خبر فوری

 
 
گزارش اتاق فکر بین المللی مبنی بر تاثیرات تحولات اخیر افغانستان بر روی تلاش های پاکستان
کد خبر :659666220

10:45 1400/04/10


برچسب ها : اسلام آباد, پاکستان و آمریکا, پاکستان و افغانستان, دولت افغانستان, دولت پاکستان, روند صلح افغانستان, طالبان افغانستان, مذاکرات صلح افغانستان, واشنگتن, کابل,

اتاق فکر «گروه بین المللی بحران» با انتشار گزارشی با عنوان "پاکستان: پشتیبانی از روند صلح افغانستان" هشدار داده است تسریع روند صلح افغانستان و یا متوقف شدن کامل آن در هردو صورت مناسبات اسلام آباد با کابل و واشنگتن را خراب خواهد کرد.


واشنگتن: به گزارش راز نیوز| کارشناسان سیاسی و اتاق های فکر بین المللی معتقدند تحولات اخیر افغانستان شامل خروج سریع نیروهای نظامی خارجی از این کشور، متوقف شدن مذاکرات صلح و همچنین افزایش موج خشونت در این کشور می تواند تلاش های پاکستان مبنی بر بازگرداندن طالبان بر سر قدرت از طریق مشارکت در حکومتداری را تحت الشعاع قرار دهد.

پس از افزایش موج تحولات در افغانستان و تلاش طالبان برای قدرت گیری مجدد از طریق سوء استفاده از خروج نیروهای نظامی خارجی از خاک افغانستان، مجامع و اتاق های فکر بین المللی را بر آن داشته است تا نظرات کارشناسان سیاسی و امنیتی خود را در زمینه تاثیرات این تحولات بر وضعیت امنیت کشور همسایه یعنی پاکستان تحت گزارشاتی منتشر نمایند.

در همین رابطه اتاق فکر «گروه بین المللی بحران» با انتشار گزارشی با عنوان "پاکستان: پشتیبانی از روند صلح افغانستان" هشدار داده است تسریع روند صلح افغانستان و یا متوقف شدن کامل آن در هردو صورت مناسبات اسلام آباد با کابل و واشنگتن را خراب خواهد کرد.

در این گزارش آمده است افزایش بی ثباتی در افغانستان و یا پیروزی طالبان در عرصه سیاسی می تواند منجر به ائتلاف شبه نظامیان پاکستانی با همتایان افغان خود برای افزایش بیش از پیش بی ثباتی و نا امنی در پاکستان گردد.

در این گزارش تاکید شده است اسلام آباد برای زدودن غبار بی اعتمادی میان روابط دو کشور با کابل وارد گفتگو شود.

طبق این گزارش اسلام آباد باید با استفاده از نفوذ مبتنی بر روابط خود، طالبان را برای کاهش اقدامات خشونت آمیز و سازش با دیگر ذینفعان افغانستان برای شراکت در قدرت تحت فشار قرار دهد.

همچنین در بخش دیگری از این گزارش ادعا شده است پاکستان تنها با هدف به قدرت رساندن طالبان در افغانستان از روند صلح این کشور حمایت نموده است.

طبق گفته اتاق فکر «گروه بین المللی بحران» طالبان به منظور مستحکم سازی موضع خود در مذاکرات به استفاده از خشونت روی آورده است که این موضوع باعث تشدید مواضع کابل شده است.

بر اساس این گزارش، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پیش از تشدید درگیری های ناشی از تصمیم خروج نیروهای نظامی از خاک افغانستان تا 11 سپتامبر زمانبندی دقیق و محدود را برای پیشبرد روند صلح افغانستان اعلام نمود.

ارسال نظر

 
1