خبر فوری

 
 
کاهش وابستگی عربستان سعودی به پاکستان در امور امنیتی
کد خبر :930920314

15:55 1401/08/05


برچسب ها : ارتش پاکستان, اقتصاد پاکستان, بانک مرکزی پاکستان, بحران اقتصادی, پاکستان و عربستان سعودی, دولت پاکستان, دولت فدرال پاکستان, سیل زدگان, صندوق توسعه ملی عربستان سعودی, محمد شهباز شریف, نخست وزیر پاکستان, هیئت حاکمه نظامی پاکستان, کمک مالی,

هم‌زمان با سفر شهباز شریف نخست وزیر پاکستان به ریاض، کارشناسان و تحلیلگران سفر وی را با توجه به چالش‌های اقتصادی پیش روی این کشور و اوضاع منطقه‌ای حائز اهمیت دانسته‌اند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| هم‌زمان با سفر شهباز شریف نخست وزیر پاکستان به ریاض، کارشناسان و تحلیلگران سفر وی را با توجه به چالش‌های اقتصادی پیش روی این کشور و اوضاع منطقه‌ای حائز اهمیت دانسته‌اند.

محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در دومین سفر خود به عربستان سعودی پس از بر عهده گرفتن مقام نخست وزیری پاکستان با محمد بن سلمان ولیعهد و دیگر مقامات عالی رتبه این کشور دیدار و رایزنی نمود.

سفر نخست وزیر پاکستان به ریاض در شرایطی صورت می‌گیرد که اقتصاد این کشور با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه است و پاکستان نیازمند کمک فوری مالی برای جبران کسری ذخایر ارزی خود است.

کارشناسان امور روابط پاکستان و عربستان سعودی معتقدند با توجه به سوابق روابط نزدیک میان این دو کشور و حمایت‌های ریاض از اسلام آباد در برهه‌های دشوار تاریخی، پاکستان همچنان به سرمایه گذاری عربستان و دریافت کمک‌های مالی از این کشور چشم دوخته است.

پاکستان پیش از وقوع سیل با وضعیت بغرنج اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کرد و وقوع سیل در سرتاسر این کشور، مشکلات آن را دوچندان نمود که باعث ایجاد شرایط پیچیده‌ای در این کشور شد.

طبق یک برآورد صورت گرفته پاکستان در سیل اخیر نزدیک به 30 میلیارد دلار خسارت را متحمل شده است.

عربستان سعودی یکی از مهم‌ترین شرکای اقتصادی پاکستان به شمار می‌رود و این کشور در گذشته در شرایط حساس پاکستان را همراهی نموده است، ریاض تاکنون چندین مرتبه نفت با شرایط استثنایی پرداخت را به پاکستان ارائه کرده است.

طبق اعلام بانک مرکزی پاکستان، صندوق توسعه عربستان سعودی نیز با تمدید یک ساله مدت زمان سپرده سه میلیارد دلاری در حساب ذخیره ارزی پاکستان موافقت نموده بود که مدت آن در 5 دسامبر سال جاری میلادی به اتمام خواهد رسید.

با این حال برخی از تحلیلگران معتقدند برخلاف گذشته امکان ارائه کمک‌های مالی از سوی عربستان سعودی به پاکستان بسیار کاهش یافته است.

خرم شهزاد تحلیلگر مسائل اقتصادی می‌گوید سرمایه گذاری عربستان سعودی در پاکستان به ثبات اقتصادی این کشور کمک خواهد کرد، همچنین دو کشور می‌توانند سند یادداشت تفاهم راه اندازی پالایشگاه به ارزش حدود 12 میلیارد دلار را مجدداً مورد بررسی قرار دهند.

گفتنی است در جریان سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به اسلام آباد در زمان دولت عمران خان در فوریه 2019 میلادی، وی از سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری ریاض در صنعت پتروشیمی و سایر بخش‌ها خبر داد؛ اما علی رغم گذشت بیش از سه سال تاکنون هیچ پیشرفتی در این زمینه مشاهده نشده است.

وی ابراز امیدواری نمود پیشرفت‌هایی در خصوص این پروژه‌ها در جریان سفر شهباز شریف نخست وزیر پاکستان صورت گیرد.

خرم شهزاد افزود: اگرچه پاکستان در شرایط کنونی نیازمند کمک مالی است؛ اما پاکستان باید به جای دریافت کمک‌های مالی از عربستان سعودی مشارکت اقتصادی خود با این کشور را توسعه دهد.

شمشاد احمد خان معاون اسبق وزارت امور خارجه پاکستان نیز در این خصوص اظهار داشت: علی رغم همکاری دیرینه ریاض با اسلام آباد و حمایت از این کشور در شرایط دشوار و حساس در حال حاضر جو حاکم بر مناسبات دو کشور رو به دگرگونی گراییده است.

وی خاطرنشان کرد: عربستان سعودی همچون هر کشور دیگری منافع اقتصادی مخصوص به خود را دنبال می‌کند و مناسبات اقتصادی ریاض و دهلی‌نو نیز حلقه‌ای از این زنجیره است. از سوی دیگر روابط عربستان سعودی و برخی از دیگر کشورها با رژیم صهیونیستی رو به بهبود است، بنابراین در چنین شرایطی پاکستان نباید نسبت به دریافت کمک مالی هنگفت از عربستان سعودی امیدوار باشد.

این دیپلمات اسبق پاکستان تصریح کرد: اگرچه عربستان سعودی در گذشته روابط نزدیکی با پاکستان در امور امنیتی داشت؛ اما اکنون شرایط حاکم تغییر یافته است و اتکای ریاض به اسلام آباد در زمینه امور امنیتی رو به کاهش است.

شمشاد احمد خان گفت: پاکستان و عربستان سعودی می‌توانند در زمینه توسعه سرمایه گذاری به توافق برسند؛ اما این امر ثبات سیاسی در پاکستان را می‌طلبد.

از سوی دیگر سرتیپ(بازنشسته) سید نذیر تحلیلگر امور امنیتی در این خصوص نظری متفاوت دارد، وی معتقد است پاکستان و عربستان دارای پیشینه روابط پایدار امنیتی هستند و تحولات منطقه‌ای نمی‌توانند روابط دو کشور را تحت تأثیر قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: علی رغم توسعه روابط دوستانه عربستان سعودی با هند، ریاض نمی‌تواند از روابط خود با اسلام آباد چشم پوشی نماید.

سید نذیر تصریح کرد: روابط دو کشور پاکستان و عربستان سعودی در دولت گذشته به دلیل متمایل شدن اسلام آباد به ترکیه، مالزی و ایران رو به سردی گراییده بود؛ اما اکنون روابط دو کشور در حال تقویت است.

لازم به ذکر است مقامات دولتی و نظامی پاکستان در سال جاری چندین سفر به عربستان سعودی داشته اند.

ارسال نظر

 
1