خبر فوری

 
 
کاربران فضای مجازی: جان والکر در پاکستان دستگیر شد
کد خبر :1756579767

18:55 1400/03/23


برچسب ها : CIA, آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده CIA, آژانس های اطلاعاتی, آمریکا, جاسوس, جان والکر, دستگیری,

| کاربران پاکستانی در فضای مجازی مدعی شدند که آژانس های اطلاعاتی پیشاور، جان والکر افسر سیا (CIA) آمریکا را دستگیر کرده اند.


 

پیشاور : به گزارش رازنیوز | کاربران پاکستانی در فضای مجازی مدعی شدند که آژانس های اطلاعاتی پیشاور، جان والکر افسر سیا (CIA) آمریکا را دستگیر کرده اند.

گزارش ها حاکی از آن است که جاسوس دستگیر شده به مدت دو ماه در مسجدی، به عنوان امام جماعت فعالیت داشته و مبلغ زیادی را نیز برای افزایش نفوذ خود در مساجد مختلف شهر هزینه کرده است.

وی همچنین فعالیت ها و کمک به مردم را ادامه داده و وظیفه اصلی وی افزایش آشوب ها میان مسلمانان شیعه و سنی بوده است.

فرد جاسوس پس از دستگیر شدن به مکان نامعلومی منتقل شد.

 

 

بر اساس گزارشی که خبرگزاری "independent" در خصوص ماهیت جان والکر منتشر کرده است، نوشت: جریان گمانه نی ها از سال 2002 طی دستگیری دو تن از اساتید علوم مذهبی جان والکر توسط نیرو های امنیتی پاکستان شروع شد.

محمد ریاض روزنامه نگار ارشد پیشاور طی اظهاراتی بیان کرد: جان والکر در سال 2000 به پاکستان سفر کرد.

محمد ریاض طی استناد به مصاحبه ای که با اساتید جان والکر داشته است، گفت: جان والکر به درخواست استاد خود مولانا خضر حیات در سال 2000 برای تحصیلات دینی به مدرسه استاد دیگرش مفتی التماس به بنون آمد و در آنجا شش ماه مستقر شد.

براساس گزارش، جان والکر فرد مذهبی بود و مولانا خضر حیات برای اولین بار با جان والکر در ایالات متحده آمریکا حین تبلیغ روبرو شد و از او دعوت کرد که به پاکستان منطقه بنون بیاید.

پس از آن جان والکر در دادگاه آمریكا به اتهام كشته شدن شهروندان آمریكایی و كمك به سازمان های تروریستی در خارج از كشور محاكمه شد. جان والکر در سال 2001 در مزارشریف افغانستان دستگیر شد.

محمد ریاض در ادامه اظهاراتش، گفت : جان والکر اولین شهروند آمریکایی بود که به طالبان افغانستان پیوست و در افغانستان جنگید و اولین زندانی بود که توسط ایالات متحده آمریکا به زندان گوانتانامو منتقل گردید.

براساس گزارشات منابع خبری آمریکا ، جان والکر به عنوان "دانشجوی آمریکایی" شناخته می شد و ساکن ایالت  کالیفورنیا بود.

 

 

جان والکر در ماه مه سال 2001 به پاکستان آمد و به حرکات مجاهدین پیوست. براساس این گزارش ، وی طی مدتی در مراکز آموزش جهادی فعالیت داشت و سپس به "جهاد افغانستان" متمایل گردید. جان والکر سپس به افغانستان سفر کرده و با طالبان افغانستان در کابل دیدار کرد که بعداً به اردوگاه آموزشی الفاروق که توسط القاعده اداره میشد ، فرستاده شد.

براساس این گزارش، جان والکر طی دو ماه آموزشی ، کار با موشک و نارنجک و همچنین سلاح های دیگر را آموخت.

پس از آموزش ها ، جان والکر تصمیم گرفت که علیه ایالات متحده آمریکا، اسرائیل، اروپا ، اتحاد شمال (گروه مخالف طالبان به رهبری احمد شاه مسعود)، مبارزه کند.

با این حال ، طبق گزارشات ، وی در سال 2001 مقابل اتحاد شمال تسلیم شد و بعد ًتوسط دادگاه آمریكا به جرم تهیه سلاح برای طالبان ، كشتن یك مقام سیا آمریكا و استفاده از مواد منفجره به 20 سال زندان محكوم شد.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز ، جان والکر در سال 2019 پس از 17 سال زندان آزاد شد ، اما دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا از آزادی وی ناراضی بود. ترامپ در یک کنفرانس خبری گفت: من از آزادی جان والکر خوشحال نیستم. با این حال ، قانون گذاران برجسته دولت ایالات متحده آمریکا گفته اند كه هیچ راهی برای جلوگیری از آزادی وی وجود ندارد ، اما اقدامات جان والكر تحت نظارت خواهد بود.

دادگاه آمریكا رأی داد كه والكر به شرط نظارت بر دستگاه اینترنتی وی ، انجام هرگونه گفتگوی مجازی به زبان انگلیسی و اینکه متهم مجاز به داشتن گذرنامه آمریکایی نبوده و نمی تواند از این کشور خارج شود، می تواند آزاد شود.

ارسال نظر

 
1