خبر فوری

 
 
گزارش آژانس تحقیقات ملی هند از عملیات انتحاری پلواما
کد خبر :732709680

14:56 1399/06/06


برچسب ها : پاکستان و هند, پلواما, تروریست, تروریسم,

آژانس تحقیقات ملی هند NIA یک و نیم سال پس از حمله بزرگ انتحاری در استان پلواما واقع در جنوب کشمیر، گزارشی شامل بیش از 13 هزار و پانصد صفحه تهیه کرده است.


هند: به گزارش راز نیوز| آژانس تحقیقات ملی هند NIA یک و نیم سال پس از حمله بزرگ انتحاری در استان پلواما واقع در جنوب کشمیر، گزارشی شامل بیش از 13 هزار و پانصد صفحه تهیه کرده است. در این پرونده که در یک دادگاه ویژه ان آی آ در جامو تشکیل شد، 19 نفر از جمله چند تبعه پاکستانی را مسئول این حمله معرفی کرده است. هند در گزارش حاوی مشخصات متهم، به طور ویژه ای به مولانا مسعود اظهر رهبر گروه تروریستی جیش محمد و برادر او عبدا لرؤف اصغر، عمار علوی و عمر فاروق پسر برادر او اشاره کرده است. طبق اظهارات سازمان تحقیقات ملی هند، مسعود اظهر و عبد الرؤف در طرح ریزی عملیات حمله پلواما نقش کلیدی را داشتند.

25 بهمن 1397 کاروان نظامیان هند در منطقه ای از پلواما واقع در جنوب کشمیر توسط انفجار خودروی مملو از مواد منفجره هدف حمله قرار گرفت که طی آن بیش از 40 نظامی هندی کشته شدند و دولت هند به طور فوری پس از این حمله پاکستان و جیش محمد را مسئول این حمله معرفی کرد. گفتنی است در این گزارش 13 هزار و پانصد صفحه ای تمامی جزئیات از طرح ریزی عملیات تا انجام عملیات ذکر شده است. ان آی آ 19 افرادی را که در گزارش خود آورده است شش تن از آنها قبلا کشته شده اند درحالیکه 7 تن از آنان دستگیر شده اند و 5 تن همچنان مفقود هستند و گفته شده است که از این 5 نفر، سه تن از اتباع پاکستان هستند.

طبق اظهارات مقامات امنیتی هند، در این گزارش تمامی اسناد ضروری از جمله تماس های تلفنی و پیام های واتس آپ متهمین درج شده است. NIA در ادامه بیانات خود اظهار داشت که محمد عمر فاروق پسر ابراهیم اطهر برادر بزگتر مسعود اظهر که یکی از اعضای ربایندگان هواپیمای مسافربری آی سی 814 هند در سال 1999 بود، نقش کلیدی در این حمله داشت. در گزارش گفته شده است 20 کیلوگرم آر دی اکس استفاده شده برای این حمله را عمر فاروق از بخش سامبا وارد جامو و کشمیر کرده است. نیروهای امنیتی هند مدعی شدند که این شخصیت را در مارس سال جاری طی یک درگیری در کشمیر به هلاکت رسانده اند. مقامات ابراز داشتند که بیشترین اطلاعات در رابطه با این حمله از تلفن همراه عمر فاروق پس از کشته شدن او کشف شده و این تلفن دارای تصاویری از تمام حوادثی مانند ساخت و آماده سازی بمب و غیره بوده است و تمام مواردی از این دست به عنوان مدرک با ضمیمه کردن در گزارش ارائه شده است.

یکی از افسران آژانس تحقیقات ملی هند در گفتگو با رسانه گفت: ما پس از کشته شدن، تلفن او را بررسی کردیم که در آن تصاویر تمامی بخش های عملیات از طرح ریزی تا اجرای عملیات وجود داشت. همچنین به تصویری از یک تونل دستیافته ایم که احتمالا برای ورود به هند مورد استفاده قرار گرفته است. در این تلفن همراه به همراه تصاویر مواد منفجره نصب شده در خودرو و عناصر دست اندر کار در طرح ریزی عملیات، ویدیو های حمله و آموزش عناصر نیز وجود داشت که تمامی این اسناد و مدارک به پاکستان نیز ارسال شده اند.

طبق بیان مقامات هند، به همراه اسناد، صدای ضبط شده مسعود اظهر که در حال توضیح دادن عملیات است نیز ارائه شده است. این حمله توسط جوان کشمیری به اسم عادل احمد دار انجام شد. همچنین دختر محلی 22 ساله به اسم انشا جان و پدرش نیز مظنون پرونده به اتهام همکاری در عملیات هستند. آژانس تحقیقات هند در این گزارش مدعی است که جیش محمد یک عملیات مشابه دیگر را نیز طرح ریزی کرده بود که عامل انتحاری و خودرو نیز برای این عملیات مشخص شده بود اما نیروی هوایی ارتش هند با حمله به کمپ آموزشی جیش محمد در منطقه بالاکوت پاکستان، این عملیات را خنثی کرد.

 

این درحالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در بیانی گزارش سازمان تحقیقات ملی هند را رد کرده و آن را تلاشی برای منحرف کردن اذهان بین الملل از ظلم های در جریان هند در کشمیر و کوشش ناکامی برای درگیر کردن پاکستان در این حمله عنوان کرد و افزود: "برگه اتهام Charge sheet" هند بخشی از لفاظی ضد پاکستان و افراطی دولت بی جی پی است. پاکستان از روز نخست ادعاهای بی اساس هند را رد کرده و آمادگی خود برای گسترش همکاری ها براساس هرگونه اطلاعات موثق را اعلام کرده است، اما هند تاکنون نتوانسته است شواهد و مدارکی معتبر ارائه دهد و به جای آن از این حمله برای تبلیغات مخرب علیه پاکستان استفاده می کند. این حمله زمانی رخ داد که تنها دو ماه به برگزاری انتخابات مانده بود و مواد منفجره استفاده شده نیز از داخل کشمیر اشغالی به دست آمده است و متهمان اصلی پرونده قبل از این حمله توسط نیروهای امنیتی هند به قتل رسیده اند. این حقایق باعث بروز بسیاری از سوالات می شود. جهان می داند که چه کسی بیش از بقیه از حمله پلواما استفاده کرده و در انتخابات پیروز شد. پاکستان تیم تحقیقاتی عالی رتبه ای تشکیل داد اما اطلاعات ارائه شده از سوی هند ناقص، پیچیده و بی اساس بودند. با این وجود که از هند خواستار ارائه اطلاعات بیشتر شدیم، اما هند در اثبات اتهامات بی اساس ناکام ماند.    

ارسال نظر

 
1