خبر فوری

 
 
کشته شدن خاشقچی / ترامپ : متهم کردن عربستان بدون تحقیق اشتباه است
کد خبر :1065370555

18:36 1397/07/25


برچسب ها : آمریکا, ترکیه, عربستان سعودی,

براساس گزارشات ،طبق مدعای مقامات ترکیه ،برای تحقیقات و بازپرسی از خاشقچی، خبرنگار معروف سعودی، افسران سازمان اطلاعاتی عربستان GIP به ترکیه آمده بودند.


براساس گزارشات ،طبق مدعای مقامات ترکیه ،برای تحقیقات و بازپرسی از خاشقچی، خبرنگار معروف سعودی، افسران سازمان اطلاعاتی عربستان GIP به ترکیه آمده بودند.

براساس مدعای شبکه خبری CNN آمریکا، افسران سازمان اطلاعاتی عربستان که برای تحقیقات و بازپرسی از جمال خاشقچی به ترکیه سفر کرده بودند از دوستان نزدیک ولیعهد عربستان، بن سلمان هستند. اما این موضوع تاکنون به وضوح نمایان نیست که آیا ولیعهد 33 ساله عربستان به آنها اجازه داده بود یا خیر.

منابع خبری آمریکا گفته اند که، مقامات سعودی، افسران اطلاعاتی این کشور را به ترکیه فرستادند تا با بازجویی از خاشقچی پی ببرند که آیا او با قطر برخلافِ عربستان سعودی نقش داشته است یا خیر. اما تاکنون اسنادی در رابطه با ارتباط جمال خاشقچی با قطر به دست نیامده است.

از طرفی براساس مدعای CNN، مقامات سعودی درحال آماده کردن بیانیه ای با عنوان، قتل خاشقچی در کنسولگری این کشور در استانبول و غیر عمد بودن این عمل در حین بازجویی هستند.

به گفته یکی از منابع ترکیه، طی گفتو گو با خبرگزاری CNN، وی اظهار داشته است که جمال خاشقچی را همان دو هفته قبل کشته و جسد وی را نیز قطعه قطعه کرده اند. گفتنی است که قبل از این خبر CNN، خبرگزاری نيويورک تایمز نیز این ادعا را کرده بود.

ناگفته نماند که عبدالعزیز بن سعود، وزیر داخلی عربستان طی اظهاراتی گفته بود که، اخبار مرتبط با قتل و یا ربوده شدن این خبرنگار، بی پایه و اساس بوده و به زودی حقیقت در انظار عمومی آشکار خواهد شد. وی اخبار مربوط به قتل و یا گم شدن جمال خاشقچی را توطئه ای برعلیه عربستان سعودی قلمداد کرده بود.

به یاد داشته باشیم که پس از شروع سرکوب انتقادات بر عليه سیاست های ولیعهد بن سلمان، جمال خاشقچی به اختیار خود عربستان را ترک کرده وبه آمریکا رفته بود و در آنجا نیز او به عنوان روزنامه نگار در روزنامه مشهور واشنگتن پست کار می‌کرد.

 

 


لازم به ذکر است که رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ گفته است که بدون تحقیق، متهم کردن عربستان سعودی مناسب نیست.

دونالد ترامپ در پی مصاحبه با خبرگزاری AP، علاوه بر انتقاد بر موضع گیری کشورهای مختلف در رابطه با گم شدن ویا قتل خاشقچی گفت : بدون تحقیق، متهم کردن عربستان سعودی مناسب نیست.

گفتنی است که این بیان ترامپ برای جانب داری از عربستان را ضعیف قرار داده اند. این درحالی است که رهبران جمهوریخواه نیز این بیان ترامپ را ضعیف قلمداد کرده اند.

ناگفته نماند که چندی پیش یکی از مقامات ترکیه اظهار داشته بود که تیم تحقیقاتی اسنادی را به دست آورده است که نشان می‌دهد جمال خاشقچی، را به قتل رسانده اند.


سفر وزیر امور خارجه آمریکا پس از عربستان به ترکیه


 

 


وزیر امور خارجه آمریکا، مائیک پومپیو پس از سفر خود به عربستان، به گفته شخصی ترامپ به ترکیه سفر کرده و با رئیس جمهور این کشور و وزیر خارجه آن ملاقات کرد.

اما تاکنون از تفصیلات این دیدار خبری منتشر نشده است.

 

 

ارسال نظر

 
1