خبر فوری

 
 
گزارش روز نخست تحصن خانواده شیعیان ربوده شده در مقابل منزل ریاست جمهوری در شهر کراچی
کد خبر :815744912

15:05 1398/02/10


برچسب ها : افراد بوده شده, تحصن, تظاهرات, دولت, رئیس جمهور, شیعه, کراچی,

خانواده های شیعیان ربوده شده پس از برگزاری تظاهرات متعدد در مناسبت های مختلف مذهبی، برای آزادی عزیزانشان که از روزها، ماه ها و سالهای بسیاری در بازداشت سرویس های اطلاعاتی به سر می برند و عدم دریافت پاسخ مناسب از سوی مقامات برای آزادی این افراد، مقابل منزل ریاست جمهوری پاکستان در شهر کراچی به تحصن پرداخته اند.


به گزارش راز نیوز خانواده های شیعیان ربوده شده پس از برگزاری تظاهرات متعدد در مناسبت های مختلف مذهبی، برای آزادی عزیزانشان که از روزها، ماه ها و سالهای بسیاری در بازداشت سرویس های اطلاعاتی به سر می برند و عدم دریافت پاسخ مناسب از سوی مقامات برای آزادی این افراد، مقابل منزل ریاست جمهوری پاکستان در شهر کراچی به تحصن پرداخته اند.

 

علاوه بر خانواده شیعیان ربوده شده، تعداد 3 الی 4 هزار نفر از اقشار مختلف مردم و برخی از رهبران گروه های مذهبی شیعه و سنی نیز در این تحصن حضور پیدا کرده اند.

معترضان از روز یکشنبه این تظاهرات را از منطقه شیعه نشین رضویه شهر کراچی آغاز نموده و سپس با حرکت به سمت خیابان فیصل در مقابل منزل دکتر عارف علوی رئیس جمهوری پاکستان در شهر کراچی به تحصن پرداختند.

 

تظاهرات کنندگان با سر دادن شعارهایی علیه دولت و نظام حاکم خواستار آزادی هرچه فوری شیعیان در بند سرویس های اطلاعاتی شدند و بار دیگر تاکید نمودند در صورتی که این افراد ربوده شده مرتکب جرم و خطایی شده اند با ارائه آنان به دادگاه، آنها را محاکمه نمایند.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد اقبال رضوی عضو مجلس وحدت مسلمین(MWM)، حجت الاسلام و المسلمین میرزا یوسف حسین  از علمای سرشناس شهر کراچی به عنوان رهبران شیعه در این تظاهرات حضور داشتند.

 

همچنین بر اساس مصاحبه انجام شده با مسئولان برگزاری این تحصن، علی زیدی وزیر فدرال امور دریایی و چند از نمایندگان مجلس ایالتی از جمله آقای فردوس شمیم نقوی و فاروق ستار نیز در این تظاهرات حضور یافته اند و پس از گفتگو ما با خواستار پایان دادن به این تظاهرات شدند.

این مسئولان اعلام نمودند تا زمانی که شخص رئیس جمهور در جمع ما حضور نیابد و افراد ربوده شده ما آزاد نشوند ما به تحصن خود ادامه خواهیم داد.

حسن رضا سهیل در این گفتگو خبر داد: علی زیدی وزیر فدرال دولت، فهرست افراد بازداشت شده را از ما درخواست نمود و ما نیز پس از تهیه فهرست کامل و جامع، آن را به مقامات دولتی ارائه خواهیم داد.

آقای صغیر عابد رضوی از دیگر مسئولان این تحصن نیز اظهار داشت: اکنون درخواست ما تنها آزادی افراد ربوده شده نیست، بلکه باید به ما ضمانت داده شود تا حداقل تا پایان زمان دولت وقت، مجددا ربوده شدن شهروندان شیعه اتفاق نیافتد و علیه کسانی که دست به چنین اقداماتی زده اند نیز تشکیل پرونده انجام گردد.

