خبر فوری

 
 
گسترش اختلافات میان اسلام آباد و ریاض در خصوص مسئله کشمیر
کد خبر :798179996

09:39 1398/11/20


برچسب ها : پاکستان و عربستان سعودی, جامو و کشمیر, سازمان همکاری اسلامی, فلسطین, کشمیر هند,

عربستان سعودی طی پیشنهادی گفته است که در ازای نشست وزیران خارجه OIC در رابطه با کشمیر، یک مجمع پارلمانی کشورهای اسلامی یا همایش سخنرانان کشورهای مسلمان طی نشستی مشترک با موضوع فلسطین و کشمیر تشکیل دهد، اما پاکستان می‌گوید که این مسئله باعث کاهش اهمیت موضوع کشمیر خواهد شد.


 

ریاض: به گزارش راز نیوز| درحالی که اداره های وابسته به سازمان ملل چون کمیته های اتحادیه اروپا، نمایندگان مجلس آمریکا و انگلیس ومجلس سنا در حال برجسته سازی مسئله کشمیر بوده و درحال گفتگو در این رابطه هستند، نگرش سازمان همکاری اسلامی OIC نگرانی پاکستان در این خصوص را برانگیخته است. عربستان سعودی طی پیشنهادی گفته است که در ازای نشست وزیران خارجه OIC در رابطه با کشمیر، یک مجمع پارلمانی کشورهای اسلامی یا همایش سخنرانان کشورهای مسلمان طی نشستی مشترک با موضوع فلسطین و کشمیر تشکیل دهد، اما پاکستان می‌گوید که این مسئله باعث کاهش اهمیت موضوع کشمیر خواهد شد.

درحالی که نشست مقامات ارشد به منظور تشکیل شورای وزرای امور خارجه CFM سازمان همکاری اسلامی OIC فردا (یکشنبه) برگزار می‌شود، منابع دیپلماتیک از خودداری تشکیل جلسه سی اف ام برای مسئله کشمیر توسط عربستان سعودی خبر می‌دهند که این امر موجب نگرانی پاکستان شده است.

طبق گزارش منابع، همکاری ریاض برای هرگونه اقدام او آی سی از اهمیت بالایی برخوردار است. عربستان سعودی برای جلوگیری از CFM پیشنهاد های متعددی از جمله نشست پارلمان کشورهای مسلمان، کنفرانس سخنرانان و به گفته یک منبع، نشست مشترک با موضوع فلسطین و کشمیر را داده است، اما پاکستان همچنان بر موضع خود پافشاری می‌کند.

موضع اسلام آباد این است که نشست سخنگویان، برابر با جدیت اوضا کشمیر اشغالی نیست و ثانیا، برخی در اسلام آباد بیمناک اند که ریاض، نشست سخنگویان را علیه تهران استفاده می‌کند. زیرا دکتر عبدالله بن محمد بن ابراهیم الشیخ سخنگوی شورای عربستان سعودی همتایان خود را در این زمینه جمع کرده است.

لازم به ذکر است ترکیه، مالزی و ایران موضوع الحاق منطقه کشمیر به هند را به صراحتا رد کرده اند و نسبت به اقدامات نیروهای ارتش هند در این منطقه ابراز نگرانی نموده اند.

علاوه بر این نگرانی هایی در خصوص کمرنگ شدن مسئله کشمیر در صورت ارائه این مسئله در کنار موضوع فلسطین در مجامع جهانی نیز وجود دارد.

بلافاصله پس از عدم حضور پاکستان در نشست کوالالامپور، دولت عربستان نسبت به برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی در سطح وزرای امور خارجه کشورهای عضو انعطاف پذیری نشان داده است، فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی در سفر ماه دسامبر خود به اسلام آباد با وزیر امور خارجه و نخست وزیر پاکستان دیدار کرد و حمایت دولت خود از برگزاری هرگونه اجلاس را به آنان ابلاغ نمود و از اسلام آباد در خصوص عدم شرکت در نشست کوالالامپور بنابر خواست مقامات ریاض تقدیر به عمل آورد، اما این سیاست عربستان سعودی نسبت به مسئله کشمیر چندان دوام نیاورد و ریاض پس از چندی از مواضع خود نسبت به برگزاری اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو همکاری اسلامی عقب نشینی نمود.

طبق این گزارش، تلاش ها برای برگزاری چهل و هفتمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در جده ادامه دارد و امید است قطعنامه های این سازمان در خصوص مسئله کشمیر در نشست آتی این سازمان در نیجریه به تصویب برسد، با این وجود تاکنون هیچ اهمیت خاصی درباره مسئله کشمیر که از 185 روز گذشته در حصر خانگی به سر می برند، میان اعضای این سازمان مشاهده نمی شود.

لازم به ذکر است دولت پاکستان پس از الحاق منطقه کشمیر به هند در مرداد ماه سال جاری در حال تلاش برای برگزاری اجلاس سازمان همکاری اسلامی در سطح وزرای امور خارجه است.

ارسال نظر

 
1