تحت تاثیر از آن ابتدا جناح خود را در ارتش جمهوری خواه بلوچBRA تشکیل داد و سپس ارتش ملی گرای بلوچ یعنی BNA را بنا نهاد .

گلزار امام در یک مصاحبه ای گفته بود که اختلاف اساسی او با رهبری (سازمان های تجزیه طلب بلوچ) درپی تلاش برای مذاکرات با دولت پاکستان آغاز شد، به گفته وی وقتی تصمیمات سازمانی و ملی توسط افراد درباری اتخاذ شود، مدیریت سازمان و ملت دشوار می شود.

عامر رانا مدیر موسسه مطالعات صلح پاکستان سازمانی که بر روی روندهای ستیزه جویانه در پاکستان فعالیت دارد، دستگیری گلزار امام توسط دولت پاکستان را پیشرفت مهمی برای آن می داند.

عامر رانا بر این باور است که گلزار امام طی همکاری با جناح های تجزیه طلب مسلح چون ارتش جمهوری خواه بلوچ و ارتش متحد بلوچUBA، بنای ارتش ملی گرای بلوچ را گذاشت و دایره فعالیت آن را تا لاهور و بخش جنوبی ایالت پنجاب توسعه داد. او می گوید که گلزار امام در بین جوانان بلوچستان به ویژه بی اس او آزاد بسیار محبوب بوده است.

او می گوید که طالبان درحال حاضر درحال اخراج شبه نظامیان بلوچ از خاک افغانستان می باشد، و حالا این شبه نظامیان دو گزینه دارند یا به ایران بروند که شرایط ایران بسیار دشوار است یا در پاکستان حضور داشته باشند.

شایان ذکر است گروه های تجزیه طلب مسلح بلوچ تحت پشتیبانی لجستیکی و مالی سازمان اطلاعاتی هند "را" در خاک هندوستان آموزش دیده و در دوران دولت قبلی افغانستان در خاک این کشور پایگاه های مستحکمی برای خود داشتند که دولت پاکستان در دفعات مختلف مراتب اعتراض خود را به گوش مقام های مسئول دولت سابق افغان رسانده بود؛

بلوچ های ملی گرا علت مسلح شدن خود و حملات علیه نیروهای امنیتی پاکستان و تاسیسات مهم را غارت اموال سرزمین بلوچستان توسط ارتش پاکستان، عدم رسیدگی به مشکلات مردم بلوچ، ربایش مردم بلوچ و دیگر موضوعات از این قبیل اعلام می کنند.

فاران جعفری مدیر الهیات اسلامی ضد تروریسم مستقر در انگلیس، می گوید: هرچند دستگیری گلزار امام یک پیشرفت و موفقیت است، اما نمی توان آن را یک موفقیت بی نظیر قلمداد کرد. او می گوید که گلزار امام این گروه را با فدائیان خود تشکیل داد که فعالیت هایی هم انجام دادند اما این ارتش ملی گرای بلوچ گروه بزرگی نیست.

وی اظهار داشت: جنبش مسلح و مبارز بلوچ درحال حاضر در سطح مردمی است، اگر دو یا چند فرمانده آن دستگیر یا کشته شوند، هیچ تاثیری بر آن وارد نمی شود، زمانی که اسلم اچو کشته شد، پاکستان آن را یک پیشرفت بزرگ عنوان کرد درحالیکه ما دیدیم این رویداد نیز تاثیر قابل توجهی بر تضعیف جنبش مسلح بلوچ نداشت. ممکن است ستیزه جویان بلوچ برای مدتی تضعیف شوند، اما بعدا با قدرت و همت بیشتری ظاهر می شوند.

به گفته فاران جعفری، حتی اگر گلزار امام اعترافاتی نیز انجام دهد و بر مبنای آن نیروهای امنیتی پاکستان عملیات هایی هم انجام دهند و موفق شوند تعدادی از افراد مسلح را بکشند، ما بقی افراد یا به عضویت دیگر گروه های مسلح بلوچ در می آیند و یا یکی را از بین خود به عنوان رهبر انتخاب خواهند کرد.

گفتنی است نهادهای پاکستانی به طور غیر رسمی دستگیری گلزار امام را تایید می کنند، در حالیکه برخی افراد از جمله خبرنگاران در شبکه های اجتماعی هم به این مورد اشاره دارند، اما دستگیری او به طور رسمی اعلام نشده است .

عامر رانا اظهار داشت که حسب معمول سازمان های اطلاعاتی امنیتی نخست تحقیقات و بازجویی خود را از فرد دستگیر شده انجام می دهند و با تکمیل این پروسه، فرد دستگیر شده را تحویل نیروی پلیس یا دایره مبارزه با تروریسم می دهند که آن موقع دستگیری رسمی اعلام می شود.

ارسال نظر

 
1