آقای راشد رضوی مسئول اصلی جنبش شیعیان ربوده شده نیز در جمع تظاهرات کنندگان گفت: به من خبر داده اند که تمامی رانندگان اتوبوس هایی که معترضین را به محل تظاهرات آورده اند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند و این مایه تاسف و نشان دهنده شدت سرکوب امنیتی شهروندان پاکستانی است.

پس از حضور فردوس شمیم نقوی نماینده حزب انصاف پاکستان در مجلس ایالتی سند در جمع تظاهرات کنندگان، معترضین با سر دادن شعارهای «GO IMRAN GO» به معنای «برو عمران برو» سعی در ممانعت از حضور وی در جمع تحصن کنندگان شدند.

همچنین محمد امین انصاری دبیرکل جبهه متحد علما و از علمای فرقه دیوبندی اهل سنت و قاضی احمد نورانی از علمای فرقه بریلوی اهل سنت نیز در این تحصن حضور پیدا کرده و با خانواده شیعیان ربوده شده اظهار همدردی نمودند و از دولت و سرویس های اطلاعاتی پاکستان خواستار آزادی هرچه فوری تمامی شیعیان ربوده شده شدند.

فاروق ستار از رهبران جنبش ملی متحد(MQM)

فاروق ستار از رهبران ارشد جنبش ملی متحد(MQM) روز گذشته در جمع معترضین اظهار داشت: من اینجا حضور یافته ام تا اعلام کنم در این اعتراضات، ما در کنار شما خواهیم ماند، اگرچه ما به صورت گروه ها و اقوام مختلف در این شهر زندگی میکنیم، اما همگی مان از یک دسته و گروه یعنی گروه مظلومان محسوب می شویم.

 

وی خطاب به مقامات و دولتمردان گفت: در صورتی که تمامی خانواده های افراد ربوده شده از سراسر پاکستان با قومیت و مذاهب مختلف با یکدیگر علیه شما متحد شوند، نظام قدرت شما برپا نخواهد ماند و قدرت از دستانتان برچیده خواهد شد.

سخنرانی حجت الاسلام سید احمد اقبال رضوی

سید احمد اقبال رضوی عضو مجلس وحدت مسلمین(MWM) شب گذشته در سخنرانی خود در جمع تظاهرات کنندگان اظهار داشت: عمران خان نخست وزیر و عارف علوی رئیس جمهور پاکستان مسئول ناپدید شدن شهروندان شیعه هستند، وی خطاب به فرمانده ستاد ارتش پاکستان گفت: ژنرال باجوا این خواهران و مادران شیعیان ربوده شده چشم امیدشان به شماست و از شما به عنوان فرمانده ارتش پاکستان توقع دارند، ارتش پاکستان باید مسئولیت خود را در قبال مادران و خواهران این سرزمین ایفا نماید، شما باید به آنها امید دهید و مشکل این افراد با اقدامات شما حل خواهد شد و اکنون این زنان و کودکان منتظر آنند که شما چه اقدامی برای رفع مشکلات آنها انجام خواهید داد؟

وی افزود: جنبش شیعیان ربوده شده طی ماههای اخیر بسیار فعال و موثر عمل نموده است و تلاش های آقای راشد رضوی باعث شده این جنبش زنده بماند، من معتقدم تا زمانی که دولت پاکستان اقدام اساسی در این باره انجام ندهد موج تظاهرات و اعتراضات گسترده خواهد شد.

