خبر فوری

 
 
کارشناسان: پاکستان توانایی مخالفت با آمریکا را ندارد
کد خبر :1421428713

12:10 1401/08/27


برچسب ها : PTI, اسلام آباد, افغانستان, ایالات متحده آمریکا, پاکستان و آمریکا, جنگ, حزب تحریک انصاف پاکستان, روابط سیاسی, روسیه, عمران خان, واشنگتن,

درپی برخی رویدادهای غیرعادی که طی دو ماه اخیر در پاکستان رخ داده است، بسیاری از کارشناسان و ناظران آسیای جنوبی نسبت به خطرات جنگ داخلی در این کشور دارنده قدرت هسته ای هشدار داده و می گویند: پاکستان توانایی مخالفت با آمریکا را ندارد...


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| درپی برخی رویدادهای غیرعادی چون حمله به عمران خان، راهپیمایی های حزب تحریک انصاف، نشست مطبوعاتی مشترک روسای روابط عمومی ارتش و سازمان اطلاعات پاکستان، عدم پذیرش تمدید مدت ریاست توسط ژنرال باجوا و غیره که طی دو ماه اخیر در پاکستان رخ داده است، بسیاری از کارشناسان و ناظران آسیای جنوبی نسبت به خطرات جنگ داخلی در این کشور دارنده قدرت هسته ای هشدار می دهند. از طرفی همچنین گفته می شود درصورتی که این اوضاع کنترل نشود، سیاست خارجی این کشور نیز بیش از پیش تحت تاثیر و جانب گرا خواهد شد.

تلخی و شیرینی های تعاملات ارتش و دولت در پاکستان به اندازه قدمت پاکستان قدیمی است. در تاریخ 75 ساله این کشور، استقرار و خاتمه حکومت های به اصطلاح دموکراتیک همیشه یک بازی سیاسی بوده است که به خاطر آن نه دموکراسی در این کشور به بلوغ رسیده و نه نهادهای دموکراتیک توسعه یافته اند.

در این کشور درحال حاضر شاید تنها نهادی که به طور مداوم درحال پیشرفت است، تنها نهادی که اساس آن مستحکم است و تمامی امور داخلی و خارجی کشور به طور کامل تحت کنترل آن می باشد، ارتش پاکستان می باشد. ارتش در طول این 75 سال، همواره افسار رهبران سیاسی را در دستان خود نگه داشته است که گاهی آن را می کشید و سیاست را در نقطه ای که می خواست متوقف می کرد. مردم این کشور تا حدودی به این اوضاع عادت کرده اند، یا شاید بهتر است که بگوییم جایگزین دیگری برای آن ندارند.

به صدا درآمدن زنگ خطر

طی چند سال گذشته، در این کشور شاهد تشدید بحران های سیاسی و اقتصادی بوده ایم، در چنین وضعیتی، تنش علنی میان ارتش و دولت  برای مردم پاکستان و حتی جهان به عنوان یک موضوع نگران کننده احساس شد.

کنفرانس مطبوعاتی مشترک ژنرال بابر افتخار رئیس روابط عمومی ارتشISPR و ژنرال ندیم انجم رئیس سازمان اطلاعات پاکستانISI مورخه 27 اکتبر-5آبان به عنوان یک نقطه عطف خطرناک در تاریخ روابط دولت و ارتش این کشور تلقی می شود. روسای دو سازمان نظامی در نشست خبری خود نه تنها عمران خان از رهبران احزاب سیاسی بزرگ پاکستان که از مقبولیت عمومی قابل توجهی نیز برخوردار است را مورد انتقاد قرار دادند، بلکه اتهاماتی را نیز به او نسبت دادند.

پروفسور مونس احمر تحلیلگر پاکستانی در این رابطه با این اوضاع بر این باور است که این یک پیچ بسیار خطرناک در تاریخ پاکستان می باشد و وی این امر را به عنوان نشانه های آشکار شکاف در ارتش می داند. به گفته وی، وقتی چنین نهادهای حساسی باهم برخورد داشته باشند، آسیب های جبران ناپذیری به کشور وارد می شود.

 

دکتر شایسته تبسم رئیس بخش روابط بین المللی دانشگاه کراچی و ناظر بر امور سیاسی داخلی و خارجی پاکستان، می گوید: وضعیت پاکستان هرچه باشد، دولت کنونی دوره خود را کامل خواهد کرد، زیرا نشانه هایی از طرف اپوزیسیون، رهبران تحریک انصاف و دیگر سیاستمداران وجود دارد که اوضاع تحت کنترل آنها نیست. در یک مقطع به نظر می رسید که ارتش ممکن است قدرت را در دست بگیرد و حکومت نظامی اعلام کند، اما اکنون وضعیت از آن مرحله هم فراتر رفته است.

سیاست خارجی پاکستان

دکتر تبسم در ادامه اظهاراتش در خصوص سیاست خارجی کشورش، اظهار داشت: به نظر من یک امر مثبت برای پاکستان این است که موفق شد از (فهرست خاکستری) گروه ویژه اقدام مالی FATF خارج شود. از سوی دیگر پاکستان پیش از این در دوراهی بین سیاست خارجی دو سویه قرار داشت، یکی این که فشار بر پاکستان برای پیوستن به جانب روسیه وجود داشت و کمپ ضد آمریکایی سعی می کرد پاکستان را از واشنگتن دور کند و به روسیه متمایل سازد، از سوی دیگر آمریکا نیز پاکستان را زیر نظر داشت. اظهارات اخیر عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان نیز همین تصور را ایجاد می کند که وخامت روابط وی با ایالات متحده اکنون پایان خواهد یافت و موضوع بین پاکستان و آمریکا از طریق تفاهم حل خواهد شد. یکی از دلایل اصلی این امر این است که گزینه ای که پاکستان برای ایجاد روابط با روسیه در جستجوی آن بود، طبق خواست ایالات متحده متوقف شده است.

وی در ادامه افزود: سیاست آمریکا نیز تغییر کرده است و سیاست خارجی پاکستان طرفدار غرب باقی خواهد ماند. پاکستان نمی تواند به هیچ کمپ ضد آمریکایی بپیوندد. ظاهرا واضح است که پاکستان همانطور که در گذشته در زمان جنگ افغانستان یا قبل از حمله شوروی و اشغال افغانستان وارد جنگ نیابتی شده بود، در آینده نیز در کنار ایالات متحده خواهد ماند.

 

دلیل وابستگی پاکستان به آمریکا

به گفته تحلیلگران، فقر اقتصادی پاکستان و قرار گرفتن آن در معرض سازمان های مالی جهانی مانند صندوق بین المللی پول و ایالات متحده، پاکستان را ملزم می کند که همگام با جهان غرب و ایالات متحده باشد.

شایان ذکر است عمران خان اخیرا در مصاحبه ای برخلاف موضع قدیمی خود که آمریکا در برکناری حکومت او نقش مستقیم داشته است، گفته است که دیگر آمریکا را مقصر برکناری دولت خود نمی داند. وی درباره توطئه آمریکایی گفته بود که این موضوع را تمام کرده و رها کرده است.

ارسال نظر

 
1