خبر فوری

 
 
کمک های نقدی و نفتی کشورهای عربی به پاکستان
کد خبر :512509359

17:08 1397/10/15


برچسب ها : امارات متحده عربی, پالایشگاه, پاکستان, دلار, عربستان سعودی, نفت,

اسلام آباد : ولیعهد ابوظبی شیخ محمد بن زید النهان در سفر خود به پاکستان قرار است نفت به ارزش 3.2 میلیارد دلار را به پاکستان بدهد که این امر موجب تسهیل بازپرداخت قرض های خارجی پاکستان خواهد شد.


 

 

اسلام آباد : ولیعهد ابوظبی شیخ محمد بن زید النهان در سفر خود به پاکستان قرار است نفت به ارزش 3.2 میلیارد دلار را به پاکستان بدهد که این امر موجب تسهیل بازپرداخت قرض های خارجی پاکستان خواهد شد.

به گزارش راز نيوز به نقل از ایکسپریس، قرار بر این است که عربستان سعودی، ابوظبی و شرکت بازرگانی بین المللی تجارت اسلامی ITFC به طور کل مجموعا نفت و LNG به مبلغ 7 میلیارد و 900 میلیون دلار را سالانه به پاکستان ارائه دهند، که این امر موجب تسهیل پرداخت اقساط وام خارجی و برقراری توازن در بحران اقتصادی پاکستان خواهد شد.

ولیعهد امارات متحده عربی برای ملاقات با عمران خان فردا یک شنبه مصادف با 16 دی ما 1397 به پاکستان سفر خواهد کرد.
براساس گفته مقامات پاکستان، سفر ولیعهد امارات و مذاکرات وی با عمران خان از جهت های مختلفی برای پاکستان حائز اهمیت است، زیرا امارات نیز قرار است همچون عربستان سعودی به پاکستان نفت به مبلغ 3.2 میلیارد دلار را ارائه دهد.

امارات متحده عربی در گذشته نیز اعلام کرده بود که مبلغ 3 میلیارد دلار نقدینگی را به حساب ارز خارجی پاکستان واریز خواهد کرد، که این موضوع نیز منجر به بهبود وضعیت اقتصاد پاکستان و تسهیل در امر پرداخت اقساط وام های خارجی این کشور خواهد شد.

به نقل از دان ، یکی از مقامات ارشد سیاسی پاکستان با اشاره به ارائه نفت از سوی امارات متحده عربی به طور قرض همچون عربستان سعودی به مبلغ 3.2 میلیارد دلار تصریح کرد که این موضوع کمک اضافی امارات به پاکستان است. امارات متحده عربی مجموعا 6.2 دهم میلیارد دلار به طور نقدینگی و نفت به پاکستان کمک خواهد کرد.
وی در ادامه با اشاره به شرایط قرض امارات متحده عربی گفت : شرایط این قرض نیز همچون قرض عربستان سعودی است.

عضو کابینه دولت فدرال پاکستان همچنین تصریح کرد که عربستان سعودی و امارات متحده عربی به طور جداگانه هرکدام نفت به مبلغ 3 میلیارد و 200 میلیون دلار را به پاکستان ارائه خواهند داد، از طرفی شرکت بازرگانی بین المللی تجارت اسلامی نیز کمک تجاری بالغ بر 2 میلیارد دلار را به پاکستان انجام خواهد داد.

وی در ادامه افزود، کمک های عربستان سعودی و امارات متحده عربی و IFTC از 13 میلیارد و 900 میلیون به 14 میلیارد دلار افزایش یافته است. این در حالی است که دو کشور نامبرده هرکدام مبلغ 3 میلیارد و 300 میلیون دلار را به حساب پاکستان واریز خواهند کرد.

ناگفته نماند که مبالغ فوق جدای از مشارکت پاکستان و امارات متحده عربی در ساخت پالایشگاه نفتی به مبلغ 5 الی 6 میلیارد دلار و جدای از ساخت مجتمع پتروشیمی عربستان سعودی در شهر نفتی بندر گوادر است.

وی در پاسخ به سوالی اذعان داشت که پاکستان بدون نظر به روابط سیاسی، به روابط دوستانه خود با امارات متحده عربی و عربستان سعودی افزایش می دهد.

وی همچنین با اشاره به سفر حتمی ولیعهد عربستان سعودی محمد بن سلمان در اوایل ماه فوریه 2019 میلادی مصادف با بهمن ماه 1397 ابراز داشت که، به درخواست ریاض و بن سلمان تلاش ها برای تنظیم یادداشت تفاهم در مورد تاسیس مجتمع پتروشیمی نیز در حال جریان است.

گفتنی است که قبلا نیز پاکستان وام 2 میلیارد دلاری با سود 3.18% درصد را از عربستان سعودی دریافت کرده است، از طرفی یک میلیارد دلار دیگر نیز تا اوایل بهمن ماه به حساب پاکستان واریز خواهد شد.

علاوه بر آن از ماه جاری میلادی، ارائه نفت قرضی عربستان سعودی به مبلغ 274 میلیون دلار به طور ماهانه نیز به پاکستان آغاز خواهد شد.
پاکستان در حال حاضر 8 بار LNG را هر ماهه وارد کشور می کند.

ارسال نظر

 
1