حجت الاسلام احمد اقبال رضوی خطاب به خانواده شیعیان ربوده شده اظهار داشت: من به عنوان میهمان و برای اظهار همدردی با شما در این اجتماع حضور نیافته ام، بلکه من آمده ام تا به عنوان یک شخص معترض و بخشی از این اجتماع در کنار شما حضور داشته باشم، مشکل شیعیان مشکل من نیز هست؛ ما باید با مقاومت و استقامت این تظاهرات را ادامه دهیم تا به اهداف مورد نظر دست یابیم و نباید در مقابل مشکلاتی از قبیل گرسنگی و گرما زانو زده و شکست را بپذیریم، همچنین جمعیت اندک معترضین نباید از عزم و اراده ما بکاهد، زیرا ما پیروان آن امامی هستیم که با 72 نفر از اصحاب خود در مقابل لشگر 30 هزار نفری ابن زیاد به مبارزه و استقامت پرداخت و حضرت زینب(س) نیز در دربار شام در مقابل یزید به حمایت از حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پرداخت.

 

سخنرانی حجت الاسلام میرزا یوسف حسین

حجت الاسلام و المسلمین میرزا یوسف حسین از علمای سرشناس پاکستان نیز یکشنبه شب با حضور در این اجتماع، حمایت خود را از تحصن خانواده شیعیان ربوده شده اعلام نمود.

وی طی سخنانی در این تحصن خطاب به شرکت کنندگان اظهار داشت: صبر و استقامت شما مادران و خواهران قابل تحسین است، همسر، برادر و پدران شما نیز به همان جرمی بازداشت شده اند که خانواده اهل بیت(ع) را به همان جرم به اسارت گرفتند.

 

وی افزود: خواسته های شما صد درصد درست و منطقی می باشد، جوانان ما را از یک، دو و چهار سال گذشته ربوده اند و تاکنون هیچ اطلاعی از وضعیت آنان را در اختیار ما نگذاشته اند، درخواست ما همواره این بوده است که اگر این افراد مرتکب جرم شده اند آنان را در دادگاه ها محاکمه نمایند تا ما بتوانیم بی گناهیمان را در دادگاه ها اثبات نماییم، اکنون این وضعیت برای ما غیر قابل تحمل شده است، پیروی از حضرت علی بن ابیطالب(ع) و ائمه اطهار تنها جرم ما در این سرزمین است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: این تظاهرات بر اساس تصمیم خانواده های افراد ربوده شده ادامه پیدا خواهد کرد و تصمیم آنها برای ادامه و یا عدم ادامه این تظاهرات اجرایی خواهد شد.

حجت الاسلام میرزا یوسف با اشاره به حضور علمای اهل سنت در این اجتماع گفت: در کنار من علمای اهل سنت از فرقه های بریلوی و دیوبندی برای اظهار همدردی با شما حضور دارند و ان شاء الله با شما به گفتگو خواهند پرداخت، این گفتگو بسیار موثر و مفید خواهد بود زیرا دشمنان به دنبال تفرقه افکنی مذهبی و فرقه ای در این تحصن هستند، حضور علمای اهل سنت در این تحصن نشان دهنده وحدت شیعیان و برادران اهل سنت پاکستانی در هر عرصه و میدان است.

وی گفت: ما از دولت، سرویس های اطلاعاتی و کارمندان سرویس های اطلاعاتی درخواست میکنیم بر اساس تعصب عمل نکنند و با توجه به مستندات و مدارک مستند اقدام نمایند.

ما متهم هستیم که به زیارت عتبات عالیات سوریه رفتیم، من اعلام میکنم که ما برای زیارت به سوریه رفته ایم و خواهیم رفت، زیارت عتبات عالیات جرم نیست، نه تنها شیعیان بلکه اهل سنت نیز برای زیارت عتبات عالیات به ایران، عراق و سوریه سفر می کنند.

 

 سخنرانی محمد امین انصاری دبیرکل جبهه علمای متحد اهل سنت

محمد امین انصاری دبیرکل جبهه علمای متحد و از علمای فرقه دیوبندی اهل سنت در جمع معترضین اظهار داشت: حق و حسینیت همواره در کنار مظلومان بوده و هست، ظلم از صفات پیروان یزیدی است، دیروز نیز یزید به ظلم علیه مردمان می پرداخت و امروز نیز دولتمردان ظالم یزیدی علیه شهروندان خود ظلم می کنند، پیروان مکتب حسین(علیه السلام) همواره پیام صلح و برادری را به جهان اسلام مخابره نموده اند و پیروان یزید به دنبال تفرقه افکنی میان مسلمانان بوده و هستند.

