خبر فوری

 
 
گزارش سازمان جهانی حفاظت از روزنامه نگاران CPJ مبنی بر محدودیت رسانه ها در پاکستان
کد خبر :1095873140

14:38 1397/06/22


برچسب ها : پاکستان, خبرگزاری, خبرنگار, روزنامه,

کمیته سازمان جهانی حفاظت از روزنامه نگاران CPJ، در پی انتشار گزارشی از اوضاع و احوالات روزنامه نگاران در پاکستان در روز چهارشنبه گفته است که، خطرات جانی و خشونت های عليه روزنامه نگاران در پاکستان در طی سالهای اخیر کاهش یافته است. اما...


به گزارش راز نيوز به نقل از خبرگزاری BBC، کمیته سازمان جهانی حفاظت از روزنامه نگاران CPJ، در پی انتشار گزارشی از اوضاع و احوالات روزنامه نگاران در پاکستان در روز چهارشنبه گفته است که، خطرات جانی و خشونت های عليه روزنامه نگاران در پاکستان در طی سالهای اخیر کاهش یافته است. اما شرایط روزنامه نگاری به طور آزاد همچنان نامساعد است.

از ابتدای نخستین ماه سال 2018، دوتن از افسران اداره CPJ برای بازدید و تحقیق درمورد اداره های روزنامه نگاری و روزنامه نگاران به 5 شهر بزرگ پاکستان سفر کرده و تحقیقاتی را انجام داده اند؛ که از جمله این شهرها را می توان به، کراچی، اسلام آباد، لاهور، پشاور و اوکاره اشاره کرد. این تحقیق و گزارش با نام ' اقدامات ترسناک و تهدید آمیز ' منتشر شده است.

این گزارش پس از تحقیقات و گفت و گوی دو افسر اداره مذکوره با اداره ها و افراد خبرنگار در شهر های مختلف پاکستان جمع آوری و منتشر شده است که در نتیجه آن این گونه گفته شده است که دایره اطراف خبرنگاران درحال تنگ تر شدن است.

طبق گزارش اداره حمایت از آزادی بیان خبرگزاری ها، خبرگزاری ها به طور مخفیانه و نامحسوس از جانب ارتش پاکستان، از ارائه برخی گزارشات ممنوع شده اند. گاهی از دسترسی به برخی مناطق جلوگیری می‌کنند و گاهی هم نیز به طور مستقیم یا غیر مستقیم از سانسور کردن خبری دستور می‌دهند. برای همین گاهی به طور مستقیم به رئیس اداره خبرنگاری در طی تماس تلفنی از انتشار خبری منع می‌کنند و یا بعضی اوقات اقدامات خشونت آمیزی را علیه وی به عمل می آورند.

اداره مذکوره در گزارش خود نوشته است که برای تهیه گزارش سوالاتی را به رئیس بخش روابط عمومی ارتش پاکستان آصف غفور ایمیل کردیم اما از جانب وی پاسخی دریافت نشد.

طبق گفته های کمیته، آصف غفور پاسخ درخواست ملاقات را نیز نداده است، علاوه بر آن جلسه ملاقات با وزیر اطلاعات سابق نیز درآخرین لحظه لغو شد.

طبق گزارشات ارائه شده توسط روزنامه نگاران در گزارش CPJ، در این گزارش بیان شده است که حملات عليه خبرنگاران پس از اقدامات ارتش پاکستان عليه تروریست هایی که در دسامبر سال 2014 به مدرسه عمومی ارتش پاکستان حمله کردند، کاهش یافته است.

در این گزارش گفته شده است که خبر خوبی است که اقدامات کشتار خبرنگاران به شدت کاهش یافته است اما احتمالات حمله به خبرنگاران همچنان جاری است.

اداره مذکوره در گزارش خود، علاوه بر اشاره به حملات صورت گرفته به برخی روزنامه نگاران مانند طلحه صدیقی و احمد نورانی، برخی مشکلات بخش انگلیسی روزنامه Dawn، کانال Geo TV را نیز مطرح کرده است.

براساس گزارش اداره CPJ، اقدامات ارتش پاکستان و برخی قدرت های دیگر مانع از آزادی بیان در رسانه های پاکستانی می‌شوند، که به همین دلیل رسانه های پاکستان قادر به شفاف سازی مسائل و مشکلات کشور نیستند، در این صورت مردم نمی توانند از تمامی قضایای کشور خود به خوبی آگاهی داشته باشند.

ارسال نظر

 
1