وی افزود: نخست وزیر، رئیس جمهور و مردم پاکستان و تمامی مقامات سرویس های اطلاعاتی بدانند که ما متحد در کنار یکدیگر ایستاده ایم و علمای شیعه و اهل سنت برای دفاع از حقوق مظلومین با یکدیگر متحد شده اند.

وی خاطر نشان کرد: من به عنوان نماینده علمای دیوبند از دولت و نظام پاکستان درخواست میکنم تمامی افراد ربوده شده را هرچه فوری آزاد کنند، جرم آنها چیست؟! اگر جرم آنها این است که پیروان مکتب امام حسین(علیه السلام) هستند تمامی اهل سنت دیوبندی نیز عاشقان امام حسین(علیه السلام) هستند، جای تاسف است که این افراد در سرزمینی بازداشت شده اند که بر پایه شعار لا اله الا الله و محمد رسول الله تشکیل گردیده است، محمد علی جناح به عنوان بنیانگذار پاکستان از پیروان امام حسین(علیه السلام) بود.

امین انصاری افزود: ما خاک حرم های حضرت زینب(سلام الله علیها) و حضرت رقیه(سلام الله علیها) را طوطیای چشم خود میکنیم و آن را عبادت می پنداریم، بازداشت شهروندان شیعه به جرم زیارت عتبات عالیات، عین یزیدیت است.

در پایان سخنان وی، شرکت کنندگان با سر دادن شعارهایی، وحدت میان شیعه و سنی را اعلام نمودند و شیعیان و اهل سنت را برادر خواندند.

 

قاضی احمد نورانی از علمای فرقه بریلوی اهل سنت

قاضی احمد نورانی از علمای فرقه بریلوی اهل سنت نیز در تحصن خانواده های شیعیان ربوده شده اظهار داشت: جای تاسف است که تلاش می شود میان مردم پاکستان بر پایه قوم، زبان، مذهب و فرقه اختلاف و تفرقه ایجاد کنند، کسانی در حال یادداشت و نکته برداری سخنان من هستند به خوبی گوش بسپارند و من را متهم به خیانت کنید و یا من را نیز در فهرست افراد ربوده شده اضافه نمایید.

وی خطاب به مقامات سرویس های اطلاعاتی پاکستان گفت: اگر تو بخواهی صدها تن از جوانان این سرزمین، به عنوان حامی و دوستدار وطن شناخته شوند و اگر تو بخواهی همان جوانان یک شبه، خیانتکار به وطن اعلام گردند، من این جوانان و افراد ربوده شده را نمی شناسم اما سوال من این است که در صورتی که این افراد مجرم هستند، آیا جرمشان از کلبوشن(جاسوس هندی در پاکستان) بیشتر است که حق ملاقات با خانواده های خود را نیز ندارند؟!

وی افزود: شما به نشانه حسن ظن، به کلبوشن اجازه دیدار با خانواده اش را دادید و ابی نندن(خلبان هندی) را تحویل مقامات هند دادید، به تصور من جرم شیعیان ربوده شده بیش از این افراد نباشد.

 

 

اعلام آمادگی دیگر شهر ها برای آغاز و گسترش تحصن

تحصن های نمادینی در 6 نقطه از ایالت بلتستان به عنوان حمایت از تحصن شیعیان کراچی آغاز شده است. تمامی شیعیان دیگر شهرهای پاکستان نیز هم اکنون آماده صدور مجوز برای برپایی و گسترش تحصن هستند.

 

ارسال نظر

 
1